Hol a piros gomb?

Több pofont is „bekapott” a TV2 az elmúlt években. A válság, a régi nagy vetélytárs és számos újabb konkurens fojtogatja a tévétársaságot, de Várdy Zoltán, aki három év után válik meg a vezérigazgatói széktől, nem látja fenyegetve a piaci fölényüket.

 – Miért most távozik a TV2 éléről? Elégedett eddigi tevékenységével?

– Nyolc év után döntöttem úgy, hogy elhagyom a TV2-t. Nyolc év sok mindenből elég, különösen, amilyen körülmények között kellett válságot kezelnem az elmúlt másfél évben. Ez végül is kifárasztott, és bár nagyon büszke vagyok az eredményekre, úgy éreztem, itt az idő arra, hogy új kihívásokkal foglalkozzam.

– A válságot hogyan sikerült, ha sikerült, átvészelni?

– A 2008 végével kezdődött válság teljesen átírta a szabályokat a médiapiacon. Egyfelől a bevételi forrás, amire építettünk, egyik pillanatról a másikra öszszezsugorodott. Tavaly 20 százalékkal csökkent a reklámbevételünk, és az idén is 5-6 százalékos lehet a csökkenés. Miközben 2009-ben megtartottuk piaci részesedésünket, óhatatlanul foglalkoznunk kellett azzal, hogy kevesebb pénzből tudunk gazdálkodni. A másik szempont, hogy a nemzetközi piaci trendeknek megfelelően mindkét országos kereskedelmi tévének csökkent a nézettsége, ahogy a kábel-, műholdas csatornák egyre több nézőt vonzanak. Egyre több hirdető követi a nézőt, és az országos tévékből szépen-lassan kezdik átvinni a hirdetéseket a kábeltévékhez. Én 600 fővel vettem át a cégcsoportot – TV2, Interaktív és néhány kisebb cég –, most már csak 380-an vagyunk, tehát 35 százalékos leépítésre kényszerültünk. Emellett a programokból, a termékből is vissza kellett vennünk. Utólag úgy látom, talán túl sok pénzt vontunk ki erről a területről, és valószínűleg ez érződött a 2009-es nézettségünkön is. Ugyanakkor januárban a ProSiebenSat.1 elindított egy női tematikus csatornát Magyarországon a mi szakmai közreműködésünkkel, a FEM3-at, ami határozott lépés abba az irányba, hogy ezen a piacon is jelen legyünk.

– Három évvel ezelőtti kinevezésekor azt ígérte, három év alatt lenyomják az RTL Klubot. Ami nem sikerült.

– Fontos megfelelő kontextusba helyezni ezt a célt. Amikor 2007 augusztusában átvettem a céget, azt láttam, az emberek beletörődtek, hogy másodikak. Ezért úgy éreztem, fel kell rázni a társaságot egy kicsit, és akkor tettem egy nagyon határozott bejelentést arról, hogy igenis törekedjünk arra, hogy piacvezetők legyünk. Ez inkább egy hozzáállásbeli változás célját szolgálta, és ez meg is valósult. Egyébként stabil, kiegyensúlyozott piaci viszonyok között tettem ezt a bejelentést, aztán beköszöntött a válság. A távozásomnak semmi köze ehhez.

– Azért annyira nem lehettek elégedettek önnel, ha fejvadászokkal kerestették az utódját.

– Először úgy hat hete jeleztem a tulajdonosoknak, hogy hosszú távon ne számoljanak velem. Viszont közös megegyezésünk eredményeképp október elsejéig maradok a vezérigazgatói poszton, ami a tulajdonosok bizalmát jelzi.

– A válság valamennyi szereplőt érintette, az RTL Klubot is. Mégsem sikerült megszorongatniuk, ma is 5-7 százalékkal többen nézik a rivális műsorait.

– Ez perspektíva kérdése, madártávlatból az 5-7 százalék nem tűnik túl nagy különbségnek. Az én vezetésem alatt tette világossá a TV2, hogy igenis szórakoztató csatornaként akar működni. Ezt megvalósítottuk. Nagyon sok szempontból erősebb termék a TV2 ma, mint három éve volt. A nézettségünk kétségtelenül csökkent, csak ne felejtsük el, hogy a csökkenés mértéke nagyjából azonos mindkét csatornánál.

