Miért titkolódznak? Erősen eltúlozták a BKV-felfüggesztést
Állítólag a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is meglepte a fővárosi önkormányzat keddi közleménye, miszerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a BKV bizonytalan pénzügyi helyzetére hivatkozva visszavonta a cég működési engedélyét. Meg nem erősített információk szerint szerdán beszélgetésre invitálták a NKH és a fővárosi önkormányzat illetékeseit. A tárca még a találkozó megtörténtéről sem kívánt tájékoztatást adni, nemhogy az ott esetlegesen elhangzottakról.
De nincs tűzközelbenTarlós István főpolgármester sem, és a városvezető varsói tartózkodása alatt egyetlen helyettese sem kívánt részletekbe bocsátkozni. A főpolgármester utazása előtt csak annyit fűzött az eseményekhez: mindez nyilvánvaló bizonyítéka annak, hogy a szocialista–szabad demokrata városvezetés a BKV-ban csődtömeget hagyott maga után. De ezt mondta már korábban is.
A BKV-nál sem kommentálták az NKH döntését. Sőt azt sem árulták el, hogy a határozat nem a cég egészére, csupán a HÉV-re, a libegőre és az elővárosi vasútra vonatkozik. De az NKH sem igyekezett oszlatni a homályt, a működési engedélyek visszavonásáról szóló határozatait csak szerdán tette közzé. Ebből derült ki, hogy a működési engedély kiadásának feltétele, hogy a kérelmező megfeleljen az üzleti jó hírnévvel, pénzügyi teljesítőképességgel, szakmai alkalmassággal, illetve felelősségi körébe tartozó baleseti károk megtérítésére való alkalmassággal kapcsolatos követelményeknek. A hatóság által felkért igazságügyi szakértő pedig úgy találta: a BKV nem felel meg kritériumoknak.
Ez aligha meglepő, a közlekedési vállalat saját kimutatása szerinti belső eladósodottsága 720 milliárd forint. Hitelállománya az év végére megközelíti a 81 milliárd forintot. De ez miért csak most tűnt fel az NKH-nak? Az pedig még különösebb, hogy miért csupán a fentebb említett kötött pályás járművek esetén veszélyezteti a működést a bizonytalan pénzügyi helyzet. A metrót, a buszokat és a villamosokat miért nem? Holott Tarlós István maga mondta, hogy a buszágazat kiszervezésére elsősorban azért van szükség, mert a BKV, illetve a tulajdonos főváros képtelen előteremteni a pénzt az elöregedett buszok kiváltásához szükséges 1100 új járműre. Úgy tűnik, a kérdés nem csak nekünk tűnik fogósnak. Az NKH ugyanis időt kért a válaszadásra.
De miért kelti a meglévőnél is rosszabb hírét saját cégének az új fővárosi vezetés? Horváth Csaba fővárosi szocialista frakcióvezető szerint a Bajnai-kormánnyal kötött szerződés betartása – vagyis az abban ígért 7,5 milliárd forint átutalása, illetve az ötmilliárdos bankgarancia biztosítása – önmagában garantálná az üzemszerű működést. Csakhogy az Orbán-kormány nem siet teljesíteni Bajnai ígéretét.
Holott október végén már Orbán Viktor is kilátásba helyezett 12,5 milliárd forintot. Azonban a pénz még mindig nem érkezett meg. Ez az egész mostani felhajtás talán nem több egy kormánynak címzett üzenetnél. De minek kell egy ilyen titokködbe burkolt üzenethez ekkora közönség?