Villamosvásárlási fiaskó Debrecenben
A Közbeszerzési Döntőbizottság ideiglenesen megtiltotta Debrecen önkormányzatának, hogy aláírja azt a szerződést, amelynek értelmében a cívisváros tizennyolc villamost vásárolna a spanyolországi C. A. F. járműgyártó cégtől. Nem hozták nyilvánosságra az indokolást, de úgy értesültünk: az eljárás során valószínűleg megsértették a közbeszerzésre vonatkozó szabályokat.
Az ügy előzménye: Debrecenben – ahol jelenleg egy villamosvonal van – hamarosan megkezdődhet a 2-es villamospálya kiépítése európai uniós és állami forrásokból. Az önkormányzat e beruházáshoz kapcsolódóan írt ki nyílt közbeszerzési eljárást tizennyolc villamos megvásárlására. Az első három közbeszerzési pályázat eredménytelen lett –előfordult, hogy a felhívásra csak egyetlen pályázat érkezett, s az is érvénytelen volt –, míg a negyedik próbálkozás sikerrel járt. Legutóbb három cég maradt versenyben: a már említett spanyol C. A. F., a cseh Skoda Transportation, valamint a svájci Stadler. A debreceni önkormányzat két hete jelentette be, hogy a járműbeszerzésre a C. A. F.-fel kötnek szerződést nettó több mint 44 millió euró értékben. A cég vállalta, hogy a szerződéskötést követő huszonkettedik hónapban szállítja az első villamost. A szerelvények 2013-tól szállítanák az utasokat.
Elképzelhető azonban, hogy ez a határidő csak terv marad. A vesztes cégek ugyanis megtámadták a közbeszerzés eredményét, a Közbeszerzési Döntőbizottság pedig – a vizsgálat idejére – felfüggesztette a szerződéskötést. Győr Mihály, a Közbeszerzések Tanácsa főosztályvezetője érdeklődésünkre azt mondta: folyamatban lévő ügy részleteiről nem adhatnak felvilágosítást, ám a március 26-i tárgyalás nyílt lesz, ott megismerhetők lesznek a részletek.
Mi állhat az ügy hátterében?
Az ismert közlekedési szakblog, a Kötött pálya szerint egyes pályázó cégek – köztük a győztes – ajánlata a felszállóvagy ajtósávok számát illetően olyan adatokat tartalmaz, amelyek nem felelnek meg az előírásoknak. A járműveken a felszállósávok számát azért határozzák meg szigorúan, hogy gördülékeny legyen az utasközlekedés, vész esetén pedig lehetőség legyen a menekülésre. Több pályázatban azonban a szállítandó utasok számához képest túl kevés felszállósáv szerepel, azaz: a villamosok így nem biztonságosak.
A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület elnöke, Jónás Zoltán érdeklődésünkre azt mondta: vélhetően nem a pályázó cégek tévedtek – hiszen többen is hibás adatot adtak meg –, hanem a városházán történhettek szakmai hibák a pályázat kiírása során. Hozzátette: különös lenne, ha Debrecennek ötödszörre is közbeszerzést kellene kiírnia villamosbeszerzésre.
Az ügyről megkérdeztük Kovács Zoltánt, a debreceni önkormányzat kommunikációs tanácsnokát, aki azt közölte: a város tiszteletben tartja a döntőbizottság döntését, ezért – mint fogalmazott – „semmilyen tekintetben nem szeretnénk azt magyarázni”. Arra a kérdésünkre, hogy valóban a városházán hibázhattak-e, a tanácsnok azt válaszolta: tiszteletben tartja mások véleményét, de ezzel nem ért egyet, ezért – mondta – „no comment”. Hozzátette: most nem tudnak egyebet tenni, mint várni.