Megsarcolt légimentők

Pénzügyi vita veszélyezteti a Nyugat-Dunántúlon szolgáló mentőhelikopter jövőjét. A légimentők szerint a gép régiós bázisának otthont adó, Balatonhoz közeli sármelléki repülőtér üzemeltetője elfogadhatatlan mértékben emelte a bérleti díjakat, sőt már azért is pénzt kér, hogy az orvosok, pilóták eljuthassanak a helikopterhez. Az üzemeltető szerint a légimentők rosszul ítélik meg a helyzetet. Délelőtt megállapodtak.

Az állami tulajdonban lévő Magyar Légimentő Nonprofit Kft. 2007-ben hozta létre nyugat-dunántúli központját Zala megyében, a sármelléki, nemzetközi FlyBalaton repülőtéren. A légimentők és a reptér üzemeltetője között sokáig harmonikus volt a kapcsolat, ám a FlyBalaton tavaly őszi csődje, majd az év eleji működtetőváltás nyomán pénzügyi vita robbant ki: emiatt pedig veszélybe került az évi háromszáz „bevetést” végrehajtó gépnek otthont adó bázis jövője.

A vita ellenére egyelőre készenlétben áll a mentőhelikopter Sármelléken
A vita ellenére egyelőre készenlétben áll a mentőhelikopter Sármelléken

Túri Péter, a hét bázist, nyolc helikoptert működtető Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezetője elmondta: kezdetben havi 250 ezer forintot fizettek a reptér korábbi üzemeltetőjének, az ír-magyar Cape Clear Aviaton Kft.-nek (CCA) a hangár, az irodák, a pihenőhelyiségek és a terület használatáért, valamint a kerozinellátásért. Később 225 ezer forintra mérsékelték a díjat, mert akadozott a kerozinkiszolgálás, s emiatt maguk gondoskodtak a helikopter tankolásáról. Tavaly tovább csökkentették volna a tarifákat, mert a rendelkezésükre bocsátott, lepusztult hangár és az irodahelyiségek is egyre rosszabb állapotba kerültek. Túri Péter példaként említette: a hangár tetejéről téglák kezdtek hullani, emiatt saját költségükön gondoskodtak a majd egymilliárd forintot érő gép biztonságáról. A bérleti díj további csökkentéséről azonban már nem tárgyalhattak a CCA-val, mert múlt novemberben felszámolási eljárás indult ellene.

A repülőteret néhány hónapos kényszerszünet után – eközben a légi mentés folyamatos volt – a balatoni nagyberuházásokat tervező SCD-csoport vette át az év elején. Bár üzemeltetőváltás történt, a légikikötő vezetője újra az a Gubicza Ágoston lett, aki 2008 végéig a Cape Clear Aviationt irányította.

– A váltás után azonnal megkerestük a régi-új vezetőt, hogy meghosszabbítsuk bérleti szerződésünket, s tárgyaljunk a tarifákról, de elfogadhatatlan ajánlatot kaptunk – mondta Túri Péter. – Noha már nem használjuk a hangárt, és nem tartunk igényt a kerozinkiszolgálásra, a bérelt irodákban pedig még meleg víz sincs, változatlanul 225 ezer forintos, kedvezményesnek nevezett bérleti díjat állapított meg az új üzemeltető.

Túri Péter szerint jelezték, hogy legfeljebb 150 ezer forintot fizetnek, ám további tárgyalások helyett kényszerhelyzetbe hozta őket a működtető: életbe léptette a „nem kedvezményes” tarifacsomagot. Eszerint pedig a bérleti díj mellett tételesen kifizetteti például a bázisra tartó – vagyis a reptér területére belépő – pilóták, szerelők, orvosok, ápolók biztonsági ellenőrzését. Személyenként, belépésenként 10 euró a díja annak, hogy átvizsgálják táskáikat, öltözéküket. Ennyit kell fizetniük, amikor munkába mennek, s ennyit akkor is, amikor lejár a szolgálatuk. Emellett ha autóval szeretnének bejutni a bázisra – például azért, mert felszerelést visznek –, alkalmanként 100 eurót kell fizetniük. A légimentők vezetője szerint ilyen eljárással még sehol nem találkoztak.

