Javítóban rozsdásodott a rendőrség terepjárója

Egy, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) tulajdonában lévő Lada Níva terepjáró több mint egy éven át – 2008 nyarától 2009 őszéig – állt egy balmazújvárosi gumijavító műhely udvarán a nélkül, hogy bárki használta volna. A tiszacsegei polgárőrségnek ugyanis nem volt pénze a kocsi levizsgáztatására. Ki tudja, meddig rozsdásodott volna még ott a sorsára hagyva, ha nem veszi észre a szomszéd város, Tiszacsege két vezetője, Jónás Sándor polgármester és Nagy Miklós alpolgármester. Felismerték benne azt a járművet, amelyet 2007 szeptemberében az ORFK-tól kapott használatra a Tiszacsegei Polgárőr Egyesület. Az autót korábban az egyesület elnöke, Szilágyi Sándor használta.

– Miután megláttuk a kocsit a gumijavítóban, levelet írtunk Bencze Józsefnek, az ORFK korábbi vezetőjének – elevenítette fel a történteket Jónás Sándor polgármester –, amelyben az iránt érdeklődtünk, hogy a rendőrségi tulajdonú autó miért áll egy helyben több mint egy éve. Holott lenne olyan polgárőrség, városőrség és más bűnmegelőző szervezet, amely boldogan használná.

Az üggyel kapcsolatban az ORFK célellenőrzést rendelt el: nyomozókat küldtek a helyszínre, és megállapították, hogy a bejelentés megalapozott. Az ORFK ellenőrzési szolgálatának vezetője, Andrékó János dandártábornok tavaly decemberben értesítette Tiszacsege vezetőit, hogy a polgárőrség országos vezetésétől ígéretet kaptak arra: a kocsi 2010. február elsejétől üzemképes állapotban lesz, és azzal szolgálatot látnak majd el.

A város vezetői az idén március elején újabb levelet írtak Bencze Józsefnek, amelyben tájékoztatták, hogy a kocsinak még mindig nincs meg a műszaki vizsgája. Közölték továbbá, hogy a helyi polgárőregyesület csak papíron létezik, így felesleges nekik ezt a gépkocsit fenntartani. Az újabb levélre válasz nem érkezett, ezért az esetről megkérdeztem az ORFK-t, amelynek szóvivői irodája azt a tájékoztatást adta: az említett gépjárművel kapcsolatos problémák az üzemben tartóra, vagyis az Országos Polgárőr Szövetségre tartoznak, és a rendőrség költségvetését a szóban forgó autó fenntartása nem terhelte.

Tiszacsegén Szilágyi Sándor feldúltan fogadott: azt mondta, az önkormányzat vezetése tudatosan terjeszt róla hazugságokat, így akarják ellehetetleníteni. A polgárőrség vezetője a háza udvarán megmutatja a valaha jobb napokat látott Ladát, amely – állította – már fel van újítva, hamarosan vinné is műszaki vizsgára, az hátráltatja, hogy meg kell várnia a szükséges papírokat a tiszacsegei önkormányzattól. Megkérdeztem tőle, hogy 2008 nyarától eddig miért nem sikerült még levizsgáztatni és használni az autót, és miért kellett azt több mint egy évig egy gumijavítóban tárolni. Szilágyi Sándor azt válaszolta: a késlekedésnek pénzhiány volt az oka, de ha a város támogatta volna a szervezetüket, akkor sokkal hamarabb elkészülhettek volna.

– A polgármester ki nem állhat engem, arra törekszik, hogy mindenütt keresztbe tegyen –magyarázta. – Nem hagyom, hogy durván belegázoljanak a becsületembe, bíróságra viszem az ügyet.

Érdeklődésemre, hogy a jármű miért nem lett üzemkész az ígért február elsejei időpontra, Szilágyi Sándor ismét az anyagiak hiányára és az elhúzódó papírmunkára hivatkozott. De a szolgálalatot el tudja látni – tette hozzá –, ugyanis a szervezetük igenis működik, az idén sokszor járőröztek, a rendőrséggel közösen pedig tavaly év végén teljesítettek szolgálatot. Szerinte egyébként nemcsak járőrözésből áll a polgárőri munka, hanem informálódásból, és a rendőrséggel való folyamatos kapcsolattartásból.

A Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányságon megkeresésemre megerősítették: számíthatnak a helyi polgárőrök segítségére bizonyos rendezvények biztosításánál, vagy egyes bűncselekmények esetén. Az ügyről megkérdeztem Tóth Attilát, a Hajdú-BiharMegyei Polgárőr Szövetség elnökét is, aki sommásan így fogalmazott: örül neki, hogy Tiszacsege polgármestere kiemelt figyelmet fordít a szóban forgó kocsira, de ha a város támogatta volna a polgárőröket, akkor lett volna pénz a kocsi levizsgáztatására. Az ügyet az ORFK Rendészeti Főigazgatósága is kivizsgálta, és Samu István vezérőrnagy levelében arról tájékoztatta a tiszacsegei önkormányzatot: Szilágyi Sándor a szóban forgó gépkocsit nem használta jogellenesen. Ugyanakkor az ügy rávilágított arra –írta a vezérőrnagy –, hogy fontos a helyi rendőri szervek, az önkormányzatok és a társadalmi szervezetek együttműködése a közbiztonság megszilárdítása érdekében.

A kocsi ma már üzemképes, a szükséges papírok megvannak – legalábbis gyakran látni Szilágyi Sándort a volánja mögött. Igaz, Tiszacsege vezetői azt szerették volna elérni, hogy a hányatott sorsú kocsit a helyi városőrség használhassa, mert a polgárőrség vezetője – szerintük – méltatlan rá.

Szilágyi Sándor és a ma már üzemképes terepjáró
Szilágyi Sándor és a ma már üzemképes terepjáró A szerző felvétele
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.