Parkolás jegelve
Hová lett a pénz? – kérdezte Bánsághi Tamás MSZP-s képviselő a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén, mielőtt támogatásáról biztosította volna a városvezetést a közterületi parkolás rendezését célzó döntéshozatalban. Az előterjesztés szerint a Parking Kft. januártól mégis a Budapesti Önkormányzati Parkolási Társulás (BÖPT) automatáival szedné a díjat. De akkor mi lett azzal a nettó 1,1 milliárd forinttal, amit a fővárosi önkormányzat új parkolójegykiadók és PDA-k beszerzésére adott a Parking Kft.-nek?
Tarlós István főpolgármester szabályt sértő kivételnek titulálta, hogy a Fidesz augusztusban az SZDSZ-szel együtt szavazta meg a Parking Kft.-vel kötendő szerződést, majd hozzátette: utalványozni viszont csak a szocialistákkal együtt tudott az SZDSZ. A pénz sorsáról viszont ő sem tud. Az előterjesztést benyújtó György István főpolgármesterhelyettes mindenesetre ígéretet tett a pénz útjának feltárására. A magáncégek vircsaftjaként jellemzett fővárosi parkolási helyzetnek még 2009 novemberében vetett végett az Alkotmánybíróság azzal, hogy alkotmányellenesnek minősítette az önkormányzati törvény és több fővárosi rendelet parkolási rendelkezéseit.
A testület szerint ezek önkényes jogalkotási lehetőséget biztosítottak a Fővárosi Közgyűlésnek, amely korlátozás nélkül állapíthatta meg a parkolási díjakat és a büntetési tételeket. Az AB nem talált pontos feltételrendszert arra vonatkozóan sem, hogy az önkormányzatok kivel és mire kötnek szolgáltatási szerződést. A rendeletek hatályon kívül helyezése azzal fenyegetett, hogy az ingyenes parkolás közlekedési káoszba sodorja a várost.
Rogán Antal (Fidesz)V. kerületi polgármester rögtön reagált a helyzetre és törvényjavaslatot nyújtott be. Az Országgyűlés rohamtempóban tárgyalta meg és fogadta el a közterületi parkolás új szabályozását. Még ki sem hirdették a törvényt, amikor a fővárosi képviselők már új rendeletükről szavaztak. Az előterjesztő Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) a pártok és a szakmai szervezetek egyetértésével Budapest egész területén egységes parkolási rendszer bevezetését szorgalmazta. A parkolási bevételek teljes egészében az önkormányzatokhoz folynának be, míg a szolgáltatónak elfogadott üzleti terve alapján fizetnének.
Az alig titkolt cél a másik nagy fővárosi parkoltató cég, a Centrum Kft. kiszorítása volt. A szolgáltatást önkormányzati cégre –BÖPT vagy a Parking Kft. – kívánták bízni. A parkolási díjakat pedig a BKV-vonaljegyek árához kötötték. A fővárosi vitában Wintermantel Zsolt (Fidesz) kijelentette: ha ősszel a Fidesz nyer Budapesten, csökkentik a BKV-jegyárakat és ezzel csökkentik a parkolási díjat.
A legutóbbi közgyűlésen erre már senki nem emlékezett, a parkolási díjakról sem esett szó, mint ahogy a bevételek szétosztását is távlati kérdésnek nevezte György István. Nem csoda. Egyelőre az sem látszik, hogy szedik majd be a parkolási díjat a fővárosi tulajdonú közterületeken. Bár a főpolgármester-helyettes továbbra is az egységes parkolási rendszert szorgalmazná, a kerületek bevonása egyelőre nem több vágyálomnál.
Az új rendszer kialakításához vezető folyamat első lépéseként a főváros februárban felmondta a Budapesti Önkormányzati Parkolási Társulást, amelynek a fővároson kívül a IX. és a XIII. kerület volt a tagja. A két önkormányzat az év végét tartotta elfogadható határnapnak a társulás megszüntetésére. A vagyonmegosztási vitákat kerülendő, a főváros inkább új eszközpark létrehozása mellett döntött. A 430 parkolójegy-kiadó automata és 45 PDA beszerzésére 1,1 milliárd forintot szavaztak meg.
A fővárossal 2009 végén tízéves szolgáltatási keretszerződést kötő Parking Kft. szeptemberben írta ki a tendert. Egyetlen érvényes pályázat sem akadt. A fővárost viszont szerződés köti a Parking Kft.-hez, amelynek jelenleg nincsenek eszközei a vállalt szolgáltatás nyújtásához, ráadásul esélye sincs beszerezni azokat a januári indulásra. A Fővárosi Közgyűlés azonban megértőnek bizonyult. Felhatalmazta a főpolgármestert arra, hogy tárgyaljon a kerületekkel a vagyon felosztásáról, a céget pedig a BÖPT 160 automatájának birtokbavételre. Az átadás-átvétel lebonyolítását a karácsony–újév közötti időszakra tervezték, de ebben maga az előterjesztő, György István se bízott.
Budapesten három nagy parkolási társulás működik. A BÖPT melllett a Centrum Parkoló Kft. üzemelteti az I., II., VI., VIII., XI. és XII. kerületek szövetségéből létrejött Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulását, míg az V. kerület saját céggel dolgozik. A városban működő 2000 automata révén beszedett parkolási díj évi hatmilliárd forint bevételt jelent az önkormányzatoknak.
A Parking Kft. korábbi vezetőjét – a többi fővárosi cégvezetővel együtt – az októberi közgyűlésen menesztette Tarlós István. Mint ismeretes, a rendőrség Gyarmati Zoltánt, a Parking Kft. előző vezetőjét is meggyanúsította a Főtáv csepeli lakóparkkal kötött előnytelen szerződésével kapcsolatban. Gyarmati ugyanis a parkolócég vezetésével párhuzamosan a csepeli beruházás vezetője is volt.