A BKV mellett a vasút is megbénulhat

A fővárosi autóbuszok és villamosok után ma hajnaltól a vonatok is leállnak, legalábbis a budapesti elővárosi vasúti forgalomban. A BKV-s dolgozók sztrájkjával szolidáris Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete hajnali 4 és reggel 8 óra között kapcsolódik a munkabeszüntetéshez.

Egyelőre nem látszik az alagút vége: tegnap sem sikerült megállapodásra jutni a kollektív szerződésről a BKV menedzsmentjének és a szakszervezetek képviselőinek. Igaz, erre nem is volt sok esély, hiszen a közlekedési vállalat vezetése nem állt elő újabb javaslattal, az érdekvédők pedig nem engednek a követeléseikből. Így az utóbbi napok tapasztalatai alapján előre látható, hogy ma is csak elvétve közlekednek a buszok és a villamosok. A trolit és a metrót választók pedig a már szintén megszokott, komoly zsúfoltságra készül hetnek.

Nemes Gábor, a BKV-nál megalakult sztrájkbizottság szóvivője nem árulta el lapunknak, hogy sztrájkalapjukból még hány napra futja, az azonban biztosra vehető, hogy a vasutasok reggel 8-ig meghirdetett sztrájkjáig kitartanak, de a hogyan továbbról nincsenek érdemi információk. Az Index úgy tudja, a sztrájkalap akár két hétre is finanszírozni tudja a munkabeszüntetést, de ezt egyetlen forrásunk sem támasztotta alá. A távirati iroda értesülése szerint naponta akár 25 millió forinttal is apaszthatja a sztrájkalapot a munkabeszüntetés.

Hírek szerint egyes buszgarázsokban, villamosremízekben tegnap már több konfl iktus alakult ki a sztrájkolók és az azt megtagadók között. Nemes Gábor nem tud ilyen esetről, s arról sem, hogy az utasok és járművezetők között vita alakult volna ki a sztrájk kapcsán.

A szóvivőtől megkérdeztük, nem tartanak-e attól, hogy ha esetleg a bíróság jogszerűtlennek mondja ki sztrájkjukat, úgy a dolgozók egy része elveszíti az állását, Nemes Gábor azt válaszolta: kizárólag a szakszervezeti vezetőket terheli felelősség, tisztségviselőket és más dolgozókat nem lehet elbocsátani azért, mert részt vettek a sztrájkban. (A BKV eddig valamennyi munkabeszüntetéssel kapcsolatban pert indított, s a bíróság minden esetben jogszerűnek ítélte a sztrájkokat – a szerk.)

Az, hogy tovább nehezedik a fővárosban élők, illetve dolgozók helyzete, jelzi, hogy tegnap a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete is eldöntötte: ma hajnali 4 órától négyórás szolidaritási sztrájkot tart. Gaskó István elnök bejelentette, hogy akciójukkal a BKV dolgozóit támogatják. S bár a munkabeszüntetést az egész vasúthálózatra meghirdették, leginkább a budapesti „fejpályaudvarokra” koncentrálják, mivel ezek vannak kapcsolatban a BKV-hálózattal. Vagyis a négyórás vasutassztrájk pár száz vonat közlekedését érinti csak.

A VDSZSZ elnöke tegnapi sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: elvi jelentősége van annak, hogy a vasutasok kiálljanak a BKV-sok érdekeinek érvényesítése mellett, a sztrájk idejének meghirdetésekor tekintettel vannak az utazókra, nem céljuk a károkozás a MÁV-nál. Gaskó úgy látja: a hazai állami cégeknél súlyos munkaügyi konfl iktusok alakultak ki, ezek közül a legsúlyosabbnak a BKV-nál lévő látszik. Mindazonáltal a MÁV-nál sem született megállapodás a szolidaritási sztrájk alatti még elégséges szolgáltatásról. A társaság tájékoztatása szerint ezért kiszámíthatatlan lesz a vonatközlekedés több területen, főként a fővárosi agglomerációban. A GYSEV-nél nincs sztrájk.

Gelencsér László, a BKV Liga-Munkástanácsok Szövetségének elnöke és Gaskó István a szolidaritási sztrájk bejelentésekor
Gelencsér László, a BKV Liga-Munkástanácsok Szövetségének elnöke és Gaskó István
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.