A kormány nem száll ki a 4-es metróból
Nem támogatja a kormány a 4-es metró második (Keleti pályaudvar és Bosnyák tér közötti) szakaszának építését, a már épülő első – a Kelenföldi pályaudvar és a Keleti közötti – ütemét viszont befejezik – állította tegnapi számában a Blikk.
A kormány cáfolt. Nagy Anna kormányszóvivő tegnap újságírói kérdésre válaszolva úgy fogalmazott: „a beruházás folytatását megkérdőjelező sajtóhírek az önkormányzati választásoknak tudhatók be”. – A projekt ugyanakkor „nagy átvilágítás elé néz” a kivitelezés csúszása és a pluszköltségek miatt – tette hozzá. Azt, hogy a felülvizsgálatot mikor indítják meg, Nagy Anna szerint az új fővárosi vezetés dönti majd el.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is cáfolt: közleményük szerint ugyanakkor a választások utáni új városvezetéssel együtt meg kell majd vizsgálni, hogy miért húzódott el a beruházás, és miért növekedtek jelentősen a költségek. A fővárosi Fidesz-frakció közleménye szerint „ismét politikai hisztériakeltés kezdődött a metróépítés körül”. Hangsúlyozták, semmiféle döntés vagy döntés-előkészítés nincs az építkezés leállításáról. Emlékeztettek arra, hogy az illetékes szakminiszter, valamint a Fidesz főpolgármester-jelöltje, Tarlós István a létesítmény befejezésének szükségességéről beszélt, „a folytatásról szóló elképzelt történetekkel felelőtlen és tisztességtelen lépés riogatni”. Mint fogalmaztak, „egyelőre arról kellene beszélni, hogy az első szakasz számláit miből fizeti ki a főváros”.
Az MSZP azonban a közvéleményt megnyugtatni próbáló kormányzati nyilatkozatok dacára közleményben adott hangot abbéli aggályának, hogy „12 év után ismét a főváros megbüntetése lesz napirenden Orbán Viktornál”. Bihary Gábor fővárosi képviselő szerint „hiába nyilatkoznak háromfélét a Fidesznél, a tények világosak, miattuk nincs még kész a metró, és most újra leállítják”.
– A metró második szakaszának leállításáról a főváros sem hivatalos, sem informális jelzést nem kapott – mondta lapunknak Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója, aki szerint rossz döntés volna elvetni a metró zuglói szakaszának megépítését, mert nincs még egy ennyire előkészített nagyberuházás, a második ütemre ugyanis minden szükséges engedélyt megszereztek. Nyáry szerint ennek megépítésére lehetne felhasználni azt a nagyjából 60 milliárd forintot, amelylyel kevesebb uniós támogatást kapott Budapest az első szakaszra. A kommunikációs igazgató emlékeztetett, hogy a második szakasz szerepel a korábban elfogadott metrótörvényben, valamint a kormány és a főváros között a beruházásról kötött szerződésben is.
A 4-es metró első szakaszának alagútépítési munkái jú lius elejére fejeződtek be, a következő lépés a fúrópajzsok kiszerelése lesz, ami várhatóan őszig tart, az átadás 2013-ra várható. Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-jelölt lapunknak korábban azt mondta, a földalatti első szakaszára 172 milliárd forint állami és 33 milliárd fővárosi forrást terveznek, a második ütem megépítése 96 mil liárd forint állami támogatást és 69 milliárd forint fővárosi forrást igényelne. Ikvai-Szabó szerint a második szakasz „egy gyors állami döntéssel”, az uniós kohéziós alapbeli támogatás átcsoportosításával finanszírozható volna, erről azonban legkésőbb őszig kellene döntést hozni.
Ha a második szakaszra még idén kiírják a pályázatot, az 2015-re épülhetne meg.