M3-as: épül a zajvédő fal

Szeptemberre megépül az M3-as autópálya budapesti bevezető szakaszának csaknem 21 ezer négyzetméternyi, öt kilométer hosszúságú zajvédő fala. A másfél milliárdos beruházással sok száz család életét teszik elviselhetőbbé. Hajdu László, Rákospalota polgármestere sajnálatát fejezte ki a tízéves csúszás, s a XV. kerületi szakasz „egyoldalúsága” miatt.

Március végén kezdték meg az M3-as autópálya fővárosi bevezető szakászán a zajvédő fal építését. Az eltelt néhány hét alatt jól láthatóvá vált, hogy a forgalmas sztráda mentén csaknem öt kilométer hosszan 3-5 méter magasságú fal készül. Felülete nagyjából huszonegyezer négyzetméter lesz. Anyaga hangelnyelő fabeton, s átlátszó elemek. A beruházás részeként a XIV. és a XV. kerületben 850 lakás nyílászáróit javítják vagy cserélik ki, ezzel a paszszív védelemmel is csökkentve a háztartások zajszintjét. A beruházás teljes költsége 1,6 milliárd forint, melyből az úgynevezett Norvég Alap 795 millió forint támogatást adott.

A projekt tervezői egy előzetes akusztikai terv alapján meghatározták, mely házak azok, amelyek leginkább kitettek a zajártalomnak. A lakások felújítása lassabban történik, mint a fal megépítése, ezért a teljes projekt várhatóan decemberben fejeződik be, de a falat már szeptemberben átadhatják.

Utólag súlyos hibának bizonyult, hogy a 70-80-as évek várostervezői – csak a közlekedési szempontiokat figyelembe véve – éket vágtak a lakóterületek közé: azM3-as autópályával, s az ahhoz kapcsolódó bevezető szakasszal a Kelet-Magyarországról, illetve az agglomerációból érkező autóforgalom számára tették egyszerűvé a városba történő bejutást. Csakhogy ezzel az egyre nagyobb forgalmú út mentén élőkre óriási zajterhelés hárult.

Budapest a 90-es évek elejétől tervezi ennek orvoslását, ám erre – leginkább az állandó pénzhiány miatt – csak tavaly, de leginkább idén nyílt lehetősége azáltal, hogy a Norvég Alapból – a két érintett kerülettel összefogva – csaknem 800 milliót kapott, amit nagyjából ugyanennyivel kellett kiegészítenie. (Jelenleg egyébként 26 olyan nagyberuházás zajlik a fővárosban, amelyhez körülbelül 130 milliárd forintnyi európai uniós támogatást sikerült eddig lehívni.)

A főváros ígérete szerint azzal, hogy tavaly elkészült Budapest digitális zajtérképe, a jövőben elkerülhetők lesznek az M3-as okozta hasonló problémák; a fontos beruházásoknál minden esetben figyelembe veszik majd az ott élők zajvédelmét is.

Hajdu László, a XV. kerület polgármestere szerint jó lett volna, ha már 5–10 évvel ezelőtt elkészül a műtárgy. Ezzel maga is emlékeztetett arra, hogy a tervezettnél jóval lassabban valósult meg a beruházás, de az M3-as mentén élők örömére végre eljutott a megvalósításig. A polgármester ugyanakkor sajnálatát fejezte ki, hogy a XV. kerületben nem volt közmegegyezés a tervezéskor, emiatt mindössze a sztráda egyik oldalán készülhet majd el a zajvédő fal. Ennek ellenére úgy vélte, ez most az egyik legfontosabb környezetvédelmi beruházás Budapesten.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.