Kampányfinanszírozás: elfolynak a forintmilliárdok
Emlékeztetőül: a civilek elképzelése szerint elkülönített kampányszámlát kellene bevezetni, és a választással kapcsolatos kiadásokat kizárólag erről lehetne teljesíteni. Szóba került az is, hogy a most jelöltenként egymilliós keretet célszerű lenne ötmillióra forintra emelni, így az eddig maximálisan felhasználható 386 millió forint helyett csaknem kétmilliárdot költhetnének a pártok. Ebben volna ráció, közkeletű ugyanis, hogy a képviselőnkénti egymillió forintos kampányköltség valójában semmire nem elég. Elég csak a lehető legegyszerűbb dolgokra gondolni: a plakátköltségekre például, a terembérlésekre a kampányrendezvényekhez, a technika biztosítására, a helyi médiumokban való hirdetésekre – könynyen belátható, hogy egymillió forint szinte pillanatokon belül elúszik.
A Fidesz ugyanakkor nem ért egyet a keret emelésével, amelynek kapcsán Szijjártó Péter tegnap megerősítette: ezt pártja soha nem lesz hajlandó támogatni. Az ellenzék ugyanakkor megtiltaná, hogy kereskedelmi médiumokban politikai hirdetéseket tegyenek közzé, és törvényi garanciát szeretne arra is, hogy a kormány, illetve a helyhatóságok semmilyen formában ne vegyenek részt a választási kampányokban. Az MSZP és a Fidesz között egyetértés csak a kampányszámla ügyében, valamint a kampányidőszak rövidítésében van.
A korábbi egyeztetések a nézetkülönbségek miatt sikertelennek bizonyultak, miközben mindenki tudja, hogy a pártfinanszírozás körül súlyos gondok vannak. Elég csak arra utalni, hogy miközben az MSZP vagy a Fidesz összes bevételei például 2008-ban másfélmilliárd forint körül alakultak, a 2006-os parlamenti választási kampányra az Eötvös Károly Intézet által becsült adatok szerint 3,1, illetve 2,7 milliárd forintot költöttek. A limitet tehát senki nem vette komolyan, és a jelenlegi szabályozás mellett az is kideríthetetlen, hogy ezek a szervezetek honnan vették az éves büdzséjüket tetemesen meghaladó összeget.
„A ciklus végéhez közeledve a pártok már a választás előtt bő fél évvel beindítják propagandagépezetüket”, mutat rá egy tanulmányában az intézet. A kampány már most is gőzerővel folyik, ám adatok csak az előző ciklusból állnak rendelkezésre. Az elemzés szerint 2005 novemberében és decemberében az MSZP 190, a Fidesz 170 milliót költött, igaz, ez még hivatalosan nem számított bele a 386 milliós kampánykeretbe, mert a választást az államfő akkor még nem tűzte ki.
Az intézet más érdekes össze függésre is felhívta a figyelmet: a Miniszterelnöki Hivatal a választáshoz közeledve jelentős reklámtevékenységet folytat. A kancellária 2001 utolsó két hónapjában, az Orbán-kormány idején 727 mil liónyi értékben tett közzé hirdetéseket, de még a visszafogottabb költekezést mutató 2005-ös adat is 324 millió forint.