Miért titkolódznak? Erősen eltúlozták a BKV-felfüggesztést

A fővárosi önkormányzat keddi közleményével ellentétben nem az egész BKV, csupán a HÉV, a libegő és az elővárosi vasút működési engedélyét függesztette fel az NKH. A részletekről mindenki hallgat.

Állítólag a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is meglepte a fővárosi önkormányzat keddi közleménye, miszerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a BKV bizonytalan pénzügyi helyzetére hivatkozva visszavonta a cég működési engedélyét. Meg nem erősített információk szerint szerdán beszélgetésre invitálták a NKH és a fővárosi önkormányzat illetékeseit. A tárca még a találkozó megtörténtéről sem kívánt tájékoztatást adni, nemhogy az ott esetlegesen elhangzottakról.

De nincs tűzközelbenTarlós István főpolgármester sem, és a városvezető varsói tartózkodása alatt egyetlen helyettese sem kívánt részletekbe bocsátkozni. A főpolgármester utazása előtt csak annyit fűzött az eseményekhez: mindez nyilvánvaló bizonyítéka annak, hogy a szocialista–szabad demokrata városvezetés a BKV-ban csődtömeget hagyott maga után. De ezt mondta már korábban is.

A BKV-nál sem kommentálták az NKH döntését. Sőt azt sem árulták el, hogy a határozat nem a cég egészére, csupán a HÉV-re, a libegőre és az elővárosi vasútra vonatkozik. De az NKH sem igyekezett oszlatni a homályt, a működési engedélyek visszavonásáról szóló határozatait csak szerdán tette közzé. Ebből derült ki, hogy a működési engedély kiadásának feltétele, hogy a kérelmező megfeleljen az üzleti jó hírnévvel, pénzügyi teljesítőképességgel, szakmai alkalmassággal, illetve felelősségi körébe tartozó baleseti károk megtérítésére való alkalmassággal kapcsolatos követelményeknek. A hatóság által felkért igazságügyi szakértő pedig úgy találta: a BKV nem felel meg kritériumoknak.

Ez aligha meglepő, a közlekedési vállalat saját kimutatása szerinti belső eladósodottsága 720 milliárd forint. Hitelállománya az év végére megközelíti a 81 milliárd forintot. De ez miért csak most tűnt fel az NKH-nak? Az pedig még különösebb, hogy miért csupán a fentebb említett kötött pályás járművek esetén veszélyezteti a működést a bizonytalan pénzügyi helyzet. A metrót, a buszokat és a villamosokat miért nem? Holott Tarlós István maga mondta, hogy a buszágazat kiszervezésére elsősorban azért van szükség, mert a BKV, illetve a tulajdonos főváros képtelen előteremteni a pénzt az elöregedett buszok kiváltásához szükséges 1100 új járműre. Úgy tűnik, a kérdés nem csak nekünk tűnik fogósnak. Az NKH ugyanis időt kért a válaszadásra.

De miért kelti a meglévőnél is rosszabb hírét saját cégének az új fővárosi vezetés? Horváth Csaba fővárosi szocialista frakcióvezető szerint a Bajnai-kormánnyal kötött szerződés betartása – vagyis az abban ígért 7,5 milliárd forint átutalása, illetve az ötmilliárdos bankgarancia biztosítása – önmagában garantálná az üzemszerű működést. Csakhogy az Orbán-kormány nem siet teljesíteni Bajnai ígéretét.

Holott október végén már Orbán Viktor is kilátásba helyezett 12,5 milliárd forintot. Azonban a pénz még mindig nem érkezett meg. Ez az egész mostani felhajtás talán nem több egy kormánynak címzett üzenetnél. De minek kell egy ilyen titokködbe burkolt üzenethez ekkora közönség?

Ideiglenesen működhet
Ideiglenesen működhet
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.