Hol lehet átkelni az Oktogonon?

Sok turista számára ijesztő lehet a forgalmas Oktogon– nekik is segítenek az eligazodásban a VI. kerület által működtetett infópontok gimnazista dolgozói, akik fagyi helyett hasznos információkkal felszerelkezve várják a külföldieket.

Naponta akár kilencven turista is érdeklődik egy-egy információs pultnál a Terézvárosban, őket a VI. kerületi önkormányzat Turista Információs Pontjai (TIP) hetedik éve segítik az eligazodásban. Először csak az Oktogonnál és a Nyugati téren voltak pultok, majd a nagy sikerre való tekintettel az Operánál és a Hősök terénél is kialakítottak egy-egy helyszínt, ahol a Budapestre látogató külföldiek ingyenesen kaphatnak tájékoztatást a buszok menetrendjétől a fürdők nyitva tartásáig szinte bármivel kapcsolatban.

Az infópultoknál a kerületi Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai várják a turistákat, minden év július elejétől augusztus végéig, délelőtt tíz órától este hatig. A diákok számára a TIP kitűnő nyári munka, és nyelvgyakorlásnak sem utolsó. Az itt dolgozó gimnazistáknak angolul vagy németül, s ezenkívül még egy nyelven kell beszélniük. A diákok körében nagyon népszerű az önkormányzat által kínált nyári munka, ezért a jelentkezők közül egy idegen nyelvű turisztikai teszt során választják ki azt a 75 diákot, akik munkába állhatnak.

Minden pultnál két fiatal válaszol a turisták kérdéseire. A legforgalmasabbnak az Oktogon és a Nyugati tér számít, itt dolgozik Kovács Dorottya és Baranyai Róbert is, akik második éve vesznek részt a programban. Dorottya spanyolnyelv-tudását szeretné kamatoztatni és fejleszteni, a fizetésből pedig a nyaralását finanszírozni. Róbert hasonló okok miatt vállalja a munkát, nettó 500 forintos órabérért, egy diákmunka-szövetkezet keretein belül.

Mindketten rutinos infópultosok már, de azért egy-egy kérdés, kérés még őket is meglepi. „Akadt egy néni, aki fagyit akart kérni tőlünk, de miután mondtuk neki, hogy sajnos azzal nem szolgálhatunk, csak annyit felelt, csokisat kér” – meséli Róbert. Egy idős holland férfi pedig azt mesélte el nekik, miután 30 éve jár Magyarországra, szinte mindenét pénzzé tette, hogy végre vehessen itt egy lakást – Pécsett. Legtöbben afelől érdeklődnek, hogyan lehet eljutni a látványosságokhoz, múzeumokhoz; bankautomatát, illetve városnéző turistabuszokat keresnek. Sokszor arra kérik a diákokat, segítsenek egy egynapos, gyorstalpaló városnézés programjának megtervezésében. Dorottya ilyenkor a 2-es villamos útvonalát és a Várat, Róbert pedig a fürdőket ajánlja a turistáknak. A napi forgalom változó, van, amikor csoportok érkeznek, vagy hosszú sor alakul ki, de néha egy-egy nyugodtabb óra is akad.

„Sokan nem tudják, hol lehet átkelni az Oktogonon, mert azt szokták meg, hogy a forgalmas kereszteződésekben aluljárón kell közlekedni. Ők tanácstalanul fordulnak vissza a metróaluljáróból, de a diákok segítenek nekik” – mondja Devánszki Katalin, a terézvárosi önkormányzat munkatársa, aki négy évig volt a TIP koordinátora. Egy spanyol turista pedig azt szerette volna megtudni a diákoktól, hol tudná megvenni az utcán látható hivatalos postaládákat és az utcatáblákat. Mikor megtudta, hogy erre nincs lehetőség, még a büntetést is vállalta volna a szuvenírért.

Az infópontok révén egyébként a turisták összetételéről is képet kaphatunk valamennyire, hiszen a diákok statisztikát vezetnek a kérdezők nemzetiségéről, életkoráról, neméről és a feltett kérdésekről is. Az első évben a francia kérdezők voltak többségben, majd az oroszok és a spanyolok. Dorottya idén sok francia és holland turistával találkozott, de kellett rendelni kínai, japán és szlovák nyelvű tájékoztató anyagokat is.

Devánszki Katalin szerint egyébként sok turista először fél kérdezni, inkább a pult mellett nézegeti a térképet, várja, hogy esetleg megszólítsák. Pedig a diákok a lehető legjobb tudásuk szerint segítenek a városnézőknek. Volt rá példa, hogy orvost is hívtak. Ha pedig valamire nem tudnák a választ, a közeli Tourinform-irodába irányítják a kíváncsi turistákat.

„Nyugatiasodik” a tér

Az eddiginél valamivel esztétikusabb képet mutathat a Nyugati tér Skála Metró előtti terasza azzal, hogy Terézváros rábólintott az épületben működő West-Balkán (WB) üzemeltetőjének kezdeményezésére: a terület felújításáért cserébe az önkormányzat áldását adta a WB presszó előtti rész hasznosítására: a WB 120 négyzetméternyi zöld szigetet és kávézóteraszt alakít ki. A VI. kerület beszámította a beruházás költségét, így a befektető csökkentett közterület-használati díjat fizet. A kerület és a vállalkozó együttműködése a remények szerint javít majd a város egyik szégyenfoltjának, a fővárosi kezelésű Nyugati tér összképén. Az elvégzett munka egy része már látható. Az ígéretek szerint a színvonalas szabadtéri kávézó szomszédságában kiállítások és egyéb programok is várják majd a vendégeket. A WB üzemeltetője számos felújítási munkát vállalt magára, emellett biztosítja a 24 órás őrzést, a mindennapi takarítást, az általános karbantartást és a kertészeti munkákat. (K. A. I.)

Útbaigazítás. Munkában az infópultos diáklány
Útbaigazítás. Munkában az infópultos diáklány
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.