Az NKH felfüggesztette a BKV működési engedélyét
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) tegnap felfüggesztette a BKV működési engedélyét a cég pénzügyi helyzetére hivatkozva. A főpolgármesteri hivatal tájékoztatása szerint a közlekedési társaság hat hónapos, ideiglenes működési engedélyt kapott, ez idő alatt kell a BKV pénzügyi állapotát stabilizálni.
Tarlós István főpolgármester már az önkormányzati átadás-átvétel pillanatában aggasztónak nevezte a BKV pénzügyi helyzetét. Akkor 400 milliárd forint belső adósságról és 100 milliárd forint közvetlen banki adósságról volt tudomása. Egy héttel később már 800 milliárd forintra taksálta a cég külső és belső adósságállományát. Legutóbb már úgy fogalmazott, hogy a társaság belső és tényleges adóssága meghaladja az ezermilliárd forintot. Úgy véli, hogy ez a helyzet már nem kezelhető az állam segítsége nélkül, s teljesen vagy részben át kell vennie feladatokat a fővárostól.
Arra vonatkozóan, hogy mi indokolhatta az NKH váratlan döntését, talán valamiféle magyarázatot szolgáltathat Tarlós Istvánnak egy korábbi, az InfoRádiónak tett nyilatkozata, amelyben elmondta, hogy a BKV belső adósságállománya több mint 700 milliárd forint, ami jórészt az amortizációs költségek elmulasztásából adódik, s ezt – idézzük – „már képtelenség tovább görgetni”. A banki adósság 80 mil liárd forintra rúg, míg a főváros közvetlen adóssága több mint 200 milliárd forint, és ebben a 4-es metró első szakaszának pénzhiánya nincs is benne, fejtette ki.
Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakciójának vezetője korábban úgy nyilatkozott, hogy a jelenlegi helyzet annak következménye, hogy a Bajnai-kormány által megígért, erre az időszakra esedékes hét és fél milliárd forintot sem utalta át a Fidesz-kormány.
Szűcs Somlyó Mária, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója viszont már október 22-én azt közölte: Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István megállapodott, hogy a kormány még novemberben 7,5+5 milliárd forint támogatást nyújt a BKV-nak. E nélkül – tette hozzá – a BKV működőképessége kerülne veszélybe, mivel a társaság a 2010-es költségvetését úgy tervezte, hogy határidőre megérkezik a kormánytól a Demszky–Bajnai-megállapodásban rögzített 17,4 milliárd forintos plusztámogatás. Úgy tűnik azonban – legalábbis az NKH váratlan döntése ezt látszik alátámasztani –, hogy a miniszterelnök által megígért pénzügyi segélycsomag még az azonnali stabilizációra sem volt elég.
A BKV menedzsmentje nem kívánja kommentálni a hatóság intézkedését – közölte tegnap lapunkkal Székelyné Pásztor Erzsébet , a BKV kommunikációs vezetője, aki szerint az állandó működési engedély visszavonása semmilyen módon nem érinti az utazóközönséget, minden járat a szokott rendben elindul ezután is. Horváth Csaba tegnap lapunk kérdésére a cinizmus csúcsának minősítette az NKH lépését, mivel – magyarázta – nem a korszerűtlen és helyenként balesetveszélyes járműparkra hivatkozva vonták vissza az engedélyt, hanem a pénzügyi ellehetetlenülés okán. Szerinte úgy tűnik, mintha az NKH döntése valakinek az érdekét szolgálná. A hatóság által szabott rövid határidő ugyanis felhatalmazást adhat a közbeszerzés nélküli vásárlásokhoz, beruházásokhoz. Most kell igazán odafigyelni a döntéshozói kezekre – tette hozzá.