Elbontott szervizút az M7 mellett - Az alvállalkozók bosszúja
Munkagépek sorakoztak szerda reggel Zalakomár határában, a szántók között vezető, hivatalosan 17-es számúnak nevezett kavicsos szervizúton. Nyolc óra körül nekiláttak a munkának: a markoló teherautókra kanalazta a kavicsból, földből épített utat – pedig az épp a napokban készült el.
A vadonatúj út szétbontásának és elhordásnak előzményei 2008-ig nyúlnak vissza. Akkor adták át az M7-es sztráda Zalakomár és Nagykanizsa között vezető szakaszát, ami több mezőgazdasági területet kettévágott. Emiatt a környéken tíz kilométer hosszú szervizúthálózatot kellett kialakítani, hogy meg tudják közelíteni a földeket a mezőgazdasági gépek. A munkálatokra a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tavaly adott megbízást a PVT-M7 Konzorciumnak. Az érdemi munka azonban megoszlott az „öt-hat szintes” alvállalkozói láncolat között. Az úthálózat, amelynek része a tizenhetes szakasz, a napokban elkészült, és bár a műszaki átadásátvétel még hátra lett volna, a fővállalkozó azonban már kifizette közvetlen alvállalkozójának az építés mintegy 250–300 milliós költségét – a pénz azonban már nem, vagy csak részben jutott el a láncolatban a sor végén várakozó öt-hat alvállalkozókhoz.
– Töltésföldet, mészkövet szállítottunk a területre, ám a fizetségünkre, 83,6 millió forintra hiába várunk – mondja Mezőfi Zoltán, a Zalasprint-M Kft. ügyvezetője. – Minket a Nyírút Építőipari és Kereskedelmi Kft. bízott meg, de amikor fizetni kellett volna, a cég vezetői elérhetetlenné váltak, majd csalás miatt előzetes letartóztatásba kerültek. Ezután egy úgynevezett engedményezési szerződés alapján az alvállalkozói lánc egy magasabban lévő, a Nyírút felett álló tagjához, a balatonfüredi Kutas B.B.B. Kft.-hez fordultunk. Ez a társaság viszont csak járandóságunk felét fizette ki.
A pénzükre váró vállalkozók közül a Zalasprint-M Kft.-nek végül elege lett a pénzért vívott kilátástalan harcból: követelését eladta az „Ittasofőr” elnevezésű kft.-nek. A társaság vezetője, Mészáros László pedig úgy döntött, bontással „vág rendet” az ügyben:
– Az útba épített mintegy húszezer tonna terméskövet, és húszezer köbméter földet, valamint a szállítást nem fizették ki a Zalasprintnek, s mivel ezt a követelést mi átvettük tőle, ultimátumot intéztünk a Kutas B. B. B. Kft.-hez: vagy átutalja a pénzt, vagy bontunk, s elvisszük azt, ami a miénk. Nem fizettek, így nekiláttunk a munkának. Nyolc-tíz nap alatt kitermeljük a földet és a kavicsot, amit aztán értékesítünk.
A szerdai útbontáson ott volt Balassa Károly, a becsehelyi Terepfuvar Kft. vezetője is, aki szintén pénzére vár.
– A szállításban vettünk részt, húszmillió forinttal tartoznak nekünk. Ha nem jutok hozzá a pénzemhez, becsukhatom a boltot – mondja a cégvezető, ám panaszáradatát félbeszakítja, amikor rendőrségi kísérettel „befut” a bontási területre a Kutas B. B. B. Kft. egyik névtelenséget kérő képviselője.
– Te zsivány! Miattatok megyünk tönkre, és még van képed idejönni!? – támad rá Balassa Károly a férfira.
Már-már elszabadulnak az indulatok, de a körzeti megbízott rendreutasítja a férfit. Lecsillapodnak a kedélyek, a rendőrök leállítják a munkát, autójukkal eltorlaszolják az utat, hogy a megrakott teherautók ne tudjanak elhajtani, s mindenkit igazoltatnak. A procedúra végeztével azonban távoznak a helyszínről – a bontás pedig folytatódik.
A történtek miatt kerestük azt a két céget, ahonnnan a pénzüket várják az alvállalkozók. Nem jártunk sikerrel. A Nyírút Kft. nyíradonyi címén ugyanis nincs telefonszám. A Kutas B. B. B. Kft.-nél – amelyet Kutas Árpád, Balatonfüred alpolgármestere vezetett március végi haláláig – cáfolták a vádakat, és későbbre ígéretek részletes tájékoztatást. (Több forrásból is úgy értesültünk: Kutas Árpád „tisztességesnek, becsületesnek” számított a szakmában, ám azóta, hogy a múlt év végén eladta kft.-jét, s csak az irányításban vállalt szerepet, a cég egyre több vitába keveredett, adósságot halmozott fel. Mindez többek szerint szerepet játszhatott halálában. Veszprémi tudósítónknak a Balatonfüredi Rendőrkapitányságon azt mondták: Kutas Árpád öngyilkos lett, tettének motivációját azonban nem vizsgálták.)
Zöller Katalin, a zalai szervizutak kivitelezésével megbízott Porr Építési Kft. szóvivője, jogi osztályának vezetője a történtek kapcsán úgy fogalmaz: – Mi szerződés szerint kifizettük közvetlen alvállalkozónkat. Az pedig már nem a mi hatáskörünk, hogy az egyes alvállalkozók között milyen viták alakulnak ki. Az útbontás miatt feljelentést teszünk, a tettesektől pedig kártérítést követelünk majd.
A történetekkel kapcsolatban megkerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is, amelynek szóvivője azt közölte: a NIF csak a PVT-M7 konzorciummal áll szerződéses kapcsolatban, az alvállalkozókkal nincs jogviszonya, az útért pedig még nem is fizetett, hiszen hivatalosan azt nem vették át.