Még nem lefutott az Alstom-ügy

Hat hónapig még kötelező együttműködnie a BKV-nak és az Alstom cégnek annak érdekében, hogy az Alstom megszerezze a 2-es metró szerelvényeihez a hatósági engedélyt – közölte Demszky Gábor főpolgármester újságírókkal hétfőn.

A főváros területfejlesztési és gazdasági bizottsága augusztus 16-án tárgyal az ügyről – azt követően, hogy kiderül, az Alstom fellebbez-e – és várhatóan az augusztus 26-i rendes közgyűlés naprendjére kerülhet egy, a megoldást szolgáló előterjesztés. A 4-es metró szerelvényeinek szállításával kapcsolatban még több hónap áll rendelkezésre, hogy elkerülje a főváros az európai uniós pénzek visszafizetésének veszélyét –tette hozzá a főpolgármester.

Demszky szerint az Alstom rossz úton járt akkor, amikor nem vette komolyan a figyelmeztetést, hogy vagy mentességet kér a magyar szabványok alól, vagy a magyar szabványoknak megfelelően gyártja le a metrószerelvények fékrendszerét. Európa számos országában kért erre derogációt a francia gyártó – jegyezte meg a főpolgármester.

Az Alstom kocsijai közlekedésbiztonsági szempontból megfelelőek – válaszolta újságírói kérdésre Demszky. Szerinte ezt a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői által készített tanulmány is bizonyítja.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság múlt pénteken közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt a francia Alstom cégnek, a többi között a fékrendszer problémái miatt. Az Alstom még vizsgálja, hogy fellebbez-e. A Fővárosi Önkormányzat összehívja az illetékes bizottságokat, a BKV pedig a szerződés felbontásának esetleges következményeit vizsgálja.

Hétfőn megszólalt az ügyben a BKV egyik legnagyobb szakszervezete. Szerintük az Alstom metrókocsijai kisebb módosításokkal megkaphatnák a típusengedélyt, és ezzel több milliárd forint kiadástól mentesítenék a közlekedési vállalatot.

Gulyás Attila, a Városi TömegközlekedésiDolgozókSzakszervezeti Szövetség elnöke hétfőn azt mondta az MTI-nek, hogy a fékrendszert nagyon egyszerű módosítással a magyar jogszabályoknak is megfelelővé lehet tenni. Ha az Alstom végrehajtja a szükséges változtatásokat, a BKV-nak nem kellene 3,5 milliárd forintot a régi, orosz metrószerelvények felújítására költenie.

A legköltséghatékonyabb az lenne, ha a BKV, az Alstom és a hatóság leülne egy asztalhoz tárgyalni, hogy a járművökön mit, hogyan módosítsanak úgy, hogy a magyar szabályoknak is megfeleljenek. Ha felmondaná a BKV az Alstommal kötött szerződést, akkor hosszú pereskedés kezdődhet, amelynek a végkimenetele bizonytalan –mondta Gulyás Attila.

Hozzátette: az Alstom járműveire már a szakembereket is kiképezték és a létszámot is átstrukturálták. Ha másik gyártótól vesznek szerelvényeket, akkor az embereket újra ki kell képezni, le kell vizsgáztatni, aminek jelentős költségei vannak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.