A bíró helyett a titkár is börtönbe küldhet
Alkotmányosan aggályosnak tartja az MSZP, hogy az alaptörvény módosítására beterjesztett újabb fideszes javaslat szerint „helyi bíróság hatáskörébe tartozó, törvény által meghatározott ügyben egyesbíróként bírósági titkár is eljárhat” majd. A ma gyakorlatilag bírójelöltnek tekintett titkárok hatáskörét azért kívánják bővíteni, hogy a bírák helyett – akiknek egy része ma is meglehetősen túlterhelt – ők dönthessenek az elzárással is sújtható kisebb szabálysértésekben. Ezek körét pedig jelentősen bővítenék, mert a kormányoldal úgy gondolja: jelentősen javulna a közbiztonság, ha a húszezer forintnál kisebb kárt okozó tolvajokat is becsuknák – a vagyon elleni bűncselekmények miatt indult szabálysértési eljárások száma évente a százezerhez közelít –, jelentősen javulna a közbiztonság.
Merterházy Attila szocialista pártelnök-frakcióvezető viszont úgy látja, a titkári és a bírói státus közötti különbség miatt kérdéses, hogy az eljárásokban érvényesülhet-e a függetlenség és a pártatlanság követelménye. Ezért levelet intézett a Legfelsőbb Bíróság és az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT) elnökéhez, amelyben jelezte kifogásait. Baka András a titkárok hatáskörének bővítéséről maga is hasonlóképpen vélekedett, mert korábban az Alkotmánybíróság úgy foglalt állást, hogy a szabálysértők elzárásáról kizárólag bíró dönthet. Egyébként az MSZP-nek a Btk. szigorítása kapcsán feltett korábbi kérdéseire a főbíró érdemben nem válaszolt.
Amennyiben a parlament az alkotmánymódosítást elfogadja, elvileg csaknem rendben van a dolog – közölte kérdésünkre Fleck Zoltán jogszociológus. Azt azonban az alaptörvényben még deklarálni kellene – tette hozzá –, hogy a titkárok az ügydöntő határozatok meghozatalakor a bírákéhoz hasonló függetlenséget élveznek, tehát csak a törvényeknek vannak alárendelve. A kép azonban Fleck szerint ennél sokkal árnyaltabb. Az „igazi” bíró függetlensége ugyanis több annál, mint hogy senki nem befolyásolhatja az ítéletet. Annak része a kinevezés és a felmentés szigorúan szabályozott rendje –az ilyen személyi döntés a köztársasági elnök hatásköre –, tehát az elmozdíthatatlanság, de még a megfelelő jövedelem is. A titkárok esetében pedig nincsenek efféle garanciák.
Néhány államban ezért még a határozott időre kinevezett –tehát „próbaidős” – bíró függetlenségét is kétségbe vonják, hiszen amikor ítélkezik, óhatatlanul igyekszik megfelelni annak a vezetőjének is, aki a véglegesítésről dönt – utalt egy újabb szempontra a jogszociológus. A helyzet a pályakezdő bíráknál nálunk is hasonló lehet, hiszen őket először három évre nevezik ki, a vágyott bírói státus „előszobájában” járó titkárok esetén pedig még hangsúlyosabban érvényesülhet a megfelelési vágy.
Fleck úgy látja, a bírói függetlenség megteremtése még korántsem tekinthető „kipipált” feladatnak – nem feltétlenül azért aggódik, mert valaki kívülről „rendeli meg” az ítéletet, hanem a bíróságon belüli viszonyokkal van baj –, ám ez most valószínűleg nem szempont. A kormány kitalált egy új feladatot – a piti tolvajokat szabálysértési eljárás keretében rács mögé kell zárni –, s hogy a bírói hatalom a populista törekvések miatt jelentkező többletmunka miatt ne tiltakozzék, ad hoc alkotmánymódosítással kiterjesztik a titkárok hatáskörét.