Fizetőparkolás: káosz után káosz?

Egy átmeneti jogi „kiskapu” miatt szinte alig változik a főváros kaotikus parkolási rendszere.

Noha az Alkotmánybíróság (AB) tavaly novemberi megsemmisítő határozata után sokan reménykedtek egy alapjaiban megváltozó, átláthatóbb és méltányosabb fizetőparkolási rendszerben, könnyen lehet, hogy a budapestieknek csalódást hoz a július elsejével hatályba lépő, új szabályozás. Korántsem lesznek „paradicsomi állapotok”, leginkább azért, mert az új törvénynek, fővárosi és kerületi rendeleteknek nincs visszamenő hatályuk.

Ez praktikusan azt jelenti, hogy az üzemeltetésre kötött élő szerződések kifutásáig, azaz évekig konzerválódhat a jelenlegi átláthatatlan status quo. Tévedtek tehát, akik abban reménykedtek, hogy egy csapásra megszűnik a magáncégek, így leginkább a számos kerületben működő Centrum Parkoló Kft. vitatott egyeduralma. Ráadásul a befolyt milliárdok jó része továbbra sem az önkormányzatokat, hanem e magáncégeket gyarapítja.

Újbuda alpolgármestere, Bács Márton elmondta, a Centrum Kft.-vel 2013-ig van szerződésük, s ezt a július közepén tárgyalandó új rendeletük sem befolyásolhatja. Terézváros tavaly ősszel átmenetileg hoszszabbított szerződést a Centrummal, melyet bármelyikük felmondhatja 60 napos határidővel, és ez esetben az önkormányzatot nem terheli kártérítési kötelezettség. Bajor Zoltán alpolgármester szerint a helyzet megnyugtató rendezése az októberben felálló új képviselő-testületre vár. Úgy véli, minden kerületnek érdeke egy határaikon átnyúló, a fővárossal partnerségben működtetett önkormányzati társaság lenne, hiszen a magánszolgáltatók kizárásával növekednek majd az önkormányzatok bevételei. Igaz, nem annyival, mint azt egyesek várják, hiszen az önkormányzatokra hárul a rendszer teljes fenntartása.

A szomszédos Erzsébetváros tavaly decemberben közbeszerzéssel a következő tíz évre választott új üzemeltetőt. A konzorciumként működő Er-Park Kft. olcsóbban vállalta az üzemeltetést; hogy pontosan mennyivel, azt nem tudni, de a megállapodás szépséghibája, hogy a kft.-ben a Centrum is tag. Gergely József alpolgármester szerint ebben semmi kivetnivaló nincs, pláne hogy tekintettel kell lenni a parkolási rendszer működtetésének költségigényére. Nem kizárt, hogy a szerződést a törvénynek megfelelően módosítják. Mivel a XIII. kerületben eddig is önkormányzati cég, a BÖP Kft. végezte az üzemeltetést, vele nem kell szerződést bontani. Borszéki Gyula alpolgármester hozzátette, jelenleg a parkolásból származó bevételt a három tulajdonos önkormányzat (a XIII. kerület, a főváros, a Ferencváros) területarányosan osztja fel egymás között. Tavaly Angyalföldnek 300 milliós nettó bevétele volt.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a főváros a tarifákat továbbra sem a törvény által előírt 95-ös benzin árához köti, hanem a BKV-jegyéhez. Ezt viszont évről évre legalább inflációkövetően kell megemelni az állami támogatás fejében. A törvény szerint az üzemanyag árának meghatározása az APEH által megállapított előző évi átlag alapján történik. A maximális várakozási díj pedig ennek kétszerese lehet.

Csakhogy egy évvel ezelőtt egy liter ólmozatlan benzin még 250 forint körül mozgott. Az esetleges (és nem kis) különbözetet a főváros átmenetileg azzal korrigálja, hogy a legmagasabb díjzónában is csak másfélszeres a szorzó. Ám könnyen lehet, hogy ez hamarosan kevés lesz, ha a törvényi kereten belül akarja tartani a díjakat. Információink szerint ez a kérdés komoly „módszertani vita volt” a főváros és a parlament között. Előbbi szerint az olcsóbb üzemanyagárból következő olcsóbb parkolás még nagyobb forgalmat generál.

A főváros az új rendeletébe is visszacsempészte azt a rendkívül méltánytalan korábbi passzusát, amellyel budapestiek tízezreit sújtotta. Eszerint egy háztartásra – függetlenül a benne élők családi viszonyaitól – csupán egy ingyenes lakossági engedély adható ki. A többi autóért már sok tíz- vagy akár a százezer forintot is meghaladó összeget kell fizetni. Csakhogy most is akadnak „renitens” kerületek, melyek ezt sem korábban, sem most nem hajlandók rendeletbe iktatni. Erzsébetváros például egészen „ravasz”megoldást talált: minden állandó VII. kerületi lakos igényelhet egy járműre ingyenes engedélyt. Hasonlóan trükkös megoldással, 2012-es hatálybaléptetéssel bújik ki a végrehajtás alól Újbuda, ahol addig két ingyenes engedély jár. (Igaz, ezt a hiányzó központi nyilvántartással indokolják.) A XIII. kerületben a jövőben több autóra is igényelhető a kedvezmény.

Semmi sem változott...
Semmi sem változott...
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.