Újabb műtétek Budapest Szívén

A jövőben még erősebb idegzet kell a belvárosi autózáshoz: június 21-én elindult a Budapest Szíve program következő két projektje. A Károly körút Astoria és Deák tér közötti szakaszát, s a Március 15. tér környezetét jövő tavaszig átépítik. Forgalomkorlátozások sora következik.

A Belváros új főutcájának tavaszi átadása után a Budapest Szíve program most két új projekttel folytatódik. A Március 15. teret 2,2 milliárd forintos költséggel (amiből 1,6 milliárd az uniós támogatás) jövő februárra rendezik. Lefedik például a romterületet, csak üveglapokon át nézhetjük a Contra Aquincum maradványait, bár aki akar, le is sétálhat majd a romokhoz, s a téren elhelyezett interaktív pontok monitorjain azt is megtekintheti, milyen lehetett a római kori erősség.

A romterület befedésén túl a Belvárosi-templom küszöbéhez igazítva 30 centiméterrel lejjebb süllyesztik a járószintet. A volt bölcsészkari épület, mely ma már újra a piaristáké, szintén megújul. Földszintjén üzletek lesznek, a térre néző oldalán pedig, az ablaknyílásokat kibontva, kávézók, éttermek; teraszaikat kellemes „vízsáv” övezi.

Itt, a Március 15. tér északi oldalán (s egyelőre csak itt) megszűnnek a parkolók. Az odavezető belső aszfaltutak helyét zöldfelületek, díszburkolatok foglalják el. Autósforgalom csak a Pesti Barnabás utcában marad. A gyalogosok előtt ugyanakkor megnyílik az évek óta elzárt Piarista köz.

Első ütemben tehát a térnek ezt az északi környezetét rendezik a Budapest Szíve program úgynevezett „Hídfőterek és új pesti korzó kiépítése I. ütem” című projektjében, 2011 tavaszára. Az építkezés már elkezdődött a Pesti Barnabás utcában a gázcső cseréjével. Lezárták a tér zöldfelületét és a Pesti Barnabás utca egy részét. (A II. ütemet az V. kerület végezteti majd az Erzsébet hídfő déli oldalán, a Mátyás-pince előtt, ahol a híd új lehajtója épül meg 2012-re. A távolabbi jövőben majd ez alatt lesz kialakítva Budapest legnagyobb, 670 férőhelyes mélygarázsa.)

A Belvárost megújító Budapest Szíve program másik projektje is elkezdődött az Astoriánál. Ezen a szakaszon a „Reprezentatív kaputérség kiépítése I. ütem” című projekt első üteme zajlik. Ennek eredménye az lesz, hogy a Károly körút az Andrássy úthoz hasonló, külső-belső fasorokkal szegélyezett, széles sétálófelületekkel rendelkező útvonallá változik. Kétszer kétsávosra alakítják az úttestet, s mellé bicikliutat is építenek.

A villamos a jövőben is középen halad, de úgy, hogy a sínpárokat nyolc méter széles, parkosított zöldsáv választja majd el. A Deák téri villamos-végállomásnál pedig egy belső fasor közé futnak be a sínek. Mivel azonban a buszokat is a sínekre terelik, nem lesz önálló buszsáv. A távoli jövőben a Városháza tér és a Madách tér alatt mélygarázs épül majd, s ezek leendő lehajtói helyét is beletervezték a most készülő kialakításba.

A projekt költsége meghaladja a 3,1 milliárd forintot, melyből csaknem 2,7 milliárd forintot az Európai Unió biztosít az Európai Regionális Fejlesztési Alapból. Az Astoria és a Deák tér közötti útvonal átadását jövő áprilisra tervezik. Ezután következhet a reprezentatív kaputérség kialakításának II. üteme, amely az Andrássy úti csomóponttól a Roosevelt térig rendezné a József Attila utcát. (Ehhez kapcsolódik a József nádor tér alatti mélygarázs hamarosan induló, már engedélyezett építése.)

A főváros továbbra sem tett le arról a szándékáról, hogy a villamosvágányokat újra kiépítse a Nyugati pályaudvarig. Szintén későbbi terv a Szabadság tértől északra húzódó terület sétálóövezeti átalakítása az újlipótvárosi Pozsonyi útig.

