Ötödször siklott ki a debreceni villamostender
A döntés súlyosan érinti az önkormányzatot, mert – azon túlmenően, hogy a városnak és a helyi közlekedési társaságnak összesen kétmillió forintos bírságot kell fizetnie a közbeszerzési törvény újbóli megsértése miatt – ezáltal hónapokat csúszik a mintegy 11 milliárd forintos beruházás befejezése, mert új tendert kel kiírni.
Debrecenben azért van szükség 18 új villamosra, mert a városban – európai uniós és hazai állami támogatással – új villamospálya épül. Ezt a vonalat – amelynek átadását 2012-re tervezik – az ATK-Debrecen konzorcium építi meg nettó 7,5 milliárd forintért. A város és közlekedési társasága az új járművek beszerzésére 2008-ban írta ki az első közbeszerzési tendert, ám azt különböző okok miatt maguk az ajánlatkérők vonták vissza. Új kiírást tettek közzé, ám arra kizárólag érvénytelen ajánlatok érkeztek, így a tender eredménytelen lett. A harmadik eljárásban egy cég jelentkezett, ám ajánlatát az önkormányzat érvénytelennek nyilvánította. Ezt a határozatot az ajánlattevő megtámadta, de a döntést a KDB helybenhagyta.
A negyedik kiírás az idén márciusban már eredményes lett: a spanyol CAF cég nyerte meg a tendert. De a vesztesek megtámadták a döntést, s a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette az eredményt arra hivatkozva, hogy az ajánlatkérők nem egyértelműen határozták meg a kiírás műszaki tartalmát, valamint a bírálati szempontokat. Az ötödik tenderre két ajánlat érkezett: a korábbi nyertes, a spanyol CAF pályázata, valamint az olasz AnsaldoBreda cég ajánlata. Idén októberben jelentették be, hogy a közbeszerzést az olasz pályázó nyerte meg. Azonban a CAF fellebbezett a döntés ellen, s a napokban megszületett a KDB említett határozata, amely eljárásjogi és műszaki kifogásokra hivatkozvamegsemmisítette az ötödik kiírást is. Hogy mik voltak ezek a kifogások? Például a jelentkező cégeknek nyilatkozniuk kellett arról, hogy a vállalkozások támogatásáról szóló törvény szerint mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak minősülnek-e. A
nyertes külföldi ajánlattevő erre értelemszerűen azt a választ adta, hogy nem tartozik a szóban forgó magyar jogszabály hatálya alá. Ám a KDB szerint ebből a válaszból nem derül ki, hogy az ajánlattevő melyik vállalkozási kategóriába tartozik, ezért ez ügyben hiánypótlást kellett volna kiírni. A KDB egy másik kifogása az új villamosok alacsony padlós jellegére vonatkozott. Ezt azért találták problémásnak, mert az ajánlatkérők „100 százalékban alacsony padlós jellegű” villamosokra írtak ki közbeszerzést, de elfelejtették pontosítani, hogy mi számít „100 százalékban alacsony padlós jellegű” járműnek.
A döntőbizottság határozata megdöbbentette a debreceni városvezetőket, mert szerintük az említett kifogások értelmezhetetlenek. Az ügyben Kósa Lajos polgármester elkerülte a nyilvánosságot, helyette Pajna Zoltán alpolgármester tartott sajtótájékoztatót, aki azt mondta: a KDB határozata súlyosan törvénysértő, s emiatt az az érzése, mintha a háromtagú testület már-már szándékosan akadályozná az eljárás sikeres befejezését. Indulatát jelzi, hogy a döntéshozókról – Cseh Tamás, Gulyás Richárd és Nagy Gizella közbeszerzési biztosokról – azt mondta: szerinte túlterjeszkedtek a jogkörükön, s felülírták a nemzetközi és a hazai szabványokat. Hozzátette: nem akar abba a hibába esni, hogy politizáljon, de – mint mondta – óhatatlanul is felmerül az emberben az a kérdés: vajon milyen okok állhatnak egy ilyen, Debrecen számára súlyos veszteségeket jelentő közbeszerzési döntéshozatal mögött? A KDB-nél nem kívántak nyilatkozni, arra hivatkozva, hogy álláspontjuk a közzétett határozatban szerepel.
Az ügyről megkérdeztük Jónás Zoltánt, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület elnökét, aki azt mondta: szerinte a történteknek két tanulsága van. Egyrészt könnyíteni kellene a közbeszerzési törvény egyes passzusain, másrészt a városházán precízebben kellene kiírni a közbeszerzési pályázatot.