Uniós pénzből folytatná a metróépítést a Fidesz

Még az önkormányzati választások előtt egyeztet a metróberuházásról Tarlós István főpolgármester-jelölt és Orbán Viktor miniszterelnök. A végső döntést azonban csak utána, az egyelőre titokban tartott belső anyagok birtokában hozzák meg.

A Fidesz ezúttal nem állítja le a metróberuházást, de eltéríti. A párt főpolgármester-jelöltje, Tarlós István az utóbbi hetekben többször is hangsúlyozta, hogy nem kíván újabb torzót Budapesten. – A négyes metró építését mindenképpen be kell fejezni, ha már egyszer belekezdtünk – jelentette ki.

A leállításról szóló sajtóhíreket egyébként a kormány és az illetékes minisztérium is tagadta, mondván, erről majd az új városvezetés dönt. Az viszont továbbra is nyitott kérdés, hogy merre és miből épül tovább. Tarlós István a jelenlegi nyomvonalban meghatározott Rákospalota helyett inkább Budaörs felé venné az irányt.

Az ötlet korántsem új. Eredetileg a XI. kerületi önkormányzat vezetői vetették fel 12 éve, hogy az Etele tér helyett a budaörsi virágpiacnál legyen a metró végállomása, mivel ott könnyebben alakíthatnának ki P+R parkolót az agglomerációból érkező autóknak. Így a városhatárnál megállíthatnák a gépkocsiáradatot.

Az elképzelést végül nem támogatta az MSZP–SZDSZ-többségű Fővárosi Közgyűlés, ami aligha meglepő annak fényében, hogy a Fidesz-kormány épp az idő tájt mondta fel a beruházás finanszírozási szerződését. A városatyák úgy döntöttek, hogy a Keletiből a Bosnyák tér felé vezessen a négyes metró második szakaszának útja, míg a másik végén Kelenföldön legyen a végállomás. A jelenlegi nyomvonal megváltoztatása a főváros szerint különösen rossz döntés lenne, mivel már valamennyi engedélyt beszereztek a folytatáshoz.

Tarlós István
Tarlós István

– A második szakasz végállomásairól korai még beszélni. A majdani városvezetésnek az információk és a dokumentációk teljes körű begyűjtése után kell higgadt döntést hoznia a négyes metróval összefüggő ügyekben – jelenti ki György István. Az egykori kőbányai polgármester, akit megválasztása esetén városüzemeltetési főpolgármester-helyettesként venne maga mellé Tarlós István, egyelőre feleslegesnek tart mindenféle vitát a folytatás irányáról, hiszen még az első szakasz befejezése körül is több a tisztázatlan pont.

György István ugyanakkor, Tarlóssal egyetértve, úgy véli, hogy megengedhetetlen egy újabb torzó a város szívében. A terület leendő gazdája szerint egyelőre nem látható tisztán, hogy miből is fejezik be az első szakaszt, arról pedig pontos számítások sincsenek, hogy mennyi pénzt emésztene fel a második szakasz új nyomvonalon történő megépítése.

– Számos belső anyag létezik, amelyek tartalmáról nincsenek információink. Végleges döntést csak azok, illetve a költségszerkezet teljes áttekintése után hozhat az új városvezetés – hangsúlyozza György István, de azért hozzáteszi: a jelenlegi második szakaszra semmiféle támogatási kérelmet nem nyújtott be a Bajnai-kormány, illetve annak elődei. Talán nem véletlenül. Az eddig általa ismert számítások szerint ez egy fölöttébb pazarló beruházás lenne, amire aligha nyerhető uniós forrás – állítja a leendő főpolgármester-helyettes –, márpedig a központi büdzsé nincs olyan helyzetben, hogy lemondhatna az uniós közlekedésfejlesztési támogatási rendszerben rejlő komoly pályázati lehetőségekről.

Tarlós István főpolgármester-jelölt augusztus végén, szeptember elején ül le tárgyalni Orbán Viktorral a fővárosi ügyekről. (Tarlós addig szabadságon van.) A pontos időpontot egyelőre nem tűzték ki. Egyébként is, jobb egyelőre kivárni: az idő előrehaladtával ugyanis több fejlemény is árnyalhatja a képet. Így például a francia Alstom céggel kötött mintegy 65 milliárd forintos szerződés felmondása, amelyre még júniusban szólította fel a BKV-t a Fővárosi Közgyűlés, ha az Alstom nem tudná megszerezni a végleges típusengedélyt az általa gyártott metrókocsikra. A Nemzeti Közlekedési Hatóság 16 oldalas elutasító határozatának ismeretében Kocsis Istvánnak, a BKV vezetőjének aligha maradt választása, hacsak a közgyűlés meg nem változtatja korábbi döntését.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.