Nincs pihenés a tévék háborújában

Folytatódik a Digi és a UPC közötti kiélezett piaci vetélkedés, amelynek egyetlen kézzelfogható eredménye, hogy a nézők egy része biztosan nem látja az angol és az olasz labdarúgó-bajnokság találkozóit.

Mindössze 800 ezer háztartásban láthatják a nézők a Liverpool–Arsenal rangadót a futball Premier League első fordulójában. Ennek oka, hogy a Digi Sport csatorna közvetíti a következő három évben az angol bajnokság találkozóit Magyarországon. A tematikus adó azonban a UPC, valamint a T-Home hálózatában nem érhető el. Annak ellenére nem kap helyet a sportcsatorna a két szolgáltató kínálatában, hogy az angol, valamint az olasz bajnokság meccsei, valamint a Bajnokok Ligája és az Európa Liga egyes találkozói is itt láthatók. A miértre kínálja magát a válasz: a sportközvetítések váltak a szolgáltatók közötti rivalizálás legfőbb eszközévé.

Beköszönt a Digi

A történet origója a Digi hazai feltűnése, amit fölöttébb visszafogott lelkesedéssel fogadtak a vetélytársak, mert az újonnan megjelent cég rendkívül alacsony áron kínálta szolgáltatásait. Ennek ellenére a Teszári Zoltán romániai magyar milliárdos érdekeltségébe tartozó társaság piaci antréjakor mindössze néhány tízezer ügyfelet csábított magához. Persze, a fogyasztók száma néhány év alatt megsokszorozódott.

A vállalati politika nem változik: a megrendelő relatíve olcsón minden elérhető csatornát megkap. Hiába azonban a mérsékelt árak: a vetélytársak piaci dominanciája megingathatatlannak tetszett. A helyzet láttán a Digi potentátjai tavaly szokatlannak mondható akcióba kezdtek. Létrehoztak egy sportcsatornát, amelyre olyan tartalmakat akartak vásárolni, amelyek szolgáltatóváltásra kényszeríthetik a fogyasztót. Vagy legalábbis a többi műsorterjesztő kénytelen ajánlatába illeszteni a tematikus adót.

A nagyközönség akkor értesült a tervről, amikor bombaként robbant a hír: a TV 2 mellett a Digi közvetítheti a következő három évben a futball Bajnokok Ligáját. A társaságnak még sportcsatornája sem volt a vásárlás időpontjában, így hamar szárnyra kelt a pletyka, amely szerint a Digi azonnal tovább is értékesíti a jogokat. A zuhanyhíradóban a vállalat csődjéről is újabb és újabb hírek bukkantak fel. Ám eleddig minden hasonló információ alaptalannak bizonyult.

A sportcsatorna megkezdte működését, a Digi pedig azóta is „életben van”. Sőt a tematikus adó már az első évben harcba szállt a magyar bajnokság közvetítési jogaiért. Némi pikantériát kölcsönzött az ügynek, hogy a rivális Sport TV a Chello Central Europe érdekeltsége, és utóbbi cég tulajdonosáé a UPC is. Közvetve tehát a két szolgáltató feszült egymásnak. A Digi irreálisnak tetsző, őrült összeget kínált a Magyar Labdarúgó Szövetségnek. Ám a Sport TV-nek opciós joga volt a szerződéshosszabbításra: némi hezitálás után tartotta a rivális tétjét, így újabb három idényre megszerezte a jogokat, hihetetlen pénzért.

A Digi ajánlata nyomán a Sport TV hozzávetőleg 5,7 milliárdot költ a hazai futballra a citált időszakban. Bár a Digi csatát vesztett, háborút nem. A befektetéssel ugyanis a Sport TV érdemi tartalékai kimerültek. Nem úgy a Digi széfje: a társaság az idén tovább folytatta a hadjáratot. Előbb az olasz bajnokságot happolta el a Sport TV-től, majd az angol pontvadászatot is megszerezte. Utóbbit –információink szerint – szembeszökően sportszerűtlen módon. A Premier League meccseit eddig – magyar kommentárral – az Eurosport2 közvetítette, amely az elmúlt évadban néhány mecscs sugárzási lehetőségét átadta a Diginek.

Cserébe azt kérte, hogy a társaság ne szálljon harcba a szigetországi liga közvetítési jogaiért. Az üzlet megköttetett. A Digi pedig tartotta magát ígéretéhez, és nem licitált a jogokra. Csak éppen létrehozott egymarketingcéget, amely megvásárolta az árut, majd azonnal továbbadta a Diginek...

