Az Alstom újrakezdi a tárgyalást

Új tárgyalásokat kezdeményezett a metrószerelvényeket gyártó francia Alstom a Nemzeti Közlekedési Hatósággal. Típusengedély nélkül ugyanis nincs továbblépés.

A brit vereség után úgy tűnik, nem kockáztat meg egy újabb pert az Alstom. Röviddel azután, hogy a brit legfelsőbb bíróság elutasította a francia cég keresetét – amellyel a Siemens és a Csalagút személyvasúti forgalmát szolgáltató Eurostar 600 millió eurós szállítási szerződését próbálta megfúrni az Alstom–, a franciák új tárgyalásokat kezdeményeztek a magyar Nemzeti Közlekedési Hatósággal (NKH). A fő téma a Metropolis-szerelvények fékrendszerének megfelelősége. Ha az Alstom nem mozdul el eddigi álláspontjáról, aligha jutnak közös nevezőre.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság október közepén utasította el az Alstom hazai szabványok alóli felmentésre vonatkozó kérelmét, és egyúttal megtagadta a Metropolis metrószerelvényekre kért típusengedély kiadását. A döntés legfőbb indoka a fékrendszer elégtelensége. A jogerős határozat ellen fellebbezésnek nincs helye, az Alstom legfeljebb pert indíthat az igaza bizonyítására.

A franciák azonban a jelek szerint inkább egyezkednének. Korábban már azt is meglepőnek tartották, hogy az NKH döntése nyomán a BKV azonnal fölmondta a 2-es és a 4-es metróvonal szerelvényeinek szállítási szerződését. A szerelvények műszaki paraméterei – állítják – teljes mértékben megfelelnek az NKH előzetes típusengedélyének és teljesítik az uniós biztonsági előírásokat.

Az NKH másként tudja. Lapunknak megküldött tájékoztatása szerint a hatályos hazai műszaki előírás megegyezik a nemzetközi szabvánnyal, így az Alstom-kocsik fékrendszere jelenlegi állapotában sem a hazai jogszabályokban, sem a vonatkozó nemzetközi szabványnak nem felel meg. Az Alstom által referenciaként megjelölt több mint húsz, külföldön futó járműmindegyike különbözik a Budapestre gyártott jármű fékrendszerétől. De ha azonos is lett volna, a magyar hatóságoknak akkor is a hatályos hazai jogszabályok alapján kell döntenie. Ráadásul a hiányosműszaki dokumentációból nem ítélhetőmeg, hogy amás országokban közlekedő járművek mi alapján kaptak ott engedélyt – szögezi le a hatóság. A főváros is tárgyalna. Két nappal az Alstommal való szerződésbontás után Tarlós István már nem zárta ki a megegyezés lehetőségét. A főpolgármester szerint megfontolandó, hogy mennyi kárt okozhat az Alstom által indított kártérítési per.

Elég sokat. A szállítói szerződések összértéke 247 millió euró. A számla felét előre kifizette a BKV. A leköszönni készülő városvezetés mégis ódzkodott a jelentős időbeli csúszással, többletfizetési kötelezettségekkel, az uniós finanszírozási szerződések feltételeinek megsértésével és több évig tartó pereskedéssel fenyegető szerződésbontástól.

Az NKH októberi, újabb elutasító határozata után úgy tűnt, az Alstomnak immáron esélye sincs a szállítói szerződésben foglaltak teljesítésére. A Fideszvezette új főváros a júniusi közgyűlési döntés értelmében írásban utasította a BKV vezérigazgatóját a kontraktus felbontására. Kocsis István eleget is tett a kérésnek. Ám alig egy nappal később, az Orbán Viktorral folytatott megbeszélést követően a főpolgármester érezhetően békülékenyebb hangot ütött meg. Néhány nap múltán tárgyalóasztalhoz ült az Alstom sebtiben ideküldött kereskedelmi vezérigazgatójával. A megbeszélésen a felek mindössze arra jutottak, hogy még egyeztetnek. A következő hétre tervezett tanácskozást azonban az Alstom lefújta, mondván előbb az NKH-val tárgyalnak. Ez zajlik most. A városháza pedig türelmesen várakozik.

Milliárdokat érő BKV-SMS

Ügyes húzásnak bizonyult a főpolgármesternek küldött SMS-riasztás. A BKV működési engedélyének visszavonását taglaló hírekre reagálva a kormány tegnap megerősítette korábbi támogatási ígéretét.

Tarlós István főpolgármester vizsgálatot indított a Városházán és a BKV-nál a közlekedési cég működési engedélyének felfüggesztése miatt a lengyelországi útján kapott SMS-üzenet nyomán.

A főpolgármester közlése szerint a BKV vezérigazgatója a következőket írta: „A Nemzeti Közlekedési Hatóság november 8-ával valamennyi vasúthatósági működési engedélyünket felfüggesztette, egyidejűleg pedig ideiglenes működési engedélyt adott ki.

Az ideiglenes engedély 6 hónapig érvényes. A felfüggesztés indoka, hogy a vasúti törvény alapján igazolni kell társaságunk pénzügyi teljesítőképességét a kérelmünk benyújtását követő 12 hónapos időszakra vonatkozóan, és az NKH megállapította, hogy e kritériumnak nem felelünk meg.”

Ez alapján adta ki a fővárosi önkormányzat azt a nagy sajtóvisszhangot kapott közleményét, miszerint az NKH bevonta a BKV működési engedélyét.

De a címzett így is megértette az üzenetet.

Az Orbán-kabinet ugyanis szerdai ülésén úgy döntött, hogy a Bajnai-kormány korábbi ígéretének megfelelően megadja a 7,5 milliárd forintos támogatást és további ötmilliárd forintos hitelgaranciát biztosít a BKV-nak.

A Nemzetgazdasági Minisztérium az MTI-nek küldött közleményében hangsúlyozza: a „nemzeti ügyek kormánya nem hagyja magára a csőd közeli állapotba került” fővárosi közlekedési vállalatot. Budapestnek működőképes BKV-ra van szüksége. (Sz. A. A.)

Mégis ez a szerelvény lesz a befutó?
Mégis ez a szerelvény lesz a befutó?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.