Valami bűzlik Budapesten

November elején Magyarország több pontján (így Budapesten is) jelentősen meghaladta a légszennyezettség az egészségügyi határértéket, szmogriadóra azonban nem került sor.

Ennek fő oka, hogy a riadóterveket helyi rendeletben kellene megalkotni, de az EU-jogszabályokkal teljes összhangban lévő szmogrendeletet eddig alig kéthárom települési önkormányzat fogadott el (a főváros nincs köztük). A következmény, hogy a szmogot többnyire „majd elmúlik” alapon kezeljük, a rendszeres légszennyezés egészségügyi kockázataival pedig tartósan együtt élünk.

A fentiek eredményeként –Simon Gergely, a Levegő Munkacsoport környezetkémikusa szerint – Európában (a lakosság arányában) Magyarországon halnak meg és válnak beteggé a legtöbben a levegő szennyezettsége következtében. A lakosság kétharmada (ezen belül a budapestiek háromnegyede) szennyezett levegőjű térségben él, amiért évente közel 16 ezer élettel és legalább 16 millió betegnappal fizet a lakosság.

A tarthatatlan helyzet miatt az Európai Bizottságnál sorozatosan feketelistára kerülünk. A szálló por (PM10) magas koncentrációja miatt a testület éppen a napokban küldte el „utolsó” figyelmeztetését Magyarországnak (ezúttal két hónapnyi haladékot adva), hogy biztosítsuk végre az uniós levegőminőségi határértékeket. Ellenkező esetben a bizottság az ügyet az Európai Bíróság elé terjesztheti, ahol már súlyos szankciók fenyegetnek. A hatályos uniós és magyar jogszabályok szerint a PM10-szennyezés egy évben legfeljebb 35 napon haladhatja meg az egészségügyi határértéket (amely jelenleg 50 mikrogramm/köbméter), ám nagyvárosaink többségében és mindenekelőtt Budapesten ennél sokkal több szennyezett levegőjű nap van. Az idén például már február 26-án, vagyis az év 57. napján túlléptünk a 35. szmogos napon, és jelenleg már a 70. fölött járunk.

Axel Friedrich, a német Bundesumweltamt (szövetségi környezetvédelmi hivatal) közlekedési irodájának nemrég Budapesten járt vezetője szerint a megoldás nem túl bonyolult. Csökkenteni kell a közúti közlekedés részarányát a városi forgalomban, és a legnagyobb szennyezőnek számító buszokat koromszűrővel kell ellátni –e nélkül Magyarország azt kockáztatja, hogy az elmaradt intézkedések költségeit büntetésként fogja befizetni az EU kaszszájába.

Szmog a városban - Kilátás a Citadelláról
Szmog a városban Kilátás a Citadelláról
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.