A munkák miatt lezárták a Károly körút páratlan oldalát, az Astoria és a Dohány utca között a forgalom irányonként egy-egy sávon a páros oldalon zajlik. Közműépítés miatt hamarosan lezárják a Wesselényi utca–Dob utca közötti szervizutat is, majd július közepétől októberig a Károly körút páratlan oldalát a Dohány utca–Király utca között. Itt a forgalmat két-két sávon a Károly körút páros oldalára terelik, a Károly körút–Dohány utca kapcsolat biztosításával. A jövőben a Szabadsajtó úton áthaladó zebrával kötik össze a Váci utca (eddig aluljáróval átkötött) északi és déli szakaszát.

A hídfő átépítésének végeztével, 2012-re megszűnik a Ferenciek tere alatti autós Y aluljáró, amelyben kereskedelmi egységek kaphatnak helyet. Ám ez tovább szűkíti az áthaladási lehetőséget észak felé, hiszen az Egyetemi Könyvtár elé az Erzsébet tér irányába kizárólag a 15-ös autóbusz hajthat majd be. Elképzelhető, hogy az autósok útját itt is süllyedőbólya állja el. Ha ezek elkészültek, a Belgrád rakpart felső útjának jelenlegi észak–déli egyirányú forgalmát is megfordítják. A Károly körúton, az Astoriánál két új felszíni gyalogátkelő lesz.

Az esztétikai és környezetvédelmi szempontokon túl gondot is okozhat a Belváros átszabása, egyebek mellett azért, mert idén tavasszal már átadták a Budapest Szíve programhoz kapcsolódó „Belváros új főutcáját”. Ez önmagában is számos forgalomcsillapító intézkedést tartalmaz, a Szabadság tértől egészen a Kálvin térig. Utóbbira egyébként a jövőben közvetlenül az Üllői útról is rá lehet majd hajtani, a Baross utcát ugyanis a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és a Múzeum körút között szintén lezárják.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Szabadság híd és a Kálvin tér között már most egysávos az út. És mivel a Múzeum körútról vagy épp az Üllői út felől már nem lehet behajtani a Károlyi Mihály utcába, ezt a forgalmat lesz kénytelen „felszippantani” egy szűkített Károly körút és Múzeum körút – már ha erre egyáltalán képesek lesznek. A már említett változásokkal ugyanis a menekülő útvonalakat is elvágták. Persze a változtatások célja épp az, hogy az átmenő autóforgalom kerülje el a Belvárost, s azt visszakapják a gyalogosok.

A Belváros új főutcájában (Károlyi Mihály utca–Petőfi Sándor utca–Október 6. utca–Szabadság tér) és környékén már tapasztalni az ellentmondásokat, a helyenként felesleges és inkább káros, semmint üdvözítő forgalomcsillapításokat. Megfordították például az Arany János utca haladási irányát (egy szakaszon a behajtást is megtiltva), ezzel megszüntették a Duna-part felőli kijutást a Bajcsy-Zsilinszky útra. Érthetetlen megoldás az a süllyedő oszlopsor is, amellyel az Erzsébet téren megakadályozták a behajtást az V. kerületi polgármesteri hivatal előtti útszakaszra, hisz ez a Deák tér irányából egy kis kurflival megkerülhető.

Léghajó az új főutcán

Óriási léghajóhoz hasonlítják a Kempinski hotel mellett, a „Belváros új főutcája” mentén magánerőből építendő új üzlet- és irodaházat, amely a Csipak Aquisition beruházásában készül el 2013-ig három, ma még álló bérház (a Deák Ferenc utca 10., a Bécsi utca 8. és a Harmincad utca 3.) helyén. Az Új városközpontnak elnevezett épületkomplexumban az utcaszinten elegáns üzletek, az emeleteken felső kategóriás irodák lesznek.

Egyik fő attrakciójának a 3000 négyzetméteres tetőkert ígérkezik, amelyhez üvegsikló visz majd fel. Az épületet Norman Foster építészirodája, a Foster és Partners, valamint a Pálffy Építész Iroda Kft. tervezte. A rajzokra a napokban a Központi Tervtanács is rábólintott, elfogadva ezzel egy korábban védett ház, a Harmincad utca 3. szám alatt álló volt Fischer Kereskedőház teljes lebontását.

Az 1909-ben emelt épület helyi védettségének megszüntetését először 2008-ban, majd idén tavasszal újra kezdeményezte az V. kerület, s az utóbbi alkalommal a fővárosi közgyűlés – a főpolgármester ellenzése dacára – megszavazta. Bár akkor még nem volt szó teljes bontásról, sejteni lehetett, hogy a sorsa ez lesz. A helyére tervezett modern palota építése a tervek szerint ősszel indul.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.