– A jövőjük szempontjából két meghatározó döntés volt a közelmúltban. Májusban kamatmentes részletfizetési lehetőséget kaptak a koncessziós díjra, a most készülő médiatörvény alapján viszont megszűnik az automatikus szerződéshosszabbítás lehetősége.

– Ami a koncessziós díjat illeti, végre a törvényhozók, hatóságok is felismerték, hogy ami a piacon zajlik, az nem vákuumban történik, hanem effektíve érinti a csatornák működését. A megállapodás értelmében egy fillérrel sem fizetünk kevesebbet, csak a médiatörvényben foglaltaknak megfelelően négy részletben fizetünk, ami a forgótőke szempontjából teszi könnyebbé a helyzetünket. Ami a szerződés meghosszabbítását illeti, a jogászaink szerint ez minket nem érint. 2012 nyaráig van szerződésünk, a digitális átállás után pedig már nincs szükség koncesszióra.

– Az átalakulás turbulens politikai légkörben zajlik, különösen hogy a kormányzó párt a kereskedelmi médiát is megregulázná.

– Kétségtelenül lesznek változások a médiapolitikában, amit elviekben teljes mértékben támogatok, hiszen a jelenleg hatályosmédiatörvénymár elavult. Ugyanakkor én úgy hiszem, minél kevesebb a médiafelügyelet, annál jobb. Ott a távirányító, rajta a piros gomb, ha valami nem tetszik, azt meg lehet nyomni, amiből mi majd levonjuk a megfelelő következtetéseket. Az online média korlátozását is tévútnak tartom, nem is illene bele egy modern demokráciába ez a gondolkodás. Nyilván lesz társadalmi vita, úgy tudom, a médiacsomag bizonyos részeit el is tolták őszre, abban bízom, a vitát ésszerű döntések követik majd.

– Egyéni indítványként nyújtották be, így nem volt társadalmi vita. Önöket legalább megkeresték?

– Folyamatos, érdemi és korrekt kapcsolatunk van a médiapolitikával, a konkrét tervezetek benyújtása előtt viszont nem volt semmiféle hivatalos konzultáció. Azóta voltak viták szakmai fórumokon, és igyekszünk a lehető legnagyobb hatással bírni, hogy használható törvény szülessen. Annak nincs sok értelme, hogy még egy elavult törvénnyel kelljen dolgoznunk.

– Úgy halljuk, a Fellegi–Stumpf érdekcsoport a TV2-nél is próbálkozott, mielőtt bevásárolta volna magát az RTL Klubba.

– Ha folytak is beszélgetések, az tulajdonosi szinten történhetett, amire nem volt rálátásom, de bizonyosan nem volt érdemi tárgyalás. Azt tudni kell, hogy ha egy vállalat egy kockázatitőkebefektető kezében van, akkor némi túlzással hetente három ajánlat érkezik a cégközponthoz. Lehet, hogy volt egy ilyen megkeresés a sok között, de engem konkrétan arról nem tájékoztattak.

– A digitális átállással elvileg megszűnik a kereskedelmi tévék kiváltságos helyzete, a kábelesekkel kell majd közelharcot folytatniuk. Az internetes piac bővülése is átírja a viszonyokat. Hallani, hogy fizetős online tartalmakban gondolkodnak.

– A technikai különbség valóban megszűnik, viszont az a különbség, hogy a TV2 márka sokkal erősebb és nagyobb érdeklődést vált ki, mint egy műholdas vagy kábelcsatorna, nem. Ezért azt gondolom, nagyon erős piaci pozíciónk lesz a jövőben is. Az is biztos, hogy nyitni kell az új felületek irányában. Valóban gondolkodunk egyes elemek fizetőssé tételében. Bizonyos műsorokat akár korábban lehet majd megnézni, akár HD minőségben, a konkrétumokról majd kellő időben tájékoztatást adunk.

– A bulvárműsorok mellett teljesen esélytelen, hogy komolyabb tartalmak is megjelenjenek?

– Világosan kell látni, hogy tömegtermék vagyunk, és a tömegtermék alapvető tulajdonsága, hogy minél szélesebb körnek szól. Ez az évek során a bulvár címke alá került, de azt gondolom, nem csak erről szólt. Szórakoztató csatorna maradunk, ebben nem lesz változás, mint ahogy azt is fontosnak tartjuk, hogy a Tények, a Mokka hitelességemegmaradjon,mert ez is része az imidzsünknek, és elvárják tőlünk a nézők.

Szórakoztató csatorna maradunk
Szórakoztató csatorna maradunk
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.