Tizenkétmillióba került egyetlen szocialista mandátum
A pártok 1,6 milliárd forintot költöttek a választási marketingre a kepmutatas.hu legutóbbi adatai szerint. Az Eötvös Károly Intézet, a Freedom House és a Transparency International által közösen működtetett kampánymonitor azonban korántsem a végleges számokat tartalmazza, hiszen a választás még nem zárult le. A reklámköltségekre is kiterjedő összesítés elkészítéséhez több időre van szükség, ezért csak május végén tudhatjuk meg, hogy az egyes szervezetek ténylegesen mennyi pénzt használtak fel. Azok forrása persze többnyire ismeretlen marad.
A kampánymonitor szerint két párt már bizonyosan túllépte a 386 milliós keretet. Az eddigi – nem kis részben önkéntes segítők közreműködésével gyűjtött – adatok alapján az MSZP 652 milliót, a Fidesz 485 milliót vert el. Az MDF 170 milliót, a Jobbik 150 milliót, az LMP 104 milliót költött, az SZDSZ pedig úgy adott ki 32 milliót, hogy a választáson gyakorlatilag nem is vett részt.
A nagyobb szervezetek között mindössze egyetlen akad, amely a pénzügyeit igyekszik átláthatóvá tenni: az LMP honlapján tételesen számot ad a bevételeiről és a kiadásairól egyaránt. Más kérdés, hogy a párt saját adatai szerint csak 54 milliót fordított a kampányra, míg a becsült összeg ennek kevés híján a kétszerese. A többiek viszont nem siettek hasonló adatokat közzétenni. Így legfeljebb a nyilvános pénzügyi beszámolókból lehet némi következtetést levonni, bár azokból általában az derül ki, hogy a választási marketingre nincs fedezet. Ez leginkább a Jobbikra igaz, amely évente legfeljebb öt-hat milliós bevételt ismer el, és ebből végképp nem telik 150 milliós kampányra.
Érdekes az is, hogy a kiadások miként hasznosultak. A leghatékonyabban kétségkívül a Fidesz használta fel a kampányra szánt pénzt, mert 485 millióból várhatóan 260-nál több mandátumot szerez. Egy képviselői helyet tehát alig több mint 1,8 millióból hoztak ki. Az MSZP a másik véglet, hiszen a szocialis táknak egyetlen mandátum csaknem 12 millióba került. Az LMP-nél ugyanez az összeg hat-hétmillió között van, míg a Jobbik egy-egy embert alig hárommillióból juttatott be a parlamentbe. Az MDF és az SZDSZ kidobott kétszázmilliót az ablakon.
Ezek a számok várhatóan jelentősen nagyobbak lesznek, ha elkészül a kampánymonitor végleges összesítése. A pártok annyit talán nem költenek, mint a rendkívül kiélezett 2006-os kampány idején – akkor kiadásaik elérhették akár hat-tízmilliárd forintot is –, ám bizonyos, hogy a számla a most közzétett adatokhoz képest jóval nagyobb lesz. Nem szolgálna különösebb meglepetéssel, ha a Fidesz, de különösen az MSZP esetében a milliárdhoz közelítene.