Egy célért, egymás ellen: helyiek, civilek, helyi civilek

Milliárdos beruházásokról megszületett távoli döntések csillantanak fel sokszor reményt egyes térségek lakói számára: ígérvén munkahelyeket, jelentős helyi bevételeket. S a beruházások később el is csúszhatnak, szintén távoli döntések, kezdeményezések miatt: civil vagy épp politikai indíttatásból gerjesztett tüntetések, aláírásgyűjtések, nyomásgyakorlások nyomán.

Ma már egy nagyobb beruházás szinte elképzelhetetlen állami vagy uniós támogatás, kormányszervek vagy központi pénzből finanszírozott vállalkozásfejlesztési cégek közreműködése nélkül. Előfordul azonban, hogy hiába van meg a beruházáshoz szükséges pénz, állami hitelgarancia, a fejlesztést mégis zsákutcába juttatják kusza érdekek. Sokszor környezetvédők vagy civil szervezetek harcolnak a frontvonalon, nem is mindig tiszta szándékkal: mögöttük olykor feltűnnek például szavazói voksokra ácsingózó politikai erők is. Ez utóbbiak szándéka többnyire az: ne az épp regnáló hatalom „könyvelje el” a beruházás megvalósításával elérhető sikert. Előfordul az a furcsa helyzet is, hogy maguk az érintettek, egy-egy térség lakói kiállnak a beruházás mellett, ám az adott körzetet, az ott élők gondjait talán csak hírből –vagy éppen abból sem – ismerő civil szervezetek megakadályoznák annak elindítását.

– Magyarország modernizálódó társadalma fölismerte, hogy van joga és erkölcsi alapja beleszólni abba, ami a szűkebb környezetében történik – nyilatkozta lapunknak Rechnitzer János térségkutató, a Győri Széchenyi István Egyetem tanára. – A nagyberuházások nem mindig veszik fi gyelembe az adott tájkultúrát, a hagyományokat, ráadásul a beruházók gyakran roszszul kommunikálnak céljaikról, nem mindig tájékoztatják időben és nyíltan a helyieket arról, hogy mire számíthatnak, hogyan változtatja meg az életüket egy-egy jelentős beruházás. A rossz kommunikáció az egyébként is gyanakvó társadalomban gyakran jelentős ellenállást vált ki – fogalmazott a kutató. Nem feltétlenül a politikai elit manipulációját kell keresni a tiltakozások hátterében, bár nyilván erre is akad példa – mondta a professzor, aki hozzátette: sokszor gazdasági érdekkörök használják ki a civileket, esetenként azért, hogy a konkurencia letelepedését az ő segítségükkel megakadályozzák. Rechnitzer véleménye szerint a magyar média rendre túlreagálja a beruházások elleni demonstrációkat. Ha tizenkét ember öszszeverődik, s magasba tart két táblát, akkor az akár vezető hír valamelyik televízióban, esetleg az írott sajtóban is, noha elképzelhető, hogy a megmozdulás mögött semmiféle helyi közakarat nincs. Az egyetemi tanár arra is felhívta a figyelmet: különbséget kell tenni a nemzeti vagy a nemzetközi kötelezettségvállalások, valamint az egyéb beruházások között. A mecseki radar telepítése például nemzetközi elkötelezettségünkből adódik, s a nemzeti fejlesztések terveit sem lehet lokális érdekeknek alárendelni.

A helyi és a máshonnan érkező érdekek összetűzésének jellemző példája a Balatonring: Sávolyon a spanyol ingatlanfejlesztő Sedesa-csoport csaknem 76 millió euróért – felerészt hitelből, felerészt önerőből – építene versenypályát. Nemrégiben elkezdték a beruházást, majd a kormány támogatásával ígérvényt kaptak 15,3 milliárd forintos kölcsönre. A korábbi tervek szerint 2010 első hónapjaiban kötötték volna meg a kormánynyal a hitelszerződést, ám három civil szervezet a kormányfőhöz fordult, mert szerintük –s ezt állítják egyes szakértők is – túl kockázatos és gazdaságtalan a beruházás. A sávolyiak –miután a spanyol ingatlanfejlesztő, ígéretét betartva, megépítette a falu csatornarendszerét 800 millióért – aláírásgyűjtést kezdtek a Balatonringért: azt szeretnék, ha elkészülne a pálya, mert az reményeik szerint több száz munkahelyet, jelentős idegenforgalmi adóbevételeket hozna nemcsak a településnek, hanem a déli balatoni üdülőkörzetnek.

