Kötelező lesz a szondáztatás minden közúti ellenőrzésnél

Júliusig valamennyi járőrautóját elektronikus szondákkal szereli fel a rendőrség, és minden közúti ellenőrzés alkalmával kötelező lesz a sofőrök szondáztatása.

A Népszabadság értesülése szerint a rendőrség a jövő év közepén végleg kivonja a rendszerből a Spiratest alkoholkimutató indikátorcsövet és áttér az elektronikus légalkoholszondák kizárólagos alkalmazására. Addigra a tervek szerint valamennyi járőrautó kötelező tartozéka lesz egy-egy elektronikus szonda és előírják majd a rendőröknek, hogy minden intézkedéskor – még egy rutinszerű gépjármű-ellenőrzés alkalmával is – meg kell szondáztatniuk az igazoltatott gépjárművezetőket.

Az intézkedés oka egyfelől az, hogy a Spiratest szondák alkalmazása meglehetősen költsé ges és a mérések sem kellően megbízhatók, másfelől pedig továbbra is túlságosan magas az ittasan okozott személyi sérüléses és halálos kimenetelű balesetek aránya Magyarországon. A rendőrség a nulla tolerancia 2008. januári bevezetése óta 22 321 jogosítványt vett el a helyszínen az ittas vezetésen ért autósoktól, a részegen balesetet okozó sofőrök aránya még mindig tíz százalék felett van. Sokan még az után is volánhoz ülnek, hogy elvették a jogosítványukat, és határozott időre eltiltották őket a vezetéstől, noha ezért ma már több százezer forintos bírságot is kiszabhatnak (és ki is szabnak) a bíróságok. A rendőrség jövőre külön figyel majd a kerékpárosokra.

Az autósok után ők okozzák ugyanis a legtöbb közlekedési balesetet, igaz, sok esetben ők maguk is az általuk előidézett tragédia áldozatává válnak. Rendőrjárőrök becslése szerint több részeg ül biciklire országosan, mint ahogy volán mögé, noha ittasan biciklizni sem szabad. Emellett főleg vidéken gyakori, hogy kivilágítatlan kerékpárral, fényvisszaverő mellény nélkül indul valaki útnak kerékpárral.

Az ENSZ a 2010–2020 közötti évtizedet a közlekedésbiztonság évtizedévé nyilvánította. Uniós elvárás – miszerint 2020-ig a 2010-es szint felére kell csökkenteni a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát – időarányos részét az első három évben teljesíteni kell.

Az unió közlekedési miniszterei a közelmúltban állapodtak meg abban, hogy a tagállamok ezen túl kiadják egymásnak gépjármű-nyilvántartásaik adatait. Két-három éven belül (mire a megállapodásból valamennyi tagállamra kötelező irányelv lesz) a rendőrség reményei szerint Magyarország valamennyi gyorsforgalmi útján húsz kilométerenként automata sebességmérők működnek majd. Mivel akkor már a külföldi autósok is utolérhetők lesznek a magyar hatóságok számára – illetve végrehajtásra át lehet majd adni a gyorshajtásukról készült felvételeket annak az országnak, ahol az autójukat nyilvántartásba vették, a rendőrség azt reméli radikálisan csökken majd a külföldi szabálysértők száma a magyar utakon. Jelenleg ugyanis az M1-es sztrádán felállított fix sebességmérők 80 százalékban külföldi rendszámú autókat mérnek be gyorshajtásért.

Addig is – ha a törvényhozás megszavazza az előterjesztést –hamarosan felhatalmazást kap a rendőrség arra, hogy a helyszíni bírság megfizetéséig viszszatartsa a külföldi szabálysértő autóját. Ma a külföldi autós (ha uniós polgár) következmények nélkül eldobhatja a csekket, a bírságot senki nem tudja behajtani rajta. A helyszíni bírság összege ugyanis többnyire nem éri el azt a szintet, amely felett már jogsegély keretében lehetne végrehajtást kérni.

Hamarosan felhatalmazást kap a rendőrség, hogy a bírság megfizetéséig visszatartsa a külföldi szabálysértő autóját
Hamarosan felhatalmazást kap a rendőrség, hogy a bírság megfi zetéséig visszatartsa a külföldi szabálysértő autóját
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.