Felderítőgépek hazánk felett?
„Két, első ránézésre civil küllemű” izraeli felderítőgép repült át szerdán Magyarország felett, közölte csütörtöki számában a Magyar Nemzet. Az izraeli légierő két Gulfstream V-ös repülőgépe Vecsés irányából kétszer megközelítette a ferihegyi repülőtér kifutópályáját, majd átstartoltak, azaz leszállás nélkül a kifutóról újra a magasba emelkedtek.
Aliza Bin-Noun, Izrael budapesti nagykövete az MTI-nek tagadta, hogy a gépek kémrepülők lettek volna, de azt nem tudta megmondani, hogy az elektronikai felderítési feladatokra két éve rendszerbe állított gépek milyen céllal jártak Budapesten.
Az izraeli gépek feltűnése komoly zavarokat okozott a kormányzati kommunikációban. A honvédelmi tárca szóvivője azt mondta: nem tudtak a gépek érkezéséről. A külügyi szóvivő azt közölte, ők csak postások voltak az ügyben: ők továbbították a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH) az átrepülési engedélykérelmet tartalmazó diplomáciai jegyzéket. Az NKH közleménye szerint ők a jogszabályoknak megfelelően jártak el: tájékoztatták a repülőteret, a légi irányítást, a polgári és a katonai titkosszolgálatokat. Akkor pedig a Katonai Biztonsági Hivatalt felügyelő honvédelmi miniszternek is tudnia kellett a gépek érkezéséről. Szollár Domokos kormányszóvivő azt mondta, a NATO-repülőtérként is regisztrált Ferihegyen hetente, kéthetente vannak gyakorlatok. Elsősorban NATO-gépek gyakorolnak különböző manővereket, de más országok is kérhetnek – és kaphatnak – rá lehetőséget. Miután Kontrát Károly, a Fidesz képviselője is magyarázatot kért a történtekre, Bajnai Gordon teljes körű tényfeltáró vizsgálatot rendelt el. Szollár szerint úgy tűnik, nem a jogszabályokkal van baj, sokkal inkább a kommunikációs protokollokkal, ezért fordulhatott elő, hogy még ő is csak utólag értesült az esetről.
Online kiadásunk egy magát megnevezni nem kívánó repülési szakértőre hivatkozva azt írta: az izraeliek bizonyára csak tesztelték új gépeiket, amit az izraeli légierő 122. különleges missziókat indító százada üzemeltet. Az, hogy nem szálltak le, csak kerékérintés történt, jelezheti, hogy nem akartak a repülőtérhasználattal kapcsolatos formaságokon átesni, vagyis túl sokat mutatni magukból – csak demonstrálták, hogy Izraelnek legalább két ilyen szuperkorszerű, bevethető gépe van. Ezek ma a világ legkorszerűbb légijárművei. Kategóriájukban a legmagasabbra és a legmeszszebbre tudnak repülni. Viszonylag kicsik, jól védettek az új típusú, infravörös keresőfejes rakéták ellen is. Azt csak sejteni lehet, miért pont „egyteheránnyi távolságra” a bázisuktól mutatta meg a világnak a gépeket az izraeli légierő.