Elvitte a víz

El nem végzett munka megtérítése miatt fenyeget végrehajtással több tucat ingatlantulajdonost Pomáz önkormányzata. Az engedélyező hatóságok szerint sincs hiba abban, hogy az eredeti tervekben szereplő vízelvezető árkok nem épültek meg. Az önkormányzat 280 ezer forintot kér családonként.

Legalább hazudnának valami hihetőt, ha már érdemi választ nem tudnak adni három éve szajkózott kérdéseinkre – kesereg Varga István pomázi ingatlantulajdonos, akinek a telkére az új út 2007-es átadása óta minden nagyobb esőzés idején hömpölyögve folyik be a víz, de tiszta időben is csak nehezen tud kihajtani telkéről a korábbinál csaknem negyven centiméterrel magasabb úttestre. Ráadásul tavaly ősszel felszólították: fizesse ki a csapadékvíz-elvezetési rendszer kiépítési költségének rá eső részét.

Nincs ezzel egyedül. Pomáz önkormányzata összesen 450 családtól kért 280 000 forintot útépítési és csapadékvíz-elvezetési hozzájárulásként. A nem fizetőket végrehajtással fenyegetik. Az ingatlantulajdonosok viszont pontos elszámolást kérnek. Mire fizessenek, ha az utcák többségében még árkot se ástak?

Pomáz képviselő-testülete még 2005-ben döntött a város új lakónegyedeinek – Szelistye és Orlovác – javarészt állami támogatásból történő csatornázásáról. Csakhogy a pályázat részeként új utakat is kellett építeni, megoldva egyúttal a felszíni vízelvezetés kérdését is. Az önkormányzat még abban az évben döntött egymilliárd forint célhitel felvételéről, és kiválasztották a tervezőcéget. A következő júliusban arról határoztak a képviselők, hogy a szilárd burkolatú út megépítéséhez lakásonként 80 ezer forint, míg a csapadékvíz-elvezetés megoldására 200 ezer forint hozzájárulást kérnek az érintett 450 ingatlantulajdonostól. Az útépítést egyébként az önkormányzat saját beruházásában, míg az elvezetést társulati formában kívánták megvalósítani. A Víziközmű Társulat 2006 szeptemberében meg is alakult.

Időközben az önkormányzat kiírta a közbeszerzési pályázatot. Öt cég jelentkezett. A testület a Pomáz 2006 Konzorciumé kivételével valamennyi ajánlatot érvénytelennek nyilvánította, és egyúttal felszólította a polgármestert, hogy kezdjen tárgyalásokat a konzorciummal a 648 millió forintos vállalási ár csökkentéséről, mivel csak 600 milliójuk volt erre a célra. A Hídépítő Zrt., illetve a Schumann-Fischer Építőipari Kft. alkotta gazdasági társulat végül 599 millióra csökkentette az árat. A szerződést augusztusban meg is kötötték. Egy hónap múlva a Hídépítő Zrt. alvállalkozói szerződést kötött a – közbeszerzési pályázaton szintén induló – Strabag Zrt.-vel a munka elvégzéséről 375 millió forint fix átalánydíj ellenében. (A Közbeszerzések Tanácsa még abban az évben tízmillió forintra büntette a konzorcium tagjait, mivel az önkormányzattal kötött szerződésben szó sem volt alvállalkozó bevonásáról. A konzorcium így csak 214 millió forintot nyert az ügyön.)

A 375 millió viszont kevésnek bizonyulhatott a vállalt munkára, mivel a kiviteli terveket később többször módosították. De akadtak más gondok is. Szelistye városrészben például kicsinek bizonyult a főgyűjtő elhelyezéséhez kisajátított terület. Orlovácon magánterületeken keresztül akarták a Susnyár-patakba vezetni a csapadékvizet, csakhogy erről elfelejtették megkérdezni a tulajdonosokat. Máshol nemes egyszerűséggel egy lejtős zsákutca végén álló telekre vezették volna a környező utcákról az esővizet. S mindezek tetejében a csapadékvíz végső befogadására kijelölt Nádas-tóról kiderült, hogy magántulajdonban van.

Többszöri határidő-módosítás után 2008-ban végre átadták az utakat, csakhogy árkok nélkül. De ez a lakókon kívül senkit sem rendített meg. Az utak forgalomba helyezése előtti bejáráson sem a polgármesteri hivatal, sem a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) képviselője nem emelt kifogást. Meglepő. Alig egy évvel korábban Sándor János, az NKH főosztályvezetője még arról biztosította az aggódó helyieket, hogy a tervekben szereplő szikkasztóárkok meglétét a forgalomba helyezéskor fokozottan vizsgálni fogják. Az ellentmondást firtató kérdésünkre az NKH kommunikációs főosztályvezetője, Polcz Kornélia így válaszolt: az engedély kiadásakor egyetlen szakhatóság sem emelt kifogást, a közlekedési hatóság pedig csak azt vizsgálhatja, hogy az utak megfelelnek-e a forgalombiztonsági szempontoknak.

