Parkolópályán a budai fonódó villamosvonalak

Napi százezer utas életét tenné könnyebbé, még sincs előrelépés fél éve a budai villamosvonalak összekötése ügyében. A főváros és a II. kerület egymásra mutogat.

Fél éve semmilyen érdemi előrelépés nem történt a budai fonódó villamoshálózat kialakítása ügyében. A fejlesztés révén összekötnék a 17-es villamos vonalát a nagykörúti sínpályával – az egyik irányban a Török utcán, a másik irányban a Frankel Leó úton keresztül –, így Óbudáról a Moszkva téren át a Móricz Zsigmond körtérig átszállás nélkül lehetne közlekedni. A jelenleg aMargit híd budai hídfőjénél véget érő 17-es vonal egy másik irányba is meghosszabbodna. A híd alatt haladnának tovább a sínek, eljutva egészen a Batthyány térig, összeköttetést teremtve a 19-es és a 41-es vonalával, illetve Kelenfölddel és a Kamaraerdővel. (Ezzel tulajdonképpen azokat a villamosvonal-szakaszokat építenék újjá, amelyeket a 2-es metró átadásakor és a szentendrei HÉV föld alatti meghosszabbítása után az 1970–80-as években felszámoltak.)

Az összekötött budai villamoshálózat nagyjából százezer utas közlekedését könnyítené meg, ráadásul a mintegy 6,5 milliárdos fejlesztés költségeinek oroszlánrészére uniós támogatást lehet igénybe venni. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség korábban tavaly novembert jelölte meg határidőként, hogy a főváros addig nyújtsa be a pályázatát. (Akkor azt tervezték, hogy a megvalósítás most tavasszal indulhatna, és 2010 végére befejeződhetne.)

A fővárosi tervek egy része ellen azonban kifogással élt a II. kerület. Balaton Balázs sajtóreferens erről lapunknak azt mondta, hogy a városrész a Margit híd alatti villamos-összekötést kifogásolja: a jelenlegi öt forgalmi sávnak helyet adó terület ugyanis nem szélesíthető ki, ezért a budai hídfő alatt átvezetett villamossínek az autósoktól vennék el a helyet, „a sor vége pedig Békásmegyerig érne”. A II. kerület a tervek ezen részét kifogásolta, és mivel szakhatóságként és tulajdonosként is szükség van a városrész jóváhagyására, anélkül a beruházást nem lehet véghezvinni. A kerület minden, a beruházásról tartott egyeztetésen részt vett, szakmai érveit elmondta, azokra azonban a fővárostól az azóta eltelt fél évben sem érkezett válasz – tette hozzá a sajtóreferens.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint az egyik leghasznosabb budapesti közösségi közlekedési projektről van szó, a kerületnek pedig felül kellene vizsgálnia álláspontját a Margit híd alatti átvezetésről. Mint lapunknak elmondta, az uniós támogatás egyelőre még nem veszett el, mert az Európai Bizottság idén év végéig adott haladékot Budapestnek az uniós támogatás felhasználására. Vitézy úgy véli, mivel a főváros és a kerület közötti egyeztetések megrekedtek, a budai fonódó villamoshálózat kialakításából ebben az önkormányzati ciklusban már vélhetően semmi sem lesz, de remélhetőleg az új városvezetés majd meg tudja győzni a kerületet.

A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása szerint egyelőre a beruházás előkészítésénél tartanak, amelynek immáron a II. kerület javaslatára része a Frankel Leó úti, teljesen elhasználódott pályaszakasz felújítása is, utóbbinak az engedélyeztetési tervein dolgoznak. A városházán állítják, folyamatosak az egyeztetések a kerülettel, „amely továbbra sem adta ki a szükséges engedélyeket ahhoz, hogy érdemben megkezdődhessen a beruházás”. Amint ezek az engedélyek rendelkezésre állnak, el lehet készíteni a végleges ütemtervet, kiírhatók a szükséges közbeszerzések és megkezdődhet a beruházás.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.