Vámhatárőrség?
Románia és Bulgária 2011 márciusában várható schengeni csatlakozása után a vám- és pénzügyőrség mind a zöld határon, mind a határátkelőhelyeken átvenné a rendőrségtől az útlevél-ellenőrzést – értesült a Népszabadság. Lapunk úgy tudja, a Belügyminisztérium már rábólintott a vámőrségnél megfogalmazódott ötletre, s már meg is kezdődött a feladatátadáshoz szükséges jogszabályok előkészítése. Várhatóan még az ősszel a parlament elé kerülhetnek a szükséges törvénymódosítási javaslatok.
A még le nem zárult egyeztetésekre hivatkozva további részleteket sem a Belügyminisztérium, sem a VPOP nem árult el a tervezett változásokról, azt azonban megerősítették, hogy „folyik egyfajta gondolkodás a feladatok racionalizálásáról”.
Úgy tudjuk, ha a kormány és a parlament is rábólint a tárcaszinten lényegében már megszületett egyezségre, 2011 áprilisától vagy májusától a rendőrség levonulna a határátkelőhelyekről és a zöld határról is, s a határvédelmet, beleértve az útlevél-ellenőrzést is, az uniós külső (azaz akkor már csak az ukrán, a szerb és a horvát) határátkelőkön a vám- és pénzügyőrök vennék át.
Az ötletgazda Béndek József altábornagy, a vám- és pénzügyőrség nemrég kinevezett új országos parancsnoka, aki a 2007. december 31-én a rendőrségbe olvasztott önálló határőrség utolsó parancsnoka volt, azzal érvelt a javaslat mellett, hogy a vámellenőrzéskor a pénzügyőröknek akkor is ellenőrizniük kell az ügyfél útlevelét, ha azt előzőleg már megtette a kizárólag útlevél- és biztonsági ellenőrzést végző rendőr. Ma tehát a magyar határátkelőkön két hatóság is ellenőrzi az unióba belépők okmányait, ami Béndek szerint luxus.
A vámőrségnél emlékeztettek rá, hogy a torlódások csökkentése érdekében már évekkel ezelőtt a legtöbb nagy határátkelőhelyen akkor forradalminak számító ellenőrzési rendszert vezettek be. A teherforgalmat ellenőrző pénzügyőrök „egy füst alatt” elvégezték a kamionsofőrök be- és kiléptetését, míg az inkább a személyforgalomra koncentráló határőrök „vámszempontból is odafigyeltek” a személygépkocsival és busszal utazókra.
A pénzügyőrség számításai szerint a Románia schengeni csatlakozását követően megmaradó néhány száz kilométeres zöld határ és az ukrán, a szerb és a horvát szakaszon lévő 23 közúti és vasúti, valamint az országhatártól távolabb eső három-három légi, illetve folyami határátkelő forgalmának ellenőrzése 2500–3000 emberrel megoldható. A feladat elvégzéséhez részben a saját állományát vetné be a VPOP, részben a határról levonuló rendőrségnél szolgáló, nagyrészt egykori határőröket venné át.
Egyes belügyi szakértők úgy számolnak, legfeljebb ezer egykori határőrből lett rendőr kéri majd átirányítását a vámés pénzügyőrséghez, hogy továbbra is „határőr” maradhasson. Ha így lesz, még mindig marad mintegy kétezer rendőr, akiknek már nem kell a későbbiekben a zöld határon és az átkelőkön munkát adni, így bevethetők lesznek például a „közbiztonsági válságtól leginkább sújtott” Szabolcsban és Borsodban, illetve délen, Baranya és Somogy kistelepülésein. Így ott lesz „hirtelen” kétezer új rendőr, ahol jelenleg csak a Készenléti Rendőrség alakulataival tudja a rendőrség biztosítani a többé-kevésbé állandónak mondható rendőri jelenlétet.
A tervezett feladatátvállalással azonban költséges terheket is magára vállal a VPOP. Nekik kell ugyanis majd a jövőben gondoskodniuk a határon elfogott illegális bevándorlók ideiglenes elhelyezéséről és ellátásáról, amíg az illetékes hatóságok a további sorsukról nem döntenek, s ez nem kis terhet ró majd az amúgy is szűkös pénzügyőrségi büdzsére.
A fentiekre reagálva közleményt adott ki a VPOP, amelyben azt írják: "A Vám- és Pénzügyőrségnél nem folyik előkészítő munka a rendőrség hatáskörébe tartozó határrendészeti feladatok vámhatósághoz történő feladatátadásáról. Jelenleg az Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal és a Vám- és Pénzügyőrség integrációjának előkészítő munkálatai folynak."