Negyven év, nyolcvanszázalékos csökkentés

Ezen a héten nyújtják be az Országgyűlésnek az éghajlatvédelmi kerettörvény tervezetét. A parlament a házszabálytól való eltéréssel akár arról is dönthet, hogy a kerettörvény már februárban az Országgyűlés napirendjére kerüljön.

Napok óta tél van, ami januárban nem meglepő, illetve mégis az, mert az elmúlt években számtalanszor előfordult, hogy az időjárás nem az évszaknak megfelelő volt. A globális felmelegedés Kárpát-medencei lenyomataként mind gyakoribb hőhullámok és aszályos időszakok bizonyítják, hogy nyakunkon a klímaváltozás.

Elemi érdekünk mindazonáltal mindent megtenni annak érdekében, hogy csökkentsük e változás nagyságrendjét, és felkészüljünk a bekövetkező hatásokra – ezt felismerve az Országgyűlés tavaly májusban határozatban kötelezte magát az éghajlatvédelmi kerettörvény megalkotására.

Szili Katalin volt házelnök, a jogszabály kidolgozását felvállaló Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács (NFFT) tiszteletbeli elnöke szerint a tervezet elfogadása a klímaváltozás káros hatásainak csökkentése mellett új lendületet is adhat a gazdaságnak. A törvény hatására meginduló energiahatékonysági és megújulóenergia-beruházások ugyanis jelentősen fokozhatják a gazdaság teljesítményét – hozzájárulva egyúttal a foglalkoztatás bővítéséhez.

A törvény elfogadását támasztják alá a koppenhágai csúcs tapasztalatai. A világ vezetői a dán fővárosban a közelmúltban tartott tanácskozáson egyetértettek abban, hogy el kell kerülni a 2 Celsius-fokos globális átlaghőmérséklet-emelkedést. Ez azt jelenti, hogy előbbutóbb – Koppenhágában azt érzékeltük, hogy nagy valószínűséggel inkább utóbb – olyan globális megállapodás születik, amely szerint a fejlett országoknak 25-40 százalékos kibocsátáscsökkentést kell vállalniuk 2020-ig, illetve 80 százalékhoz közelit 2050-ig.

A tervezet újszerű megközelítése az, hogy az eddig csak a kibocsátás csökkentésére koncentráló szabályozás helyett a jövőben jóval nagyobb szerepe lesz az energiafelhasználást hatékonyan csökkentő intézkedéseknek. Ha beválnak a fejlesztések, akkor hazánk éves üvegházhatású gázkibocsátása nem haladhatja meg a következő értékeket:

– 2020-ra 60 millió szén-dioxid-egyenérték tonnát – ez az 1990-es kibocsátáshoz képest 40 százalékos csökkenés.

– 2050-re 20 millió szén-dioxid-egyenérték tonnát – ez 1990-hez képest 80 százalékos csökkenés.

(A szén-dioxid-egyenérték nem túl bonyolult dolog: egy tonna szén-dioxid, vagy azzal megegyező éghajlat-módosító üvegházhatású gázt jelent.)

A csökkentés csak akkor valósulhat meg, ha ilyen célra is lesz pénz. Lehet. A tervezet egy elkülönített állami, visszatérülő forrás, a Nemzeti Éghajlatvédelmi Alap létrehozását említi. Láng István professzor, a tanács társelnöke szerint az alap kamatmentes kölcsönnel segítené az energiafelhasználást csökkentő beruházásokat, a befektetések visszatérülését éppen a megtakarítások biztosítanák. Láng István szerint az éghajlatváltozás hatásait már csak csökkenteni tudjuk, elkerülni nem.

„A törvény a gazdaság átgondolt élénkítésével, a fosszilis energiafüggőségünk csökkentésével képes a szükséges szerkezetváltást elindítani”, véli Farkas István, a Magyar Természetvédők Szövetsége ügyvezető elnöke. A természetvédő szerint a terveket mielőbb meg kell valósítani, ezért fontos, hogy az Országgyűlés még februárban elfogadja a éghajlatvédelmi törvényt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.