Végre talán tényleg jönnek az új metrószerelvények
Nem váltotta be fenyegetését a késve érkező metrókocsik miatt a BKV, a korábban ígért április végi határidőre a vállalat mégsem hívta le a 14 millió eurós, úgynevezett jóteljesítési garanciát. Héri József, a BKV műszaki üzemeltetési igazgatója szerint a szerelvények engedélyeztetése a megfelelő ütemben halad, a prototípus április közepén sikerrel teljesítette a műszaki tesztet.
Az igazgató emlékeztetett arra, hogy a Metropolis névre keresztelt járművel több műszaki probléma akadt: nem felelt meg a magyar szabványnak a menekítőajtó, ezért azt át kell építeni, a közlekedési hatóság embereinek pedig a kezében maradtak a fékcsövek egy helyszíni szemle alkalmával. Utóbbiról kiderült, a hibát emberi mulasztás okozta, a fékek a tesztek szerint elfogadhatóan működnek, csak korábban rosszul szerelték be azokat. Héri József szerint a kocsikkal kapcsolatos műszaki gondokra megtalálták a megoldásokat.
A BKV bízik benne, hogy a kocsikat gyártó francia Alstom tartani tudja magát vállalásához, és megszerzi a kocsikra a végleges típusengedélyt június végére (ez újabb negyedéves csúszást jelent). Korábbi hírek szerint a BKV ultimátumot intézett a gyártóhoz, miszerint ha ezt a határidőt sem tudják tartani, előbb a garanciális 14 millió eurót hívják le, végső esetben pedig akár szerződést is bontanak. Héri József szerint az Alstomnak időben be kell nyújtania az engedélyeztetéshez szükséges tervdokumentációt, hogy június végére meglegyen az engedély. Ha ez nem történik meg, annak a BKV részéről súlyos következményei volnának – hangsúlyozta, utalva a szerződésbontásra.
A 2-es és 4-es metróvonalra megrendelt 37 új budapesti metrószerelvény közül az Alstom eddig három Metropolis metrószerelvényt szállított le, további 18 pedig szállításra készen áll a cég katowicei gyárában – tudatta lapunkkal Piskóti Attila, a gyártó PR-cégének vezetője. A 2006-os, nagyjából 65 milliárd forint értékű beszerzésről szóló szerződés alapján az utolsó kocsinak is meg kellett volna érkeznie tavaly nyár közepéig.
A hatóság 2009 novemberében elrendelt még egy másfél ezer kilométeres ellenőrző próbafutást, amelynek nagy részét az alagútban kell elvégezni. Ez áprilisban megkezdődött, és májusban befejeződik. A tesztek eredményeit tartalmazó dokumentációt ezután nyújtják be a hatósághoz. Az első szerelvény akkor állhat forgalomba, ha kiadja a hatóság a típusengedélyt. A típusengedély nem csak a szerelvények forgalomba állítása miatt lényeges. Ha megvan, attól kezdve nyújthatja be a számlát a gyártó a többletköveteléseiről. A BKV és a gyártó ugyanis kölcsönösen kötbért követel a másiktól, ennek végösszege alapján a metrókocsivásárlás akár hatmilliárd forinttal is többe kerülhet az eredetileg tervezettnél.