– Az utakkal nincs semmi probléma, márpedig csak ez épült önkormányzati beruházásban. A csapadékvíz elvezetése az e célból létrejött Víziközmű Társulat feladata lett volna. Ők kértek erre az ingatlantulajdonosoktól 200 ezer forintot. A társulat önálló jogi személy, semmi köze az önkormányzathoz. Különben is, az előző polgármester hozta létre. A mai napig csak a baj van vele. A pénzt se tudták beszedni, így most helyettük jogutódként az önkormányzatnak kell beszednie a tartozásokat. Az önkormányzatnak mérlegelési jogköre sincs a hatályos jogszabályok szerint, én mégis személyesen kértem a hivatalt, hogy állítsák le a fizetési felszólítások kiküldését – jelenti ki Vicsi László, Pomáz polgármestere. Helyettese, Morvay Miklós hozzáteszi: a csapadékvíz elvezetését a tervekben jelzettnél korszerűbben oldották meg.

– A K szegély éppolyan jól elvezeti a vizet, mint a szikkasztóárok – állítja Csabai Erzsébet, a Víziközmű Társulat volt elnöke, aki szerint az önkormányzat sohasem tekintette partnernek a társulatot a beruházásban. Sem a tervmódosítások tartalmáról, sem a műszaki átadás részleteiről nem tájékoztatták. A hozzájárulás összegét sem ők, hanem a képviselő-testület határozta meg. A társulat segítségül a hosszú távú, kedvező részletfizetést biztosító lakás-takarékpénztári formát biztosította a pomáziaknak.

– Valóban hoztunk egy rendeletet, amely szerint 80 ezer forintot az út, 200 ezer forintot a csapadékvíz elvezetéshez kértünk. A hozzájárulások mértékénél fel kellett oldani egy gondot: a régebbi településrészeken idősebb emberek élnek 30-40 éve, gyakorlatilag maguk ásták ki az árkokat, így tőlük igazságtalanság lett volna annyit kérni, mint a pár éve fejlesztett területek módosabb lakóitól –indokolta a testület döntését Herpai Sándor képviselő.

– Vagyis nem a műszaki tartalom miatt kell többet fizetnünk, hanem azért, mert jobb módúaknak tartanak bennünket. Csakhogy ez nem hozzájárulás, hanem kollektív vagyonadó – fordítja le a képviselő szavait Varga István.

A környék ingatlantulajdonosai tételes költségelszámolást várnak a ténylegesen elvégzett munkáról. Ehelyett fizetési felszólításokat kapnak.

Az önkormányzati sietség egyik oka Báthory István képviselő szerint a likviditás és hanyag kezelés miatt felszámolt Víziközmű Társulat kasszájában tátongó 30 milliós hiány betömése.

– Önöknek sok mindent megígértek annak idején, amit azután nem tartottak be. Több utcában még a terveken sem láttam víznyelőket. A mai napig nem sikerült megtalálni az igazi felelőst. Sejtéseim vannak, de nem szeretnék rágalmazási ügybe keveredni – védekezik Báthory, aki egyúttal azt tanácsolja: kérdéseikkel forduljanak az előző polgármesterhez.

– A társulat érdekeltségi területén az aszfaltozás az út teljes szélességében az államilag támogatott csatornaépítésből valósult meg – állítja Golub Athanász korábbi polgármester az őt ért vádakra a helyi lapnak írt levelében. (A társulat szervezőbizottságának vezetője az előző polgármester volt, ám a munkában tagként Vicsi László jelenlegi polgármester is részt vett.)

Az érintettek szeretnének végre tisztán látni. Ketten közülük az ügyészséghez fordultak. Beadványaikban többek között kifogásolják, hogy az önkormányzat hamarabb szerződött a konzorciummal, mint hogy létrejött volna a társulás, így gyakorlatilag fedezet nélkül rendelt meg nagy összegű munkát. Másrészt a társulás megalakulása szabálytalan volt – elégtelen létszám, hiányos aláírások –, így minden ténykedésük törvénytelen. A másik bejelentő szerint a beruházás a társulás létrejöttekor megismert tervezettől eltérő módon valósult meg. A K szegély az út része és nem vízi közmű, így erre külön pénzt szedni jogtalan. De az sem egészen világos számára, hogy a tagság bevonása nélkül ki és milyen okkal számolta fel a társulást. Elvégre a cél, amiért létrejött, a mai napig nem valósult meg.

Csak a pénzt mosta el közben az eső.

Az utcák többségében árkot se ástak Pomázon
Az utcák többségében árkot se ástak Pomázon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.