Túl alacsonyan szállt a lezuhant Cessna
A Budapest, III. kerületi Aranyhegyen lévő Taliga utca egyik telkéről, a hétfő esti baleset helyszínéről már elvitték a gép roncsait. A nyomok még jól látszanak alig néhány méterre attól a terepbicikli pályától, ahol 15-16 tizenéves fi ú gyakorolt tegnap este. Az áldozatok őket fényképezték a Cessna–172-es típusú repülőgépből. A gép három utasa, az Oxxo Racing Team dakaros kamionversenyzője, Szobi Balázs, a csapat sajtófőnöke, Tarsoly Tamás és Szabó András, a Monster energiaital cég egyik munkatársa, a helyszínen meghalt.
A biciklisták között volt a tereprali-szakágvezető Liszi László fia, Liszi Attila is. Az apa elmondása szerint alig öt méterre a fiútól csapódott be a gép. Liszi László hozzátette: a fiúk látták, hogy baj van a géppel, mert az egyik fordulóban sebességet és magasságot veszített. Ezután fordult az oldalára, majd orral csapódott a földbe. A biciklisták megpróbálták kiszabadítani benn ülő ismerőseiket a roncsból, de mivel az áldozatok beszorultak, nem jártak sikerrel. A gép néhány másodperc múlva lángra lobbant.
Liszi László nem tudta megmondani, hogy korábban hányszor fordult elő, hogy kisrepülőből filmezték a hegyoldalban gyakorló bicikliseket, de szerinte nem sok ilyen alkalom lehetett, mert ez meglehetősen drága elfoglaltság.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet tájékoztatása szerint a gép minden jelentősebb része elégett vagy elolvadt. Ugyanígy elégett minden olyan dokumentum is, amely esetlegesen a fedélzeten volt. A szakmai vizsgálat az adatgyűjtéssel folytatódik. Rendelkezésre áll a repülőgép és a farkashegyi torony (a gép a Farkashegyi repülőtérről szállt fel) közötti utolsó rádióforgalmazás, ennek elemzésétől várnak további információkat. A szervezet meteorológusára vár, hogy összegyűjtsön minden rendelkezésre álló adatot az aznapi időjárással kapcsolatosan. A balesetvizsgálók tervezik a roncs átvizsgálását is.
Egy, a Farkashegyi repülőtéren dolgozó oktató jól ismerte a 22 éves pilótát, Tarsoly Tamást. Azt mondja, a fiatalember majdnem minden nap kint volt a repülőtéren, előfordult, hogy kölcsön is adta a gépét. A repülő körülbelül három éve volt a birtokában. Az oktató szerint a fiatalember tapasztalt pilóta volt, az előírt minimum, a két évente húsz repült óra biztosan megvolt neki.
A férfi szerint semmi rejtélyes nincs a hétfői balesetben. – Valószínűleg szabálytalanul, túl alacsonyan repültek – mondja. Ugyanakkor szerinte ez még kevés a balesethez, ahhoz valószínűleg több szerencsétlen körülmény együttállása kellett. – Hárman ültek a gépben, ami tele volt tankolva, vagyis maximális terheléssel szállt. Meleg volt, így a levegő is híg volt, ami szintén nehezítő körülmény, és a hegy azon oldalában repültek, ahol leszálló légáramlatok vannak. És valószínűleg emberi mulasztás is történt – sorolja.
Az oktató abban is biztos, hogy a gép kifogástalan műszaki állapotban volt. Ezt a típust amúgy is megbízhatónak tartja, a Cessna–172-es szerinte nem hajlamos a gyulladásra: „jóindulatú gép, nem öl embert”. Ugyanakkor a baleset körülményeit figyelembe véve úgy véli, hogy szinte mindegy is a gép típusa, más kisgéppel is halálos kimenetelű lett volna a becsapódás.
Az áldozatok nem jelezték a repülőtéren, hogy milyen céllal szállnak fel, de az oktató elmondása szerint ez nem is szokás. Repülési tervet sem adtak le, de ezen az útvonalon és magasságon ez nem is kötelező.