Tíz ember is alakíthat pártot

Jelenleg több mint 180 párt létezik Magyarországon, ám ezek döntő többségéről szinte semmit nem tudni, így kevés az esély arra, hogy bármelyikük parlamenti tényezővé váljék. Állami támogatásban csak körülbelül tucatnyi politikai szervezet részesül, a többi kizárólag a tagdíjakból és adományokból, illetve az esetleges pártvállalkozások bevételeiből működik – ha egyáltalán folytat bármilyen érdemi tevékenységet.

Pártot alapítani nem túl bonyolult dolog: elég, ha tíz ember összeáll, alapszabályt készít, tisztségviselőket választ, s kinyilvánítja, hogy magára nézve kötelezőnek ismeri el a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló törvényt. Amennyiben a politikai szervezet céljai nem ellentétesek az alkotmánnyal, a bíróság a bejegyzési kérelem alapján az új pártot további mérlegelési lehetőség nélkül nyilvántartásba veszi.

Azt, hogy a több mint 180 bejegyzett pártból – a nagyjából féltucatnyi ismertebb szerveződés kivételével – melyik folytat érdemi tevékenységet, jószerivel senki nem tudja. Nézzük csak a legújabbakat: vajon ki hallott a Dolgozók Pártjáról, a Magyar Cselekvő Pártról, a Magyarország Jövője Pártról, a Mátyás Pártról, az Igazi Demokraták Klubjáról vagy a Hunok Nagy Szövetsége Pártról? És a többpártrendszerrel szemben eleve szkeptikusnak tűnő Megoldás: Egyiksem! nevet viselő formációról? Az alapítókon és az esetleges tagokon kívül nem lehetnek túl sokan, akik bármilyen érdemi információval szolgálhatnának ezekről.

A pártok burjánzásának van azonban egy korlátja: amennyiben valamely politikai szervezet két egymást követő parlamenti választáson nem állít egyetlen jelöltet sem, az ügyészség kezdeményezheti, hogy a bíróság mondja ki a feloszlatását. Számos példa volt már erre, meg arra is, hogy egy-egy párt csendben megszűnt.

Ám miközben pártok jönnek és mennek, a parlamentben a rendszerváltozás óta szinte kizárólag olyan politikai erők jutottak szerephez, amelyek már 1989–90-ben is működtek. Az első szabadon választott országgyűlést alkotó pártok – az egykor liberális, mára inkább konzervatív-keresztény Fiatal Demokraták Szövetsége (most Fidesz – Magyar Polgári Szövetség), valamint a hasonló értékrendet valló Független Kisgazdapárt (FKGP) és Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP), illetve Magyar Demokrata Fórum (MDF), továbbá a szociáldemokrata értékrendet követő Magyar Szocialista Párt (MSZP) és a liberális Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) – közül öten most is képviselettel rendelkeznek, s egyedüliként a Kisgazdapárt szorult ki az ország házából.

Eddig a parlamenti választáson mindössze egyetlen alkalommal fordult elő, hogy felborult a „papírforma”: 1998-ban az MDF-ből kivált, s annak irányvonalához képest jobbra álló politikusok által alapított Magyar Igazság és Élet Pártjának (MIÉP) 14 képviselőt sikerült a parlamentbe juttatnia. A többi új szerveződéstől viszont legfeljebb a tisztes vereségre futotta. Például a nagyrészt ugyancsak korábbi MDF-es politikusok által életre hívott, magát a politikai közép pártjaként definiáló Centrum 2002-ben a listás szavazatok 3,9 százalékát szerezte meg, vagyis az ötszázalékos parlamenti küszöböt nem sikerült átlépnie. A bravúr akkor már a MIÉP-nek sem sikerült, és be kellett érnie 4,3 százalékkal, ami azt jelentette, hogy a párt egyetlen ciklus után kiesett az országgyűlésből.

A 2006-os választási eredmények a pártrendszer további koncentrálódását jelezték: a 2002 után másodjára is közösen induló Fidesz–KDNP páros, valamint az MSZP mellett csak az MDF és az SZDSZ szerzett országgyűlési mandátumokat. A MIÉP-nek az akkoriban párttá alakult jobboldali – még radikálisabb, esetenként rasszista, kirekesztő nézeteket valló – Jobbik Magyarországért Mozgalommal együtt is be kellett érnie 2,2 százalékkal, a Centrum pedig a maga 0,32 százalékával eltűnt a politikai süllyesztőben. A másik nagy vesztes a Munkáspárt volt: az egypártrendszer meghatározó tényezőjeként 1989-ig létező Magyar Szocialista Munkáspárt örökségét nyíltan vállaló szerveződésnek – a magántulajdonon alapuló piacgazdaságot tagadó egyetlen pártnak – 16 esztendő után első alkalommal nem sikerült megszereznie a listás szavazatok egy százalékát sem, és így elveszítette az ezzel járó állami támogatást.

A kétosztatú, a Fidesz és az MSZP által dominált politikai erőtér hosszú idő után mégis átalakulhat – erre figyelmeztetett a 2009-es európai parlamenti választás. A balés jobboldal között tíz éve kiegyenlített erőviszonyok ugyanis felborultak: a Fidesz a szavazatok több mint 56 százalékával tarolt, míg az MSZP-nek a voksok mindössze 17 százaléka jutott. A Jobbik – ezúttal önállóan indulva – pedig meglepetéscsapatnak bizonyult: a harmadik legnagyobb erőként 14,7 százalékot szerzett. Az MDF éppen megugrotta a mandátumszerzés ötszázalékos küszöbét, az SZDSZ viszont –a 2004-es első EP-választáson elért 7,7 százalékhoz képest – alig több mint kétszázalékos támogatottságot „élvezett”, így az Európai Parlamentbe sem delegálhatott képviselőt. Próbálkozott egy új szervezet is: a magát középre pozicionáló Lehet Más a Politika 2,6 százalékig jutott, ám ez legfeljebb ahhoz volt elég, hogy legyűrje a gyengélkedő SZDSZ-t, de ez a szervezet sem jutott uniós képviselethez.

A pártok alapvetően saját bevételeikből, vagyis a tagdíjakból, valamint a szimpatizánsok által nyújtott támogatásokból gazdálkodhatnak. Létrehozhatnak ugyanakkor vállalkozásokat is, amelyek révén adómentes jövedelemhez juthatnak. Azok a szervezetek pedig, amelyek a parlamenti választáson megszerzik a listákra leadott voksok legalább egy százalékát, állami támogatásra jogosultak. A politikai szervezetek pénzügyeit egyébként kizárólag az Állami Számvevőszék (ÁSZ) vizsgálhatja, így azok bizonyos védettséget élveznek, hiszen az adóhatóság a pártok zsebében nem kutakodhat. Az ÁSZ kapacitásai pedig végesek, így az, aki a pártalapítást esetleg egyfajta adóelkerülési trükknek tekinti, akár jól is járhat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.