Orbán–Tarlós-konzultáció szeptember elején
Az előzetes tervek szerint Tarlós István szeptember elején ül tárgyalóasztalhoz Orbán Viktorral. A Fidesz és a KDNP főpolgármester-jelöltje szeretné megszerezni a miniszterelnök támogatását ahhoz a törvénymódosító-csomaghoz, amelyet György Istvánnal közösen jegyez. Ez a főváros jövőjét és működtetését érinti.
– Ha sikerül a miniszterelnök úr támogatását megszerezni, ősszel a parlament elé terjesztjük a javaslatot. S ha megválasztanak főpolgármesternek, és a T. Ház előtt lesz a módosítócsomag, én le is mondok a parlamenti mandátumomról – nyilatkozta lapunknak Tarlós István, aki kérdésünkre megerősítette: azért készítik együtt Kőbánya volt polgármesterével az említett javaslatokat, mert ha győz a főpolgármester-választáson, György István lesz az „első számú” helyettese, akinek a városüzemeltetés lesz a feladata. (Az egészségügyért Pesti Imre, a közlekedésért Wintermantel Zsolt, a pénzügyekért a KDNP-s Bagdy Gábor, a városképért Ughy Attila, az oktatásért pedig Csomós Miklós felel, de hogy közülük ki lesz főpolgármester-helyettes, azt a politikus nem árulta el.)
Arra, hogy az Orbán Viktorral tervezett találkozón milyen kérdések szerepelnek napirenden, illetve hogy a csomag milyen nagyságrendben érinti a 2011-es költségvetést, Tarlós István nem adott konkrét választ. Mint mondta, azért nehéz erre válaszolni, mert „nem tudjuk pontosan, milyen állapotban van a kassza, milyen az a hagyaték, amit az SZDSZ–MSZP budapesti vezetés hagy maga után”. – Nyilvánvalóan fontos tétel a 4-es metró befejezése. Ez nekem mindenképpen célom, és tudomásom szerint Orbán Viktorminiszterelnök úrral egyezik a véleményünk. A találkozón a 4-es metró befejezésének kérdése nyilvánvalóan napirendre kerül – mondta Tarlós István.
A Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője emlékeztetett rá, azért is fontos a megbeszélésük Orbán Viktorral, mert a metró közös finanszírozással épül, és az előző kormány komoly vállalásokat tett ezen a téren. Így a döntés is elsősorban a kormány kompetenciája. – Sem Budapest, sem a kormány nem tehet képtelen vállalásokat, és a fővárosnak működőképesnek kell maradnia – közölte. Tarlós István megfogalmazása szerint „homályos az Alstom-ügy is, rá adásul csütörtökön a Fővárosi Közgyűlésben csak a közel századik pont lesz a napirend szerint”. Így jelenleg nem kalkulálható pontosan, mennyi az a forrás, ami összesen hiányzik metróügyben. És az sem látszik világosan, milyen esetleges perek, kártérítések elé nézhet a következő fővárosi vezetés ezen a téren.
Ismert, hogy a fékrendszer és a vezérlő szoftverek hiányosságaira hivatkozva a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasította a 4-es és a 2-es metró vonalára szánt Alstom gyártmányú metrókocsik típusengedélyét. A Fidesz szerint bankgarancia lehívásával még ősszel új pályázatot kell kiírni metrókocsi-beszerzésre. Ha 2015-ig nem lesznek új járművek, elveszhet a beruházás uniós támogatása. Az azonban lényegi kérdés, hogy hogyan szűnik meg a szerződés a BKV és az Alstom között. Az Alstom-kocsik teljes beszerzési költsége 65 milliárd forint, és a főváros már kifizetett egy 30 milliárdos előleget.
Tarlós István mindenesetre komoly eredményeket vár a miniszterelnökkel tervezett megbeszéléstől. „Orbán Viktorral eddig is jó tárgyalópartnerek voltunk, mindig komolyan vette a felvetéseimet, a kéréseimet”, fogalmazott Tarlós István, aki munkatársunknak megerősítette: azért is fontos a fővárosi csomag, amelyről a miniszterelnökkel tárgyalni fognak, mert az tudomása szerint bekerülhet a kormány „kettes számú” akciótervébe, illetve a 2011-es költségvetést is érinti.
Június végén százmilliárdra becsülte a 4-es metró befejezésével kapcsolatos költségeket Demszky Gábor főpolgármester gazdasági helyettese. Ikvai-Szabó Imre akkor közölte: „a fővárosi ellenzék vezetője részéről elhangzott nyilatkozatok teljesen alaptalanok”. A földalatti első (Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti) szakaszára 172 milliárd forint állami és 33 milliárd fővárosi forrást terveznek. A főváros előkészítette a 4-es metró második (Keleti és Bosnyák tér közötti) szakaszának megépítését is, ami 96 milliárd forint állami támogatást és 69 milliárd forint fővárosi forrást igényelne. A metró második szakasza „egy gyors állami döntéssel”, az unió kohéziós alapjából származó támogatásátcsoportosítással finanszírozható volna. „A fúrópajzsok most vannak a Keletinél, célszerű volna mielőbb, lehetőleg őszig dönteni a folytatásról”. Ikvai-Szabó Imre igazat adott Tarlósnak abban: a metrót most már többe kerülne leállítani, mint megépíteni.