Autisták kártyái

Az autizmussal élő gyermekek és fiatal felnőttek a jelenlegi oktatási rendszer „mostohagyermekei” – állapította meg vizsgálatakor az ombudsman. Salgótarján a kevés kivételek egyike, ahol megoldották az autista gyermekek oktatását.

Szabó Máté, az állampolgári jogok biztosamegállapítása szerint ma Magyarországon nincs elegendő iskola, amely fogadhatná az autizmussal élő gyermekeket, és nincs megfelelő számú képzett szakember sem. Murányi Sándor, a salgótarjáni önkormányzat által működtetett Illyés Gyuláné Óvoda, Általános Iskola Speciális Szakiskola és Egységes Pedagógiai Szakszolgálat igazgatója azt mondja: amíg néhány éve országosan kétezer autistáról tudtak, ma húszezret tartanak nyilván. Az emelkedésnek elsősorban társadalmi okai lehetnek, de ma már az autizmust is szélesebb körben ismerik fel – mondja a pervazív fejlődészavar kifejezéssel is illetett spektrumbetegségről az igazgató. Náluk eddig a súlyosabb esetekre, beszélni is csak alig, vagy egyáltalán nem képes gyermekek számára működtettek külön csoportot.

A következő években az autizmusspecifi kus oktatást igénylő gyermekek száma tovább növekszik a nógrádi megyeszékhelyen is. Az idei tanévkezdést megelőzően a tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottság hét újabb salgótarjáni tanköteles gyermeknél állapított meg autisztikus tüneteket. Mivel utánuk háromszoros szorzóval kapja a fejkvótát az önkormányzat, így újabb csoportot indíthattak. A működéséhez szükséges pénzügyi hátteret az integráltan nevelt, sajátos nevelési igényű gyermekek gyógypedagógiai ellátás keretből biztosították, eszközeiket az adventista egyház karitatív szervezete adományozta.

Az igazgatótól megtudtuk: a környéken egyedül náluk biztosított az autista gyerekek tankötelezettségének a teljesítése. Ahol integrált oktatással próbálkoztak, ott többnyire kudarc lett az eredmény. A speciális intézményben történő ellátással is az integrációt célozzák meg, ám azt a fiatalok húszéves korukra szeretnék elérni. Mégpedig azzal, hogy önellátásra, esetleg társas kapcsolatban önálló életvitelre is képessé nevelik őket, s akinek lehet, szakmát adnak a kezébe. Murányi Sándor azt állítja: a gyerekek jobb helyen vannak az övékéhez hasonló intézményekben, mint a normál iskolákban. Ez utóbbiban gyakran nem jutnak sikerélményhez, míg náluk a kiscsoportos foglalkozásokon több figyelmet fordíthatnak rájuk.

Vidráné Molnár Gabriella hétéves ikerpárjának egyike, Máté az újonnan indult, jobb képességű gyermekeket befogadó autista csoportba jár. Máté már tud olvasni, de az étkezés vagy az öltözködés máig problémát jelent számára. A salgótarjáni autisták képes kártyákon kapják az összes feladatukat. Amivel végeztek, azt a kártyát átrakhatják egy gyűjtőbe. Segítőik által pontosan tudják, hogy hol tartanak, mi a dolguk. Gabriella azt tanácsolja a gyermekeik jövőjéért aggódó szülőtársainak: csak a jelennel törődjenek. Mindegyikük gyermekéből lehet boldog, esetleg általános vagy középiskolát is végzett felnőtt – az ehhez vezető úton a mai napi képes kártyákat kell továbbpakolni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.