Csődben a Magyar Közút?
Meglepte a január a Magyar Közút Nonprofit (MK) Zrt.-t. A 30 ezer kilométeres országos közúthálózat állapotáért felelős társaságot az idén nem a szokatlanul csapadékos időjárás érte váratlanul: munkagépei az év első hónapjának minden napján felvették a harcot az elemekkel. A hó és latyakmentesítésre, a hóbordák eltávolítására 23 nap, a síkosságmentesítésre további nyolc nap ment el. Az utakon összesen 53,7 ezer tonna sót, és 476 ezer liter sóoldatot használtak el. A cég pénzügyileg nem tudott felkészülni 2010-re.
Saját forrásaiból 2,5 hónapig, tavalyról áthúzódó követelései érvényesítésével legfeljebb május végéig őrizheti meg működőképességét a MK Zrt. – erről tájékoztatta néhány napja elfogadott határozatában a társaság igazgatósága a közlekedési tárca vezetőit. A dokumentumból kiderül az is: a pénzügyi zavarok oka, hogy a cég nem kötötte meg a működése finanszírozását lehetővé tevő szerződést a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal (KKK). Így miközben feladatait ellátja, nem jut hozzá az ezekre elkülönített forrásokhoz és számlát sem nyújthat be az Útpénztárnak.
Az igazgatóság kezdeményezésére az MK felügyelőbizottsága szerdán rendkívüli ülésen tekinti át a társaság helyzetét, és veszi számba annak következményeit. Így egy esetleges csőd lehetőségét is. A megbeszélésen feltehetőleg megvitatják azt is: a cég érvényes vállalkozói szerződés nélkül több mint 7,7 milliárd forintot költött az állami közutak tisztítására, üzemeltetésére és karbantartására januárban. Mintegy 4,9 milliárd forinttal többet a betervezettnél.
Ha az MK igazi gazdasági társaságként működne, és nem állami cég lenne, mindez természetesen elképzelhetetlen lenne. Vagy legalábbis ennek a sajátos működésnek, a szerződés nélkül elvégzett munkáknak akár büntetőjogi következményei is lehetnének. Még akkor is, ha a közlekedési tárca vezetőjének megküldött igazgatósági határozat alapján egyértelműnek látszik, hogy az MK gazdálkodása zavartalan lenne, ha a társaság és a KKK időben leszerződtek volna. Közhasznú alaptevékenységére ugyanis az Útpénztárból az idén több mint 27 milliárd forint járna. Arra viszont nincs válasz, hogy a szerződéskötés miért, és kinek a hibájából hiúsult meg.
A társaság tevékenységét összegző belső tájékoztatóból ugyanakkor kiderül: a szokatlanul kemény téli időjárás hatására az utak tisztán tartásának költségei februárban tovább emelkedtek. Az MK illetékesei azonban már hónap elején javaslatot tettek a KKK-nak az Útpénztár sorai közötti átcsoportosításra.
A gyakorlatban az átcsoportosítás azt jelentette, hogy a téli tisztán tartási feladatok keretét az üzemeltetés és a karbantartás rovására megnövelték. Vagyis a hóeltakarításra, síkosságmentesítésre a meglévő forrásokból így jutott pénz, a közutakhoz tartozó növényzet gondozását és a burkolatjavításokat viszont csak csökkentett színvonalon látja el az MK.