A magyar zseb és az uniós szabvány

Polgármesteri engedetlenségi mozgalmat kezdeményezett az ÁNTSZ által bevezetni tervezett szükségvízellátás ellen Belágyi Mihály, Tompa polgármestere. Forgó Henrik csanyteleki polgármester szerint környezeti károkat okoz, értelmetlen és pazarló, hogy az uniós ivóvízszabvány miatt az elfogyasztott víz harmincszorosát kell megtisztítani. Király Zoltán, a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség (Darfü) igazgatóhelyettese szerint nem a lobbik, hanem a lakosság érdeke számít.

Eddig ketten csatlakoztak ahhoz a polgármesteri engedetlenségi felhíváshoz, amelyet az elmúlt napokban küldött szét dél-alföldi kollégáinak Belágyi Mihály, a Bács-Kiskun megyei Tompa polgármestere. Belágyi fenyegetőnek tartja, hogy az ÁNTSZ a szükségvízellátás elrendelését helyezte kilátásba. Kiszámolták: a lajtos kocsiból kiszolgált víz évente 300-400 millió forintjába kerülne a szerb határ mellett fekvő településnek. A felhívás követeli, hogy a magyar állam 100 százalékos támogatással segítse a vízminőség-javító beruházásokat. A tompai polgármester hangsúlyozza: településükön a víz egészséges, tiszta, emberi fogyasztásra alkalmas. Belágyi Mihály nem vitatja az arzénra például 10 mikrogramm/ literben meghatározott uniós norma jogosságát, de hozzáteszi: van olyan uniós irányelv is, hogy az ivóvíz és a szennyvízszolgáltatás nem kerülhet többe, mint az adott területen élő lakosság nettó jövedelmének három százaléka.

Továbbmegy ennél Forgó Henrik, a Csongrád megyei Csanytelek polgármestere. Csanyteleken nincs arzén az ivóvízben, ammóniából találtak a megengedettnél egy kicsit többet, de annak aránya is a mérési hibahatáron belül van. A községet mégis bele akarják kényszeríteni az ivóvízminőség-javításba a sokmilliós beruházás hitelből fölveendő önrészével és köbméterenként 100 forintot meghaladó vízdíjemeléssel. A polgármester levelére az ÁNTSZ Dél-alföldi Regionális Intézete elismerte, hogy a csanyteleki ivóvízben mért ammónium nem jelent veszélyt a lakosság egészségére. Az ÁNTSZ központjának közegészségügyi főosztálya is megerősítette ugyanezt. A tisztiorvosi szolgálat ugyanakkor hozzátette: ez az álláspontja nem jelent felmentést az ivóvízminőség-javító program megvalósítása alól.

Vojnik Mária, az Egészségügyi Minisztérium államtitkára azt írta Forgó Henriknek: „Magam is egyetértek Polgármester Úrral abban, hogy olyan településen, ahol egészséges az ivóvíz, és ezt laboratóriumi adatok is alátámasztják, népegészségügyi indok miatt nem indokolt az ivóvízminőség-javító projektben való részvétel.” Azt is hozzátette azonban az államtitkár asszony: „Az e levélben foglaltaknak semmiféle jogi kötelező ereje nincs.”

– Erre a célra az Európai Unió felajánlott egy óriási összeget, amit Magyarországon valakik bármi áron szeretnének elkölteni – értelmezi a helyzetet Forgó Henrik. – Ebből a vizesszakmának hatalmas szakértői összegek jutnak, nem számít, hogy közben eladósítják az önkormányzatokat, és tovább terhelik az elszegényedő lakosságot. Amikor a legfontosabb szakmai szervezet és az illetékes minisztérium vezetői leírják nekem, hogy a csanytelekiek egészsége szempontjából a beruházásra semmi szükség, de sajnos nem tudnak mit tenni, akkor, úgy gondolom, másféle érdekek állnak a háttérben. Ezeket a berendezéseket csak a nyugat-európai országokból tudjuk behozni – a fejlettebb államok a vízminőség-javítás kikövetelésével valójában a saját cégeiket támogatják.

Forgó Henrik akkor kezdett el ezen gondolkodni, amikor egy-két helyről burkolt „figyelmeztetéseket” kapott: bezárathatják falujában az önkormányzati intézményeket, ha nem vesz részt az ivóvízminőségjavító programban, illetve más célokra sem fog uniós támogatást kapni.

