Embert ölt a sufnituningolt rendőrmotor

Az eredetileg szériamotornak szánt Suzuki szabálytalan „rendőriesítése” miatt kellett meghalnia 2009. augusztus 8-án a Mátrában Szegedi Henriknek. Ezt ma már az ORFK vezetése is tudja. Már csak az a kérdés, ki felel a szériamotor engedély nélküli, szabálytalan átalakításáért? S persze az is, hogy ki vásárolt szériamotort a rendőrségnek?

Szegedi Henrik (30) 2009. augusztus 8-án délután fél kettőkor szolgálatteljesítés közben halálos motorbalesetet szenvedett a Mátrában a 24-es főút Parádsasvár–Mátraháza közti szakaszán. Az első vizsgálat szerint vezetéstechnikai hiba okozta a fiatal rendőr halálát. Hozzátartozói azonban nem fogadták el a hivatalos jelentést, hogy az egy évvel korábban az országos rendőrmotoros-versenyen egyéniben és csapatban is harmadik helyen végző járőr az adott útszakaszon túl nagy sebességgel hajtott és elvesztette uralmát a motorja felett.

A vizsgálat befejezéséig a rendőrség a Szegedi Henrik halálát okozó motorral azonos Suzukikat leállíttatta
A vizsgálat befejezéséig a rendőrség a Szegedi Henrik halálát okozó motorral azonos Suzukikat leállíttatta

A család nyomására Borsodban újravizsgálták a baleset körülményeit. A közigazgatási eljárás keretében górcső alá vették a motorkerékpárt is. A helyszínen rögzített nyomok arról árulkodtak, hogy egy éles kanyarban Szegedi elvesztette uralmát járműve felett, és az útszéli szalagkorlátnak csapódott. Szegedi az adott úton még biztonságosnak mondható sebességgel (ahogy egy szakértő fogalmazott: a még biztonságos sebesség felső határán) hajtott be a kanyarba. Az erősen bedöntött motor egyszer csak leblokkolt, a rajta ülő rendőr pedig egyenest a korlátnak vágódott. Esélye sem volt elkerülni a tragédiát.

A balesetet az okozta, hogy a kanyarban a motor bukócsöve elérte az aszfaltot. Szabályosan felszerelt bukócső esetén ez nem történhetett volna meg. Akkor a lábtartó előbb éri el az aszfaltot, az felhajlik és erős rezgéssel jelzi a motorosnak, hogy elérte a jármű dönthetőségének felső határát. Ha ennek ellenére továbbdönti a motorját, az egyszerűen kicsúszik alóla. Ellenben ha a bukócső fog előbb talajt, az nem hajlik fel, hanem fennakad rajta a motor, a kerekek felemelkednek az útról, megszűnik a tapadás, a jármű pedig azonnal kirepül a kanyar külső ívén.

Szegedi motorját – és még nyolc másikat – egy budafoki kft. szállította le a BRFK-nak 2007. június 6-án. A cég formailag közbeszerzésen nyerte el a Suzukik szállításának jogát. Egy rendőrségi jelentés szerint a céggel kötött szerződés szerint a szállító felelt „a műszaki tartalomért”. Azonban a budafoki kft. nem rendőrségi célra gyártott motorokat, hanem széria-Suzukikat szállított le, amelyeket később rendőriesítettek, úgynevezett sufnituninggal. A motorok átalakításához ugyanis senki nem kért – értelemszerűen nem is kapott – engedélyt az ilyen engedélyek kiadására jogosult Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH). Erről a napokban tájékoztatta a hatóság az ORFK-t.

Ami már ma biztosan kijelenthető, hogy a 2007-ben beszerzett motorok egyikén teljesített szolgálatot Szegedi Henrik, amikor halálos baleset érte. Motorját ismeretlen helyen és körülmények között alakították át rendőrségi célokra, s eközben a kelleténél nagyobb bukócsövet szereltek fel rá, ami éles kanyarban hamarabb érte el az aszfaltot, mint a lábtartó.

Az ORFK vezetője a fejleményekre tekintettel elvette az ügyet a BRFK-tól, most a Nemzeti Nyomozó Iroda foglalkozás körében elkövetett halált okozó gondatlan veszélyeztetés miatt nyomoz ismeretlenek ellen. Az eljárás keretében tisztázni próbálják, hogy ki alakította át a budafoki cégtől vásárolt motorokat az átalakításhoz szükséges hatósági engedély nélkül, s kit terhel a felelősség azért, hogy a sufnituninggal rendőriesített jármű „szolgálatba állhatott”? Rendőrségi források szerint a vizsgálat kiterjed a motorok beszerzésére lebonyolított közbeszerzési eljárás törvényességére és szakszerűségére is.

A rendőrség kétmillió forintot ajánlott fel a halála után posztumusz főtörzszászlóssá előléptetett Szegedi Henrik családjának, akik azonban ezt a pénzt visszautasították, csak az életbiztosítás után járó 3,1 milliót vették fel. Ám ha bebizonyosodik, hogy rendőri szolgálatra alkalmatlan motorral küldték szolgálatba, az még ennél is sokkal többe fog kerülni a rendőrségnek. Az ügy kivizsgálásának befejezéséig a rendőrség a Szegedi Henrik halálát okozó motorral azonos valamennyi rendőrségi Suzukit leállíttatta.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.