Átstartolás után telefonszámgyűjtés

Március 22-én levélben arra kérte a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke a polgári és katonai titkosszolgálatok vezetőit, hogy adják meg azokat a telefaxszámokat és e-mail címeket, amelyeken a jövőben tájékoztathatják őket „diplomáciai be- és átrepülésekről”. Hat éve nem kapott ilyen információt egyik titkosszolgálat sem.

A nemzetbiztonsági kabinet március 19-i üléséről készült jelentés információink szerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökét tette felelősség azért, amiért a vonatkozó kormányrendelet előírásai ellenére sem tájékoztatták a polgári és katonai titkosszolgálatokat az úgynevezett diplomáciai átrepülésekről. A döntés pikantériája, hogy a nemzetbiztonsági kabinetet összehívó Juhász Gábor titokminiszter bizonyos értelemben maga is érintett lehet az ügyben, így – különösen a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál – sokakban visszatetszést keltett, hogy az ő vezetésével vizsgálja a kabinet a hatóság felelősségét.

A Juhász irányítása alatt álló polgári titkosszolgálatok ugyanis hat éve már, hogy egyáltalán nem kapnak semmiféle tájékoztatást az olyan be- és átrepülésekről, mint amilyen az izraeli felderítőgépek magyarországi átstartolási gyakorlata volt. Soha nem is hiányolták, hogy az engedélyező Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nem kéri ki a véleményüket az repülésekről. Még a kapcsolattartás (információtovábbítás) rendszere sem létezett, ezért az NKH csak most gyűjti azokat a telefonszámokat, amelyeken elérheti az engedély kiadása előtt véleményezésre jogosult titkosszolgálatokat.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke március 22-én írt levelet a négy szolgálat első emberének, kérve, adják meg azokat a telefax- és telexszámokat, valamint e-mail címeket, amelyeken elérhetik az engedélykérelem elbírálására jogosult munkatársukat.

A Nemzetbiztonsági Iroda illetékese a Népszabadság megkeresésére azt közölte, semmiféle belső vizsgálatot nem terveznek annak érdekében, hogy tisztázzák, az elmúlt években miért nem tűnt fel a szolgálatoknál senkinek, hogy az évi 700-800 be- és átrepülést rendre az ő megkérdezésük nélkül engedélyezett a közlekedési hatóság?

Emlékeztetőül: a kormányfő azt követően rendelt el vizsgálatot, hogy két hete a Magyar Nemzet megírta: két, első ránézésre civil küllemű izraeli felderítőgép repült át szerdán Magyarország felett. Az izraeli légierő két Gulfstream V-ös repülőgépe Vecsés irányából kétszer megközelítette a ferihegyi repülőtér kifutópályáját, majd átstartoltak, azaz leszállás nélkül a kifutóról újra a magasba emelkedtek.

Aliza Bin-Noun, Izrael budapesti nagykövete akkor az MTI-nek tagadta, hogy a gépek kémrepülők lettek volna, de azt nem tudta megmondani, hogy az elektronikai felderítési feladatokra két éve rendszerbe állított gépek milyen céllal jártak Budapesten. Annak ellenére sem, hogy Izrael budapesti nagykövetségén keresztül kért és kapott engedélyt gépei gyakorlatoztatására.

A honvédelmi miniszter az izraeli gépek berepülésének hírére azonnal vizsgálatot rendelt el, mivel ő és tárcája kimaradtak az engedélyeztetési folyamatból. Az NKH egyébként március elsején reggel 9 órakor, illetve 9 óra 12 perckor szabályosan értesítette faxon a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Hadműveleti Központját és Légvédelmi Irányító Központját az izraeli gépek tervezett útvonaláról és manővereiről.

Juhász Gábor titokminiszter vezetésével vizsgálódik a nemzetbiztonsági kabinet
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.