Az Alstom még marad

Nem közeledett egymás hoz tegnap a főváros és az Alstom álláspontja, de legalább tisztázták a feltételrendszert.

Még nem érkezett meg a BKV számlájára az Alstomnak a metrószerelvények szállítására előlegként kifizetett, de most a szerződés felmondása miatt visszakövetelt mintegy 108 millió euró, mint ahogy egyelőre nem jelentek meg a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciák összegei – az összérték tíz százaléka – sem. Nagy összegű külföldi pénzügyi tranzakció esetén ez elfogadható késlekedés – tudtuk meg a BKV kommunikációs igazgatójától, Székelyné Pásztor Erzsébettől.

Kocsis István BKV-vezérigazgató október 20-án mondta fel az Alstom vállalatcsoporthoz tartozó Budapest Metropolis Konzorciummal az M2 és az M4 metrószerelvényeinek szállítási szerződését. A francia szállító ugyanismásodszor is elbukott a magyar hatósági vizsgán, így a már legyártott metrókocsik nem állíthatók forgalomba Magyarországon. A BKV és vele együtt az új fideszes városvezetés szerint azért kényszerültek a szerződés felmondására, mert a szállító nem tett meg minden tőle elvárhatót a teljesítés érdekében. Közös levelükben hangsúlyozták, hogy valamennyi szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényt érvényesíteni kívánnak. Ám alig két nap múlva Tarlós István főpolgármester már a megegyezés lehetőségéről beszélt.

Az enyhülésben valószínűleg szerepet játszik az ésszerűség: így a BKV irgalmatlan adósságállománya, az uniós támogatás elvesztésének fenyegetettsége az új tender okozta csúszása miatt, no és persze az Alstommal járó teljes szakítás okozta jogi bonyodalmak. Az Alstom ugyanis rögtön jelezte, hogy a felmondást nem tartják jogszerűnek. S egyúttal újfent elismételték korábbi állításukat: az új metrószerelvények a legszigorúbb uniós és nemzetközi biztonsági előírásokat is teljesítik.

Tarlós István ezt másként tudja. A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésének egyik szüneté ben ugyanis csodálkozásának adott hangot: miért hallgatta el a korábbi városvezetés a közvélemény elől azt a tényt, hogy az Alstom-metrókocsik az uniós szabványoknak sem felelnek meg.

Thierry Best, az Alstom sebtiben ideküldött kereskedelmi vezérigazgatója nem kívánta kommentálni ezt a kijelentést. A városházán tegnap tartott kétórás megbeszélésről is csupán annyit árult el, hogy a tárgyaláson végre világosan kirajzolódott a felek álláspontja, bár a részletekről még egyeztetniük kell, várhatóan a jövő héten. Thierry Best a hatósági fiaskót is a félreértésekkel magyarázta. Ugyanakkor kijelentette: nem azért gyártották le a szerelvényeket, hogy azok múzeumban kössenek ki. A cégvezető biztos abban, hogy Budapestnek szüksége van az általuk gyártott metrókocsikra.

Nem árult el többet György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes sem. Az első megbeszélésen sikeresen rögzítették a feltételrendszert, de a tárgyalások korántsem tekinthetők lezártnak. Új tendert viszont egyelőre nem írnak ki.

Az Alstom szerelvénye a tesztek alatt a Blahán
Metró
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.