Merre kanyarog a szegedi villamos-ügy?
Tovább késik a szegedi 1-es villamos vonalának felújítása, amelynek már tavaly decemberre el kellett volna készülnie. Ez a 4,9 milliárdos összértékű munka része a szegedi elektromos tömegközlekedés fejlesztését célzó, 25 milliárdos uniós nagyprojektnek. Helyi szóbeszéd szerint valójában nem a rossz helyen lévő közművezetékek, illetve a hideg idő miatt késik a munka, hanem a kivitelezést elnyert konzorcium egyik tagjának, a Szeviép Zrt.-nek a fizetési nehézségei miatt.
Az ügy része a választási kampánynak: a Szeviép Zrt.-t sokan az MSZP, illetve az MSZP vezette önkormányzatok gyakori beszállítójának tartják. Botka László, Szeged MSZP-s polgármestere ezt több nyilatkozatában cáfolta, azt állítva, hogy a Szeviép a fideszes Bartha László polgármestersége idején nyert utoljára városi megbízást. Ez igaz, ám a Szeviép – a Híd-Építő Zrt. és az EuroAszfalt Kft. társaságában tagja annak a konzorciumnak, amely az 1-es villamos pályafelújítását és a Rókusi jelzőlámpás csomópontot építi. Konzorciumi tagként dolgozik a Szeviép Zrt. a Szegedet elkerülő M43-as autópálya második ütemén is, amely az algyői autópályahidat is magában foglalja.
Az, hogy a Szeviép Zrt.-nek fizetési nehézségei lennének, a helyi Fidesz-képviselők sajtótájékoztatóján hangzott el először nyilvánosan. Később kiderült, hogy a Szeviép-csoport egyik tagja, a Szeviép Investment Kft. ellen felszámolási eljárást indított a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Zrt., amelynek tulajdonosa 83,7 százalékban a 100 százalékban állami tulajdonú Regionális Fejlesztési Holding, 11,8 százalékban pedig a szegedi önkormányzat. Baranyi Sándor, a Szeviép Zrt. vezérigazgatója a Délmagyarország című lapnak elismerte: vannak elszámolási vitáik, de a Szeviép Investment és a Szeviép Zrt. tulajdonosi köre nem azonos. (A cégnyilvántartás adatai szerint azonban a Szeviép Investment az egyik tulajdonosa a Szeviép Zrt.-nek, a kft. felszámolása esetén a hitelezők rátehetik a kezüket a Szeviép Zrt. vagyonára is.)
Megkérdeztem Kovács Zoltánt, a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Zrt. vezérigazgatóját, indítottak-e felszámolási eljárást valamelyik Szeviép-cég ellen. Az állami és önkormányzati tulajdonú cég vezetője közölte: csak akkor nyilatkozik, ha ehhez a Szeviép vezérigazgatója hozzájárul. Baranyi Sándort tegnap nem értük el, a magáncég nevében pedig más nem nyilatkozhatott.
A Délmagyarországnak Baranyi nem ismerte el, hogy a Szeviép Zrt.-nek fizetési nehézségei lennének, de azt mondta: az M43-as autópálya építésénél, a másik szegedi nagyprojektnél egymilliárd forint el nem számolt követelésük van folyamatban olyan munkákért, amelyeket az állam rendelt meg tőlük. Fazakas Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. szóvivője elmondta: érkeztek be a Szeviép Zrt.-t érintő pótmunkaigények, amelyeket elfogadtak, de a szerződéses feltételek előírják, hogy a pótmunka árát csak a végszámlában lehet kiegyenlíteni. Az M43-as átadásának határideje jelen pillanatban 2010. augusztus 31.
Botka László kijelentette: a kivitelezőket nem a város vezetői választották ki, azok tenderen nyerték el a megbízást. Noha valóban jelentősen csúszik a beruházás, és az egyik szakaszon kivitelezői hibák is voltak, amelyek miatt kötbérigényt jelentett be a város, a csúszást a kivitelezők szerint az indokolja, hogy tartósan hideg volt, illetve a térképen másutt jelölt közművezetékeket találtak az építési területen. A szegedi polgármester szerint az egész támadás a helyi ellenzék kampányakciója.
Botka nem tud arról, hogy a Szeviép Zrt.-nek fizetési problémái volnának, de mint mondta, a felszámolási eljárás amúgy sem az építést végző Szeviép Zrt., hanem a Szeviép Investment Kft. ellen indult. Noha az önkormányzatnak ehhez nincs köze, a polgármester tudomása szerint meg fognak egyezni. A polgármester biztos abban, hogy a mostani kényelmetlenségek elmúlnak, és március végén vagy április elején át fogják adni a beruházást.