Védd magad!

Képzelje el, hogy bevásárol a Tescóban (Auchanban, Corában, CBA-ban, Intersparban, mindegy), fizet a kasszánál, kártyával, tolná a kocsit a parkoló felé, amikor a kijáratnál odaszól a biztonsági őr, hogy mostantól belépődíjat szednek az áruházban, legyen szíves kifizetni 2490 forintot, az eljárás teljesen jogszerű, nézze meg, a blokk alján apróbetűkkel föl is hívtuk erre a figyelmet. Sőt, az egyszerűség kedvéért nem is ott a kapuban fizettetnék a díjat, hanem leemelnék a kártyájáról, szó nélkül, a kasszánál, fizetéskor rögzítették a kártyaadatokat, hozzácsapnak még 2490-et, és annyi.

Jog- és életszerű kereskedelmi gyakorlat, ugye?

Kábé ezt követte el a PPO. hu nevű egyenlegfeltöltőnek nevezett oldal tulajdonosa, az Investech Kft., vagy a jó ég tudja kicsoda, mert rendesen anonimizált cégről van szó természetesen, amikor több ezer regisztrált ügyfelétől levagy inkább elemelte a fenti összeget, mondván, éves előfizetési díjat vezetett be, és neki ez a pénz jár.

Persze nem értesített engem sem, én is ügyfele, illetve áldozata voltam ennek a csodálatos szélhámos társaságnak, mivel néhány évvel ezelőtt többször vásároltam autópályamatricát az autopalyamatrica.hu oldalon. Internetes konferenciákon meg ilyen szakmai körökben, amikor a magyar online kereskedelem állapotáról volt szó, mindig emlegettem is, hogy milyen nagyszerű, eljutottunk végre idáig, a magyar interneten vásárolható egy ilyen direkt internetre való termék, nem kell házhoz szállítani, hanem kifizeted, kiprinteled, és kész.

Egy dolog volt csak reménytelenül magyaros és érthetetlen ebben: vajon hogy lehet az, hogy az online boltok a világon mindenütt olcsóbbak tudnak lenni a hagyományos üzleteknél (hiszen akár egyetlen, dohányzóasztalnyi helyen elférő szerver tízezer kioszkos országos bolthálózatot is helyettesíthet, rengeteg költség spórolható), az autopalyamatrica.hu mégis a benzinkutak árainál drágábban adta a matricát, kényelmi díjként hozzácsapott az árhoz százvalahány forintot. Logikus, nem? Nyilván drágább egy ilyen webes rendszert üzemeltetni, mint egy több ezer kis POS-terminált használó, alkalmazottak ezreit fizető országos hálózatot…

Ez már gyanús elem volt.

Aztán egyre furcsább és bonyolultabb regisztrációs szabályokat vezetett be a cég. Végül már az ügyfelek bankkártyáját is regisztráltatta, ami teljesen szokatlan gyakorlat online boltoknál, a Pay Pal-szerű tranzakciós site-ok szokták ezt a módszert alkalmazni, mivel ezek olyan fizetési rendszerek, amelyek kiváltják a kártyahasználatot. Tehát ha a Pay Palnál regisztrálom a kártyát, onnantól kezdve nem kell használnom, elég a Pay Pal-adataimat megadnom, a rendszer automatikusan leemeli róla a kért összeget. De: csak akkor emel le pénzt a kártyáról, ha én magam indítok tranzakciót egy online boltban vagy bármilyen oldalon. A Pay Pal nem árul semmit, ő maga nem áruház, magától nem emelget le semmit a kártyámról. Eszébe sem jutna, mert a Pay Pal nem csaló, nem akar megvágni, hanem üzletelni akar velem, hosszú távon, becsületesen. Ezért a világ egyik leg értékesebb internetes szolgáltatása.

A PPO viszont online áruház létére olyan gigászi flashhirdetésekkel bombázta a felhasználóit, amilyeneket csak kizárólag hirdetésből élő, ingyenes weblapokon szoktak futtatni, később pedig a regisztrált e-mail címekre is kampányszerűen küldött mindenféle újabb szolgáltatásait reklámozó szörnyűséges méretű html-leveleket.

Minden jobb érzésű felhasználó rögtön a levélszemét közé dobta a PPO leveleit, tehát ha igaz lenne, amit állítanak, hogy értesítették a felhasználókat az általuk díjemelésnek nevezett lehúzásról, akkor sem jutott volna el a címzettek többségéhez. Elég sunyi módszer lenne ez: spamolok, spamolok évekig egy címről, majd egy idő után azon értesítelek, hogy át vagy verve.

A PPO tulajdonosai nem túl nagy meggyőződéssel védekezgettek: minden jogszerű, értesítés ment, előfizetési díj, light díjcsomag, mit tudom én. És lehet, hogy egy nagyon ügyes ügyvéd ki tudja majd rúgni taccsra, megússzák nagyobb büntetés nélkül. A piacon nem maradhatnak, nyilván, de ez nem is volt, nem is lehetett céljuk, éppen ez bizonyítja, hogy szándékos csalás történt.

Életszerű, hogy egy bolt nemcsak drágább a többinél, de még díjcsomagokat vezet be arra, hogy a szolgáltatásait igénybe vegyék, sőt a vásárló megkérdezése nélkül emel le összeget a kártyákról? Ki az, aki még egyszer szóba állna egy ilyen céggel? A PPO nem akarta megtartani az ügyfeleit, nem is próbált tisztességes üzletet kötni velük. Egyszerűen csak kaszálni akart, lehúzni és eltűnni.

És ez sikerült volna neki, ha nem éppen egy olyan technológiai platformon szélhámoskodik, ami nemcsak az ilyen típusú csalást teszi lehetővé, de minden másnál hatékonyabb eszköz az áldozatok számára, hogy megkeressék egymást, megszervezzék magukat, hogy nyilvánosságra hozzák a csalást, védekezzenek.

Ez a szélhámos társaság nagy kárt okozott a magyar internetes kereskedelemnek, de ugyanezzel a lendülettel megmutatta a civil internet erejét.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.