Elbontott szervizút az M7 mellett - Az alvállalkozók bosszúja

Alighogy elkészült, máris bontani kezdtek egy, az M7-es sztráda mellett, Zalakomárnál vezető, állami tulajdonban lévő szervizutat. A bontás hátterében a kifizetetlen útépítők bosszúja áll.

Munkagépek sorakoztak szerda reggel Zalakomár határában, a szántók között vezető, hivatalosan 17-es számúnak nevezett kavicsos szervizúton. Nyolc óra körül nekiláttak a munkának: a markoló teherautókra kanalazta a kavicsból, földből épített utat – pedig az épp a napokban készült el.

A vadonatúj út szétbontásának és elhordásnak előzményei 2008-ig nyúlnak vissza. Akkor adták át az M7-es sztráda Zalakomár és Nagykanizsa között vezető szakaszát, ami több mezőgazdasági területet kettévágott. Emiatt a környéken tíz kilométer hosszú szervizúthálózatot kellett kialakítani, hogy meg tudják közelíteni a földeket a mezőgazdasági gépek. A munkálatokra a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tavaly adott megbízást a PVT-M7 Konzorciumnak. Az érdemi munka azonban megoszlott az „öt-hat szintes” alvállalkozói láncolat között. Az úthálózat, amelynek része a tizenhetes szakasz, a napokban elkészült, és bár a műszaki átadásátvétel még hátra lett volna, a fővállalkozó azonban már kifizette közvetlen alvállalkozójának az építés mintegy 250–300 milliós költségét – a pénz azonban már nem, vagy csak részben jutott el a láncolatban a sor végén várakozó öt-hat alvállalkozókhoz.

– Töltésföldet, mészkövet szállítottunk a területre, ám a fizetségünkre, 83,6 millió forintra hiába várunk – mondja Mezőfi Zoltán, a Zalasprint-M Kft. ügyvezetője. – Minket a Nyírút Építőipari és Kereskedelmi Kft. bízott meg, de amikor fizetni kellett volna, a cég vezetői elérhetetlenné váltak, majd csalás miatt előzetes letartóztatásba kerültek. Ezután egy úgynevezett engedményezési szerződés alapján az alvállalkozói lánc egy magasabban lévő, a Nyírút felett álló tagjához, a balatonfüredi Kutas B.B.B. Kft.-hez fordultunk. Ez a társaság viszont csak járandóságunk felét fizette ki.

A pénzükre váró vállalkozók közül a Zalasprint-M Kft.-nek végül elege lett a pénzért vívott kilátástalan harcból: követelését eladta az „Ittasofőr” elnevezésű kft.-nek. A társaság vezetője, Mészáros László pedig úgy döntött, bontással „vág rendet” az ügyben:

– Az útba épített mintegy húszezer tonna terméskövet, és húszezer köbméter földet, valamint a szállítást nem fizették ki a Zalasprintnek, s mivel ezt a követelést mi átvettük tőle, ultimátumot intéztünk a Kutas B. B. B. Kft.-hez: vagy átutalja a pénzt, vagy bontunk, s elvisszük azt, ami a miénk. Nem fizettek, így nekiláttunk a munkának. Nyolc-tíz nap alatt kitermeljük a földet és a kavicsot, amit aztán értékesítünk.

A szerdai útbontáson ott volt Balassa Károly, a becsehelyi Terepfuvar Kft. vezetője is, aki szintén pénzére vár.

– A szállításban vettünk részt, húszmillió forinttal tartoznak nekünk. Ha nem jutok hozzá a pénzemhez, becsukhatom a boltot – mondja a cégvezető, ám panaszáradatát félbeszakítja, amikor rendőrségi kísérettel „befut” a bontási területre a Kutas B. B. B. Kft. egyik névtelenséget kérő képviselője.

– Te zsivány! Miattatok megyünk tönkre, és még van képed idejönni!? – támad rá Balassa Károly a férfira.

Már-már elszabadulnak az indulatok, de a körzeti megbízott rendreutasítja a férfit. Lecsillapodnak a kedélyek, a rendőrök leállítják a munkát, autójukkal eltorlaszolják az utat, hogy a megrakott teherautók ne tudjanak elhajtani, s mindenkit igazoltatnak. A procedúra végeztével azonban távoznak a helyszínről – a bontás pedig folytatódik.

A történtek miatt kerestük azt a két céget, ahonnnan a pénzüket várják az alvállalkozók. Nem jártunk sikerrel. A Nyírút Kft. nyíradonyi címén ugyanis nincs telefonszám. A Kutas B. B. B. Kft.-nél – amelyet Kutas Árpád, Balatonfüred alpolgármestere vezetett március végi haláláig – cáfolták a vádakat, és későbbre ígéretek részletes tájékoztatást. (Több forrásból is úgy értesültünk: Kutas Árpád „tisztességesnek, becsületesnek” számított a szakmában, ám azóta, hogy a múlt év végén eladta kft.-jét, s csak az irányításban vállalt szerepet, a cég egyre több vitába keveredett, adósságot halmozott fel. Mindez többek szerint szerepet játszhatott halálában. Veszprémi tudósítónknak a Balatonfüredi Rendőrkapitányságon azt mondták: Kutas Árpád öngyilkos lett, tettének motivációját azonban nem vizsgálták.)

Zöller Katalin, a zalai szervizutak kivitelezésével megbízott Porr Építési Kft. szóvivője, jogi osztályának vezetője a történtek kapcsán úgy fogalmaz: – Mi szerződés szerint kifizettük közvetlen alvállalkozónkat. Az pedig már nem a mi hatáskörünk, hogy az egyes alvállalkozók között milyen viták alakulnak ki. Az útbontás miatt feljelentést teszünk, a tettesektől pedig kártérítést követelünk majd.

A történetekkel kapcsolatban megkerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is, amelynek szóvivője azt közölte: a NIF csak a PVT-M7 konzorciummal áll szerződéses kapcsolatban, az alvállalkozókkal nincs jogviszonya, az útért pedig még nem is fizetett, hiszen hivatalosan azt nem vették át.

Markolóval bontották az utat
Markolóval bontották az utat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.