– Mérnök az eredeti foglalkozásom. Lakosonként napi három liter víz elfogyasztásával szoktak számolni. Ha a csanyteleki adatokat megnézzük, 2008-ban körülbelül 3200 köbméter vizet fogyasztottak el a helybeliek, miközben 100 ezer köbméterből WC-t öblítettek, mostak, mosogattak, autót mostak, kertet öntöztek. Minden harminc liter vízből 29 litert teljesen fölöslegesen tisztítanánk meg iszonyatos költséggel, az energiafelhasználódás megduplázódna, ami környezetvédelmi szempontból is abszurdnak tekinthető,mivel az erőművek károsanyag-kibocsátása is a duplájára nőne. Tartok tőle, hogy ha ezt kikényszerítik, az önkormányzatok előbb-utóbb kénytelenek lesznek eladni vízműveiket, ahol egyrészt a foglalkoztatási, másrészt a szociális szempontok, nem pedig a profitmaximalizálás szempontjai érvényesülnek. Eközben a lakosság számára megfizethetetlenné válik a víz, és valószínűleg a maguk által fúrt csőkutak valóban szennyezett vizét kezdenék inni.

Király Zoltán, a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökségnek (Darfü) a Dél-alföldi Ivóvízminőség-javító programért is felelős igazgatóhelyettese szerint azÁNTSZ egyelőre az önkormányzatok tervezett intézkedéseiről kért információt. Még nem tudni, elrendelik-e a szükségvízellátást. Nem titok, mondja, hogy tárgyalások folynak az Európai Unióval a határidő meghosszabbításáról, ezek eredménye azonban előre nem látható. Király szerint a program késlekedésének oka, hogy az első pénzügyi források csak 2006-ban nyíltak meg. Mindjárt kiderült, hogy az akkor rendelkezésre álló pénz nem elég. Az eredeti elképzelést – hogy először ott valósítsák meg a beruházásokat, ahol az uniós határértéket jelentősen meghaladja a szennyezés – fel kellett adni, mert ezek a települések az ivóvízrendszerben szorosan kapcsolódnak a környezetükhöz, ahol esetleg nem olyan súlyos a helyzet.

A Darfü igazgatóhelyettese hangsúlyozza: rendkívül bonyolult egyeztetési folyamatról van szó, amelyben sokszor az eltérő érdekű önkormányzatok nagyon nehezen tudnak megegyezni. Az ivóvízminőség-javításra szerveződött dél-alföldi konzorciumnak jelenleg 211 település a tagja, a tervezett bekerülési költség 65–70 milliárd forint, aminek 80-90 százalékát fedeznék központi forrásból. Az egyes önkormányzatok nem szeretnék kiengedni a felügyeletük alól a vízműveket. Ez nem is szükséges, viszont a műszaki és a gazdasági racionalitás azt kívánná, hogy nagyobb területeket kössenek össze az ivóvízrendszerekben.

Megkérdezem Király Zoltántól, milyen tanulmányokra költötték el a hírekben emlegetett kétmilliárd forintot. –A vízkészletek állapotfelmérése, a hálózatok állapotának felmérése, az optimális üzemeltetői struktúra kialakítása, tervek és pályázatok készítése, kommunikációs feladatok ellátása, a közbeszerzési eljárás előkészítése – sorolja az igazgatóhelyettes, aki szerint e munkák értéke körülbelül 1,5 milliárd forint, ennek eddig a felét fizették ki.

– Mi az előkészítés során a helyi lakosság érdekeit tartjuk szem előtt: egészséges vizet igyanak, a lehető legolcsóbban kapják meg, és ez legalább 30 éves távlatban biztonságosan működjön! Vannak bizonytalansági tényezők – például az energiaárak –, ugyanakkor folyamatosan egyeztetünk mind az önkormányzatokkal, mind a vízműveket üzemeltető társaságokkal – mondja Király Zoltán. Belágyi Mihály, az engedetlenségi mozgalmat kezdeményező tompai polgármester azt mondja: a lakosságnak egészséges ivóvízre van szüksége, de nem olyan áron, amelyet nem tud megfizetni. Ha mégis a drága víz igénybevételére köteleznék a tompai önkormányzatot, ő nem engedelmeskedne, és ha ezért megbüntetnék, „akár az adósok börtönébe is bevonulna”.

A csanyteleki víztorony
A csanyteleki víztorony
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.