Visszatáncoltatott miskolci villamosok

Széles, kényelmes, nem zajos – ilyen lesz a Zöld Nyíl névre keresztelt, új miskolci villamoshálózat. Pénz már van rá, de a járművek beszerzését egyelőre megtorpedózták a közbeszerzési eljárásban alulmaradt vetélytársak.

– A versenyhez tartozik, hogy a vesztes az utolsó pillanatig harcol – így jellemezte a miskolci villamosberuházás kapcsán kialakult helyzetet Komoróczy Imre, a Miskolci Közlekedési Zrt. által a városi villamosvasút fejlesztésére létrehozott, úgynevezett Zöld Nyíl-projekt vezetője. A harmincegy új, számítógépes vezérlésű, alacsony zajszintű, modern utastájékoztató rendszerrel felszerelt villamosok beszerzésére kiírt pályázat eddig már kétszer sikertelen volt. Először tavaly ősszel azért lett eredménytelen a tender, mert a pályázók a harmincegy szerelvényre tervezett, 18,6 milliárd forintos vételárnál drágább ajánlatokat tettek, s nem tudták tartani a 2013. januári szállítási határidőt sem. Az új kiírásra az idén februárban négy cég jelentkezett: a cseh Škoda Transportation, a spanyolCAF, az olasz AnsaldoBreda és a német Siemens. Utóbbit formai okok miatt kizárták, s a versenyben végül márciusban az olasz cég ajánlatát hirdette ki győztesnek a miskolci önkormányzat. A második helyre a spanyolokat, a harmadikra a cseheket sorolták.

A nyertes olasz részvénytársaság 2001-ben jött létre két, a járműgyártás területén több mint százéves cég, az Ansaldo Transporti és a Breda Costruzioni Ferroviarie összeolvadásával. A nápolyi székhelyű vállalat „Sirio” fantázianevű villamosát ajánlotta Miskolcnak: e gyártmánycsaládból ma is többféle típus közlekedik Bergamoban, Göteborgban, Milánóban, Athénban. A cél, hogy a városközpontból a Csanyik-völgyig el lehessen jutni az új villamosokkal, összekötve a települést a természettel: ezért is nevezték el a programot Zöld Nyílnak. De a beruházás megvalósulása nem zökkenőmentes. A tender vesztesei fellebbeztek, egyebek közt arra hivatkozva, hogy a győztes pályázó nem a szerződésben kiírt határidőre, hanem három hónappal későbbre, 2013 áprilisára vállalta volna az utolsó kilenc szerelvény szállítását, s a prototípusok első két darabját sem egyszerre vitték volna kipróbálásra Miskolcra, noha ez is előírás volt. Kifogásolták, hogy a győztes nem nyújtotta be éves beszámolóját, és referenciáit sem látta el cégszerű aláírásokkal.

A Közbeszerzési Döntőbizottság jogosnak találta a kifogások nagy részét, s megsemmisítette a pályázat eredményét. Egyben hárommillió forint bírságot rótt a miskolci önkormányzatra, amiért a hiányosságok ellenére is győztest hirdetett. Az új pályázat leghamarabb júliusban tehető közzé.

Elindult viszontmájus 10-én a program másik része, a vágányfelújítás, amely szintén csaknem húszmilliárdos beruházás. Ezt a munkát a Miskolci Zöld Nyíl 2009 konzorcium nyerte, amelyet a budapesti Colas-Alterra Zrt., a WIS Zrt., az egri Colas Út Zrt. és a bajai Pentavia Kft. hozott létre. Nemcsak a miskolci főpályaudvartól a diósgyőri városrészig tartó, tíz kilométeres, elavult vágányt újítják fel, hanem a majláthi városrész és a Csanyik-völgy irányába másfél kilométer hosszan bővítik is a hálózatot. A pálya bővítése okozhat még meglepetéseket: a felső-majláthi városrészben, a nyomvonal területén a régészek három éve próbafeltárásokat végeztek, mert a környéken a hetvenes években előkerültek egy 1300-as évekből való pálos rendi kolostor romjai és egy középkori udvarház falai. A mostani próbaásatásokon a kutatók egy késő középkori kút és egy tizenhetedik századi műhely részleteit fedezték fel. A régészek feltételezik, hogy a középkori pálos kolostor újabb részleteit is rejtheti még a föld, ezért ragaszkodnak ahhoz, hogy a tervezett villamospálya alatti területet is feltárják. Komoróczy Imre, a villamosberuházás irányítója szerint ma még nem lehet megmondani, milyen leletek kerülnek elő, s az ásatások lassítják-e a hálózat továbbépítését. Akár az is elképzelhető, hogy a romokat „látványelemként” be kell majd illeszteni a villamos útvonalába.

Az már most biztosnak tűnik, hogy az eredetileg tervezett 2013. január végi átadási dátum csúszik, ennek módosítását ugyanis a sikertelen közbeszerzések miatt nemrégiben kezdeményezte a miskolci önkormányzat. Azt, hogy mikor közlekedhet Miskolcon új villamos, új síneken, ma még senki nem tudja megmondani.

A vágányfelújítás megkezdődött
A vágányfelújítás megkezdődött
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.