– Mindezek után megkaptuk az áprilisi és májusi összevont számlát, amin 1,7 millió forint áll. Csak a dolgozóink, valamint az autók ki- és beléptetéséért 700 ezer forintot számláztak ki. Ezt az összeget természetesen nem fizetjük ki. Csak remélni tudjuk, hogy a reptér nem a légimentőkön akar nyerészkedni, és sikerül megállapodni velük – mondta Túri Péter.

Az ügyvezető kérdésünkre válaszolva elmondta: a bázis elköltöztetése szóba sem jöhet, hiszen 2007-ben azért választották Sármelléket, mert mentésszakmai szempontok szerint ideális helyen van, ráadásul már elkészíttették a reptérre tervezett új, korszerű központ terveit, s a jogerős építési engedélyeket is beszerezték.

Gubicza Ágoston, a repülőteret működtető FB Airport Kft. ügyvezetője szerint oktalan Túri Péter felháborodása. Mint mondta, kedvezményes „csomagajánlatukban” – ami a dolgozók kötelező biztonsági ellenőrzésének költségeit is tartalmazza – tíz százalékkal kisebb össze get kértek a légimentőktől, mint amennyit 2008-ban fi zettek, emellett továbbra is ingyenes számukra a területük, helikopterük őrzése, valamint a gép le- és felszállása. Arra a felvetésünkre, hogy 2008 óta már maguk tankolják a gépeket, és az irodák is rosszabb állapotba kerültek, az igazgató azt felelte: „Ha tőlünk vennék meg a kerozint, még kedvezményt is adnánk a bérleti díjból, az pedig különös, hogy az a társaság kifogásolja a minőségét, amelyik január óta egyetlen fillért sem fizetett, s nem hajlandó szerződéskötésre. A légimentőkkel nem szeretnénk megszakítani a kapcsolatot, de az amúgy is a piaci ár alatti tarifából nem engedünk.”

Az ügyvezetőnek megemlítjük: a vita azért is meglepő, mert 2007-ben – igaz, még egy másik cég képviseletében, s a gazdasági válság előtt –, de a FlyBalaton vezetőjeként ígéretet tett arra, hogy átvállalják a reptérre tervezett új mentőbázis felépítésének 80 millió forintos költségét.

– Továbbra is fontosnak tartom a légimentők támogatását – válaszolta Gubicza Ágoston.

– Éppen ezért már tavasszal tárgyaltunk a társaság tulajdonosával, az Országos Mentőszolgálattal, amely pályázaton teremtené elő az új bázis költségeit. Mi pedig nyomban felajánlottuk, hogy térítésmentesen átadunk a tulajdonunkban lévő területből egy harminc-negyvenmillió forint értékű, tízezer négyzetméteres részt.

Az, hogy a légikikötő működtetője és a légimentők közötti vita miként zárul, egyelőre kérdéses, bár mindkét fél azt állítja: békés megoldásra törekednek, s egyelőre a helikopter is szolgálatban maradhat. Azt senki sem tudja, hogy meddig. A bizonytalanság mindkét fél számára rossz. A feszült helyzetről azonban sokat elárul a reptér vezetősége által a légimentőknek küldött levél egyik mondata: „Amíg a bérleti szerződés nincs megkötve... szolgáltatást nem tudunk, és nem is kívánunk biztosítani.”

 

Megállapodás született

 

Megállapodott a sármelléki repülőtér üzemeltetője pénteken a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-vel, rendeződött a két fél közötti elszámolási vita - tájékoztatta a repülőtér működtetője pénteken.

Gubicza Ágoston, az FB Airport Kft. ügyvezetője közölte: a korábban vitatott 225 ezer forintos havi bérleti díj helyett 150 ezer forintos díjban állapodtak meg. Törlik az eddig kiszámlázott díjakat és január elsejéig visszamenőleg új szerződést kötnek.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.