Új munkahelyek létrehozása önmagában nem elegendő cél egy-egy jelentős beruházás megvalósításához. A befektetéseket ösztönző, állami pénzekből finanszírozott ITD Hungary Zrt. is jogosan gondolhatta 2008-ban: megtalálta az indiai Apollo Tyres Magyarországra tervezett gumigyárának megfelelő helyszínét a gyöngyösi ipari parkban. A baloldali vezetésű város tárt karokkal fogadta a beruházókat, s ezzel a környékbeli falvak polgármesterei is egyetértettek, hiszen a kétszázmillió eurós beruházástól több ezer munka-

hely megteremtését remélték. Ám a gyöngyösi Fidesz-szervezet népszavazási kezdeményezést indított, arra hivatkozva: túl nagy környezeti terhet jelentene a Mátrában a gyár, ezért nem kívánatos a beruházás. A befektetők visszakoztak: azt mondták, máshol keresnek helyet. Az indiaiak visszalépése után elsőként egy jobboldali vezetésű város, Szolnok polgármestere jelezte: ők örömmel befogadnák a gumigyárat, a Tisza-parti városban ugyanis nem merültek fel környezetvédelmi aggályok a beruházással kapcsolatban.

Akadnak jó példák is arra, hogy akár a civilek és a gazdasági élet szereplői, akár a kormány és az ellenzék képviselői együtt tudnak működni a közös cél érdekében. A kecskeméti Mercedes-gyár beruházásakor a befektetésközvetítő ITD Hungary, Gyurcsány Ferenc volt miniszterelnök és Zombor Gábor fi deszes polgármester úgy tárgyalta végig a döntés-előkészítés időszakát, hogy arról nem szivárgott ki információ. A terület előkészítéséhez szükséges önkormányzati lépéseket is egymással egyetértésben alakították ki a kecskeméti önkormányzat frakciói. A 800 millió eurós beruházással megvalósuló, közvetlenül 2500, a környékben működő reménybeli beszállítókkal együtt mintegy 10 ezer új állást teremtő autógyár 30 milliárd forintos állami támogatását sem támadta senki. Egyedül a gyár 441 hektáros ingatlanát 170 tulajdonostól szántóföldként felvásárló, majd a teljes területet a kecskeméti önkormányzatnak kétmilliárd forintos haszonnal továbbadó Best Invest Projekt Hungária Kft. ellen indítottak pert a korábbi földtulajdonosok, mert szerintük a sikerdíj a jó erkölcsbe ütközik. Keresetüket azonban februárban elutasította a Bács-Kiskun Megyei Bíróság, s bár az ítélet még nem jogerős, annak nincs halasztó hatálya az építkezés folytatására.

Mindeddig civilek ellenállása akadályozta meg a NATO által finanszírozott beruházás startját Baranyában. A Dél-Dunántúl légterét pásztázó légvédelmi radart a régió legmagasabb pontján, a Zengő csúcsán akarta megépíteni a Honvédelmi Minisztérium, ám ott a civilek tiltakozása 2004-ben meggátolta e terv megvalósítását. Ezt követően a kormány a pécsi Tubes-hegy tetejét jelölte ki a radar helyéül. Pécsett 2007-ben helyi népszavazást tartottak a lokátorról, s bár a voksolók elutasították a létesítményt, az alacsony – 32 százalékos – részvétel miatt a referendum érvénytelen maradt. A civil ellenállás azonban erősödött, s a radarellenzők pert indítottak a beruházás engedélye ellen. A per a Legfelsőbb Bíróságon zárul március 17-én.

A sávolyi motorversenypálya ügyének tegnapi fejleménye, hogy – a távirati iroda jelentése szerint Bajnai Gordon miniszterelnök kezdeményezésére – a Magyar Fejlesztési Bank hozzájárult ahhoz: a projekt dokumentációjával kapcsolatos hatástanulmányt nyilvánosságra hozza akár a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft., akár a KPMG Tanácsadó Kft. Miután a tanulmányt az MFB üzleti és banktitokként kezeli, ezért a két érintett társaság hozzájárulását kérte ahhoz, hogy az anyag nyilvánosságra kerüljön. Szerdán mindkét társaság – feltételekkel – járult hozzá a közzétételhez. A két társaság feltétele azonban „jelenleg beláthatatlan eseményekkel összefüggő korlátlan mértékű anyagi felelősségvállalást jelentene” az MFB-nek, ezért maga a bank nem hajlandó nyilvánosságra hozni a hatástanulmányt. A KPMG nem érzi feladatának a tanulmány közzétételét, mivel annak nem a cég, hanem az MFB a tulajdonosa – tudtuk meg. Fenntartják, hogy ha a fejlesztési bank nyilvánosságra hozza a tanulmányt, vállalnia kell annak anyagi és egyéb következményeit. A dokumentumban ugyanis üzleti titoknak minősíthető információk is szerepelnek cégekről. Ugyanezt az információt kaptuk a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. illetékesétől. A kft. ugyancsak attól tart, hogy a tanulmányban szereplő üzleti partnerek nevének, cégadatainak a közvélemény előtti ismertetése jelentős összegű kártérítési perekhez vezethet.

Gyöngyösön a helyi Fidesz népszavazási kezdeményezése miatt a befektetők visszakoztak
Gyöngyösön a helyi Fidesz népszavazási kezdeményezése miatt a befektetők visszakoztak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.