Hetven autóval a semmiért
A miniszter egyetlen percre sem titkolta: érthetetlennek tartja a demonstrálók követelését, s leszögezte: nincs mód az egymilliárd forintnyi többletfinanszírozásra. „Kissé meredek feltételezés, hogy a január elsejétől hatályos költségvetési törvényt január 28-án módosítani lehetne” – fogalmazott. Már azt sem értette, miként fordulhatott elő, hogy miközben folyamatosan tárgyal a szervezettel, a sajtóból értesült a demonstrációról. Az pedig szerinte végképp talány – mondta –, hogy miként lehet ráfizetésesnek beállítani egy olyan tevékenységet, amely csak tavaly az Országos Egészségbiztosítási Pénztár bevételeiből 174 millió forintot költött eszközvásárlásra, további 59 millió forint osztalékra tett szert, valamint 150 millió forint maradványösszeget halmozott fel.
A kormányzati álláspont megértéséhez a miniszter az Országos Egészségbiztosítási Pénztár ellenőrzéséből idézett számokkal is készült: e szerint a betegszállításra, amikor még az Országos Mentőszolgálat 1100 autóval végezte a feladatot, 6,2 milliárd forintot költöttek a járulékfizetők. 2008-ban, amikor a magánbeszállítók csak 500 autóval látták el ugyanezt a feladatot, 5,9 milliárd forintot fizettek ki. Hasonló összeget költöttek tavaly is e célra.
Székely Tamás szerint az érdekképviselők csúsztatnak, amikor azt állítják, hogy 100 forintot kapnak egy kilométernyi betegszállításra, miközben erre 140 forintot kell költeniük. Szerinte az a 100 forint valójában 136. A kilométerpénzt ugyanis megfejelik a kísérőt igénylő betegek szállításánál 750 forinttal, a kísérő nélkü lieknél pedig 250 forinttal.