Elhagyják Szegedet a kamionok
A szocialista városvezető elmondta, hogy a forgalom kivezetéséről egyeztettek az érintett szervekkel, s annak eredményeként egy háromkategóriás rendszer tervezete fogalmazódott meg. Az elkészült vitaanyag szerint a 15 tonnás kamionok este hat és reggel hat óra között nem hajthatnak majd be a városba, a nagykörúton belül csak 7,5 tonnás kamionok közlekedhetnek, nagyobbak nem, míg a kiskörúton belülre – beleértve a Belvárosi hidat is – csak 3,5 tonnáig lehet majd behajtani. Mint elmondta, a Szegeden átzúduló kamionforgalom csökkentésére az M43-as volt az egyetlen megoldás. Átadásával nyílt meg a a kivezetés jogszabályi háttere.
A magyar gyakorlatban azonban ez bonyolult, hiszen két fenntartó van – folytatta, hozzátéve: a sugárutak és a nagykörút állami fenntartású, a többi önkormányzati, ami azt jelenti, hogy új közlekedési rendet akkor lehet bevezetni, ha a Magyar Közút és az önkormányzat összehangolt, egységes közlekedési koncepciót fogad el. Az előkészítésen túl vannak, az elképzelések azonosak – közölte.
A szerdai egyeztetésen az önkormányzat és a Magyar Közút vezetői mellett jelen voltak a fuvarozók részéről a Gazdasági Kamara képviselői is, de együttműködnek a rendőrséggel és mindenkivel, aki a város útrendszerének működtetésében és fenntartásában érdekelt – tette hozzá Botka László.
Számítások szerint napi 2200 kamion megy át a város útjain. A közút adatai alapján ennek 90 százaléka tranzit, ami az új autópályán kikerül majd a városból. A maradék 10 százalékot szabályozzák majd, mely célforgalomként érkezik a városba, vagy azokra a településekre tart, melyek Szegeden keresztül érhetőek csak el.
A teljes úthálózatra vonatkozóan a terveket a város készíti el, egységes, közös, egy időben bevezetett szabályozás a cél. A hatálybalépés napja az autópálya átadásának másnapja, a tervek szerint 2011. január 1-je.