Mibul? Ebül!

Ebül szerzett jószág ebül vész el – gondolta Cicero, a kis naiv. A kedves olvasó már biztosan nem ilyen naiv, tudja és tapasztalja, hogy az ebül szerzett jószágok túlnyomó része szent és fedhetetlen magántulajdonná nemesül.

Az ebül szerzés lehetőségei koronként, országonként és rendszerenként változnak, de az biztos, hogy a lebomló szocializmus és a kibomló kapitalizmus az ebül szerzők paradicsoma. Ideális környezet bennfentes privatizációhoz, korrupcióhoz, feketegazdasághoz, adócsaláshoz, álcsődhöz.

Az ebül szerzett jószágok – a piaci sikerekkel és legális jövedelmekkel megmagyarázhatatlan vagyonok – egy részénél van (volna) esély az ebül szerzés kimutatására, más részénél nincs.

Ebből a más részből a köz csak úgy vehet valamennyit vissza, ha általános szabályok szerint, a nem ebül szerzett jószágokkal együtt adót vet ki rájuk. Ezt akkor teheti meg, ha van erre olyan jó oka, ami a szerzés módjától független.

A vagyonadóra, kivált bizonyos értékhatár fölött, van nagyon jó ok. Mégpedig az, hogy a közszolgáltatások fejlesztéséhez, az elszegényedés veszélyének csökkentéséhez, a szegénység enyhítéséhez ebből lehet (annyi-amennyi) forrást teremteni úgy, hogy legkevésbé rontsuk a gazdaság versenyképességét, növekedésének esélyét. Az egykulcsos adó bevezetése vagyonadóval együtt hasznos és ésszerű, anélkül szegényellenes és tisztességtelen.

Az már csak másodlagos érv, hogy tudjuk: a nagy vagyonok sokkal nagyobb része keletkezett „jó erkölcsbe ütköző” módon, mint a kétmillió feletti végkielégítéseké.

A jó ok a Fidesznek nem jó. Az Alkotmánybíróság által elbuktatott ingatlanadót eleve hevesen ellenezték, kormányt alakítván pedig első dolguk volt fölszámolni minden hasonló jellegű adót: a nagy értékű vagyontárgyakét, örökségekét, átszármaztatott vállalatokét. Most pedig az új és forradalmi vezetés alá került adóhatóság véget óhajt vetni a(z eddig sem eléggé) tömeges vagyonvizsgálatnak is. Vissza akar térni annak a másfél évtizednek a gyakorlatához, amikor (egy-két céltáblának kipécézett egyénen kívül) senkinek sem kellett számot adnia arról, hogy a csekélyke bevallott jövedelméből miként tudott vagyont felhalmozni és fényt űzni.

2005 előtt évente pár száz vagyonvizsgálatot végeztek, azután több ezret. 2007-ben érték el a csúcspontot 11 ezerrel, aztán egyre lankadt a buzgalom, tavaly más csak negyedannyi vizsgálatot folytattak le, s az idén még kevesebbet óhajtottak. Ezt azzal az eleve hamis, de most már egyébként sem érvényes érvvel indokolták, hogy a vagyonadó mellett nem kell majd annyi vagyonvizsgálat.Mind hevesebben fúrták a vagyonvizsgálatot a vagyonosokból élő adótanácsadók is. Most célba értek.

Pedig: 2007–2008-ban 17 ezer vizsgálat során 74,5 milliárd forint adókülönbözetet tártak fel, esetenként átlagosan úgy ötmilliót. Az érintettek nagy többsége nem is fellebbezett. A vizsgálat alá vontak bevallott jövedelme a vizsgálat után az átlagosnál sokkal nagyobb mértékben növekedett. Voltak a vagyonvizsgálatokkal helyenként abszurd módszertani problémák, lett volna mit javítani az ellenőrzések gyakorlatán és célzásán, hogy nagyobb eséllyel érjék el a nagyobb halakat. De az nem kétséges, hogy a vizsgálatok így is javították a pocsék hazai adómorált.

Többet nem fogják. Erre jóhiszemű magyarázat nincs.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.