Gaskó: Ha kell, most is sztrájkolunk
Ha kell, sztrájkolunk. Eddig sem rettentünk vissza a törvény adta érdekvédelmi eszköztár teljes spektrumának használatától, ezután sem fogunk. Követeléseink alátámasztására ugyanazokat az eszközöket vetjük be, mint az előző kormány idején – jelentette ki Gaskó István, a LIGA és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke lapunknak.
A követelések két alappillérét továbbra is a MÁV teherszállítási üzletága, a MÁV Cargo eladásából származó bevételből való egyszeri, fejenként 250 ezer forintra rúgó dolgozói részesedés, illetve az alapbér tíz százalékát kitevő kiszervezési pótlék jelenti. Gaskó István szerint az el-
múlt 3–5 évben elszenvedett átszervezések tűréséért ennyi mindenképpen jár a vasutasoknak. Követelésük jogosságát épp a MÁV Cargo példájában látja igazoltnak. Az áthelyzett dolgozók ugyanis a pótlék mellett 750 ezer forint értékű részvényt kaptak ingyen, ugyanennyit pedig kedvezménnyel vásárolhattak meg.
A privatizációs bevételből való részesedésre Kóka János miniszter ígéretet is tett nekünk –teszi hozzá a szakszervezeti elnök –, de Gyurcsány Ferenc miniszterelnök megtiltotta teljesítését. Mi azonban ettől még emlékszünk rá. Mint ahogy arra is, hogy a jelenleg kormányt alakító Orbán Viktor pártelnök ellenzéki politikusként jogosnak és reálisnak nevezte követeléseinket, amelyeket továbbra is fenntartunk. Nagy reményeket táplálunk tehát az új kabinet iránt.
Korántsem alaptalanul. Politikai elemzők szerint a LIGA, illetve a VDSZSZ sokat segített a Fidesznek a Medgyessy-, illetve a Gyurcsány-kormányamortizációjában.
Sőt a gördülősztrájkként meghirdetett – többször felfüggesztett, de így is éveken át húzódó érdekvédelmi akciójukban többen is gördülő választási kampányt láttak.
– A politikai elemzők is szoktak tévedni – utasítja el a vádakat Gaskó István, majd leszögezi: a LIGA és a VDSZSZ egyetlen oldalhoz sem köthető, pártsemleges szakszervezet. Önmagát pedig továbbra is baloldali szociáldemokratának tartja.
– Követeléseinket nem pártpolitikai célok alapján fogalmaztuk meg, így azokról pártérdekek miatt nem mondunk le – jelenti ki Gaskó István, aki bízik abban, hogy a kormányalakítást követő hetekben tárgyalóasztalhoz ülhetnek az új kabinet képviselőjével. Nem várnak őszig, még a nyári szabadságolások előtt szeretnék dűlőre vinni az ügyet. Az új kormány hasonló szándékát vélik kihallani a mellékvonalak újraindításáról szóló nyilatkozatokból is. A szakszervezetek ebben is szerepet szeretnének vállalni.
Ebbéli kívánságuk teljesülését a szakértői várakozások is alátámasztják. A sztrájkolókat támogató Fidesz-vezetés a visszakozás látszatát leginkább úgy kerülheti el – vélekednek –, ha a szakszervezeteket is bevonják a nagy állami cégek, így például a MÁV átalakításába.