Moszkva tér: a Margit hidat elkerülnék
A Moszkva tér rendezése eddig jobbára csak a választások előtt került terítékre, a szavazófülkék lebontásával pedig visszatért a döglött ügyek fiókjába. Tarlós István főpolgármester most változtatott ezen a sorrenden. A kampány során említést sem tett Buda „szégyenfoltjáról”, a választások elmúltával viszont pénzgyűjtésbe kezdett a tér rendezésére. A jövő évi költségvetési törvényhez benyújtott módosító indítványában hárommilliárd forintot kér a Moszkva tér felújítására, a térség közlekedési kapcsolatainak fejlesztésére, a budai fonódó villamoshálózat kiépítésére, valamint a fogaskerekű pályájának Moszkva térig való meghosszabbítására. További egymilliárdot pedig az országos főközlekedési utak fővárosi szakaszainak karbantartására. Lázár János frakcióvezető szerint a Fidesz támogatni fogja az indítványt.
Buda legnagyobb közlekedési csomópontjának átépítését már 1964-ben felvetették, de a főváros csak 1999-ben rendelt róla tanulmányt. A szabályozási és átalakítási tervet készítő Mű-Hely Zrt. hosszas és szerteágazó vizsgálatok után három verziót dolgozott ki. A tér radikális átformálását lehetővé tévő, a magántőke aktivitását serkentő tervet gyorsan elvetették és a városvezetők végül a háromszintes – aluljárók, térszín és rámpák kombinációján alapuló – átépítés mellett döntöttek. A 4-es és 6-os kivételével megszűnnének a villamos végállomások, az autóbuszokat a tér északi felére csoportosítanák, míg az autósok számára körforgalmat alakítanának ki a tér körül. A három kerület határvidékén lévő terület szabályozási tervét csak hosszas huzavona után, a 2006-os kampány előestéjén sikerült elfogadnia a Fővárosi Közgyűlésnek. A tér rendezése mindenesetre előkelő helyen szerepelt Demszky Gábor és Kóka János választási ígéretlistáján is. Semmi nem történt.
Nem kis részben a pénz miatt. A szabályozási terv elfogadásakor 30 milliárdra becsülték a rendezés költségét. Egy évvel később már 13,4 milliárdról beszélt Ikvai-Szabó Imre, hozzátéve, hogy ennyi sincs. Már az önkormányzati önrész is hibádzott, így uniós pályázaton sem indulhattak, a kormánytól pedig hiába vártak támogatást.
A Tarlós István főpolgármester által kért pénz aligha lesz elég a tér rendezésére. A főváros mindenesetreépítészeti tervpályázatot ír ki. A valódi számok a kiviteli tender ajánlatainak beérkezésekor derülnek ki. A főváros vélhetőleg nem szeretne a Margit híd felújítási csapdájába esni, ahol az előzetes szakmai tervekhez képest a duplájára nőttek a költségek, miközben a műszaki tartalom jelentősen csonkult.