Vétkes a jogalkotó is

A futballvilág csúcstalálkozóinak karakteres része tehát a Digi Sporton látható, ám a rivális műsorszolgáltatók továbbra sem illesztik csomagjaikba a csatornát. Amiértre több válasz is kínálkozik. Az első szerint a Diginek nem elsődleges érdeke, hogy a UPC ügyfelei is láthassák a Digi Sportot. Amennyiben ugyanis a futballrajongók konstatálják, hogy sem az angol, sem az olasz meccseket nem láthatják, könnyen dönthetnek a váltás mellett. Egyes információk szerint a Digi már korábban is teljesíthetetlen feltételeket szabott azoknak, akik bejelentkeztek a sportcsatornáért. Ugyanakkor hosszú távon aligha tartható fenn a „szűk körű” műsorterjesztés, hiszen az adó így nem „reklámképes” a hirdetők számára, ahogy az értékesített tartalomért befolyó összeg is hiányzik a kasszából.

Egy másik forgatókönyv szerint a UPC és a T-Home igyekszik kiéheztetni a Digit. A cég ugyanis elképesztő összegeket költött különféle jogokra, és ha hamarosan nem produkál érdemi bevételnövekedést, akkor könynyen kimúlhat. Az sem lehet véletlen, hogy a vállalat pénzügyi nehézségeiről szóló hírek időről időre felbukkannak szakmai berkekben. Pedig az áttörésnek mihamarabb meg kellene történnie...

Az UEFA például elvárja a Bajnokok Ligáját közvetítő társaságoktól, hogy a háztartások többségében elérhetők legyenek. A Digi Sport mindössze 800 ezer előfizetőnél látható a több mint hárommilliós piacon. A szponzorok nem sok potenciált látnak egy alig-alig elérhető csatornában, ahogy a hirdetők sem.

Persze tévedés lenne azt hinni, hogy a jogalkotó vétlen a kialakult helyzetben. A probléma először a Debrecen tavalyi Bajnokok Ligája-szereplésekor került fókuszba. A hajdúsági garnitúra találkozóinak felét ugyanis a Digi Sport közvetítette, minekutána a lakosság egy része nem látta a meccseket. Az ORTT olyan jogszabály megalkotását kezdeményezte, amely a jelentős társadalmi érdeklődésre számot tartó sportrendezvények közvetítését szabályozta volna.

Majtényi László, a testület korábbi elnöke lapunknak akkor azt mondta: a szabályozás elsődleges célja nem az, hogy feltétlenül a közszolgálati csatornához kerüljenek a fontos események, hanem, hogy olyan médiumhoz, amely a háztartások legalább 90 százalékát eléri. (A kormányt egyébként az 1996-ban hatályba lépett médiatörvény is kötelezte arra, hogy alkossa meg a társadalom számára nagy jelentőséggel bíró események nem feltételes hozzáférést lehetővé tevő közvetítés jogszabályi kereteit.)

Azóta a grémium elnöke távozott, a jogszabály még mostanra sem született meg. Ugyanakkor a téma már csak azért sem érdektelen, mert a 2014-es olimpia közvetítési jogai sportáganként is értékesíthetők. Ad abszurdum lehetséges, hogy valamelyik főzőcsatorna vásárolja meg a kajak-kenu versenyeinek vagy a vízilabdatornának a sugárzási lehetőségét, így a nézők többsége akár az ötkarikás megméretésekről is lemaradhat. (Jellemző, hogy az Európa Liga egyes találkozóit a Story TV sugározza...)

Csak bambulunk

A kialakult helyzetre a legegyszerűbb magyarázat, hogy a szabad piac így működik. Csakhogy a sportesemények közvetítése különleges „termék”, mert a cégek kizárólagos jogot szereznek befektetéseikkel. Ennek nyomán a fentebb vázolt patthelyzetben a néző biztosan veszít. Mindenesetre egyelőre anynyi bizonyos, hogy a fogyasztók egy meghatározó része hiá ba kapcsolgatja a távirányítót ma és holnap, nem találja majd az angol bajnokság mérkőzéseit. Hogy ezért a kapitalizmus, a piac, a mindenkori magyar kormány, a Digi vagy a UPC a felelős, alighanem lényegtelen.

Az érdeklődők a vasárnapi Liverpool–Arsenal találkozót csupán a magyarországi háztartások valamivel több mint ötödében láthatják.

A futballvilág csúcstalálkozóinak karakteres része a Digi Sporton látható
A futballvilág csúcstalálkozóinak karakteres része a Digi Sporton látható
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.