Visszaadott szóbeli
A szóbeli felvételi lehetőségét az előző kormányzat szüntette meg, amely a korai szelekció káros hatásai miatt döntött így. Tavaly óta az úgynevezett szerkezetváltó iskolákban – tehát a hatés nyolcosztályos gimnáziumokban – nem lehetett saját írásbeli vizsgát és szóbelit tartani. A jelentkező diákokat korábbi jegyeik alapján, illetve a központi, egységes írásbeli vizsgák eredményei szerint rangsorolták, s így alakult ki a felvehetők névsora. A gimnáziumok persze megpróbáltak kiskapukat találni, különböző módszereket alakítottak ki, hogy „személyes kapcsolatba” kerüljenek a hozzájuk jelentkezőkkel, s az így szerzett információkat is beépíthessék a rangsorokba: előkészítő tanfolyamokat tartottak, szaktárgyi vetélkedőket szerveztek, akadt iskola, amelyik bemutatkozó levelet kért a diákoktól, s volt iskola, amelyik egy kérdőívben a szülők vagyoni helyzetét firtatta.
A helyettes államtitkár szerint szükség van a szóbelire, mert a központi felvételi nem mindig tudja eléggé széthúzni a mezőnyt, ráadásul egy 10-12 éves gyerek írásbeli eredményei alapján nem lehet releváns képet kapni a tehetségéről. Helyi írásbeli vizsgákat ezzel együtt továbbra sem lehet majd tartani, s a magyarból és matematikából tartott központi írásbeli felvételi vizsgán való részvétel kötelezettségét is csak az az iskola követelheti meg a hozzá jelentkezőktől, amelyben az elmúlt három év átlagában legalább másfélszeres volt a túljelentkezés, azaz nagyjából az iskolák fele. Az idén például a 95 felvételt hirdető nyolcosztályos gimnáziumból 46, a 141 hat évfolyamos középiskola közül pedig 58 vette figyelembe a központi írásbeli vizsgák eredményeit is, ezek az iskolák a következő tanévtől szóbeli felvételit is tarthatnak.
– Nem azt tartjuk esélyegyenlőségnek, ha van egy szint, amit mindenki el tud érni, hanem azt, ha mindenkinek van esélye a tehetségének megfelelő képzésben részt venni; nem szenved hátrányt senki a bőrszíne, de a tehetsége miatt sem – fogalmazott a helyettes államtitkár.
A túlzott szubjektivitás elkerülésére szabályozták, 25 százalékban korlátozták a szóbeli vizsga súlyát a diákok összesített értékelésében, s a szóbeli felvételi témaköreit, illetve az értékelési módot októberig közzé kell tenniük az érintett középiskoláknak.