Ma folytatódik a sztrájk
A tegnapi tárgyalás is eredménytelenül ért véget a kollektív szerződésről a BKV menedzsmentje és a szakszervezetek között. Kocsis István vezérigazgató úgy nyilatkozott: felelős vezetőként nem hajlandó arra, hogy kollektív szerződésben rögzítsenek bér jellegű juttatásokat, hiszen ha ilyet tenne, azzal „eladósítaná" a kormánnyal kötött megállapodás után végre fejlődési pályára álló BKV-t.
A tárgyalás után a sztrájkbizottság úgy döntött, folytatják a kedden nulla órakor megkezdett munkabeszüntetést. Továbbra is kiszámíthatatlan tehát, elindulnak-e a buszok és a villamosok. Az eddigi tapasztalatok szerint ugyanis legfeljebb a trolibuszra és a metróra számíthatnak azok, akik BKVjárművel akartak utazni. Igaz, egyezségre a még elégséges szolgáltatásról sem sikerült jutniuk a cég és a szakszervezetek képviselőinek.
A Budapesti Közlekedési Vállalat tizennégy szakszervezetét képviselő testület szóvivője, Nemes Gábor sikeresnek értékeli az egész fővárosra, illetve az agglomeráció bizonyos területeire is kiterjedő, határozatlan időre meghirdetett sztrájkot. A buszok és a villamosok vonalán jószerével csak azok a járművek közlekedtek, amelyekre alvállalkozók vagy a sztrájkhoz nem csatlakozó szakszervezetek biztosították a sofőröket. Aki tehette, vagy otthon maradt, vagy autóval próbált eljutni célállomására. Gyakran előfordult, hogy a megállóhelyeken várakozókat nemcsak autó sok, hanem Volán-járatok vezetői is felvették. Az agglomerációban is közlekedő BKV-buszok többsége nem szállított utasokat, nagyobb fennakadások azonban nem voltak. A Volánbusz illetékese megerősítette: felkészültek a fokozottabb igénybevételre, kétségtelen ugyanakkor, hogy jó néhány járaton a szokásosnál nagyobb a zsúfoltság.
A BKV fődiszpécser-szolgálatának tájékoztatásából kiderült: a kora reggeli órákban zsúfoltság volt a bevezető utakon és a belvárosban is, s bár a déli órákra némileg enyhült a helyzet, késő délutántól ismét dugók alakultak ki a fő- és az elkerülő utakon is. Egyelőre példa nélküli, de akadt olyan önkormányzat - Budafok-Tétényben -, amely saját kisbuszaival sietett a buszés villamosmegállókban várakozó utasok elszállítására. Hasonló segítséget nyújtottak a közterületfelügyelők is, igaz, ők a saját kocsijaikkal.
A MÁV-Start Zrt. és a Volánbusz tegnap közölte: segít, hogy az utasok a sztrájk ideje alatt is elérjék utazási céljukat. A vasút szerdán üzemkezdettől több vonatot közlekedtet az elővárosi vonalakon, illetve több vasútállomáson is megállít szerelvényeket, a Volánbusz pedig negyven többletjárművet közlekedtet.
Hírügynökségi jelentések szerint nem okozott nagyobb fennakadást a sztrájk a tűzoltóság, a kórházak és a posta működésében. A fővárosban négy iskolában nem volt tanítás. A szaktárca még hétfőn tudatta az
iskolaigazgatókkal, hogy a hiányzók számától függően mérlegelhetik, szükséges-e a rendkívüli tanítási szünet elrendelése. A tanulókról azonban a szünet alatt is gondoskodni kell.
Még hétfő éjjel kisebb affér alakult ki az egyik buszgarázsban. Nemes Gábor lapunknak azt mondta: a cég közlekedési igazgatóhelyettesének irányításával „idegen sofőrök" elvitték a végállomásokról a buszokat, anélkül, hogy átvizsgálták volna azokat. Ezért feljelentést tesznek, s azért is, ha a járműveket sztrájktörésre használnák. Mihálszky Gábor vezérigazgatóhelyettes a Kossuth rádiónak azt nyilatkozta: főállású járművezetői oktatók vittek el olyan buszokat, amelyek már átestek a heti nagyszervizen, a forgalomba állított buszok nem veszélyesek. Hajnalban egyébként több buszgarázsban és villamosremizben bombariadó is volt.
Gaskó István, a VDSZSZ elnöke még hétfőn jelentette be, hogy a BKV-dolgozókkal való együttérzésük jeleként a vasutasok is sztrájkba lépnek. Tegnap úgy nyilatkozott: a szolidaritás „természetesen" abban a formában nyilvánul meg, hogy közös erővel „fokozzák a nyomást" a BKV menedzsmentjére. Vagyis: elkerülhetetlen a vasutasok sztrájkja, de az időpontot lapzártánkig nem árulták el. Elképzelhető, hogy már ma, de az is, hogy csak a következő napokban akasztják meg a közlekedést a fővárosi agglomerációban.
Mindazonáltal megvan a BKV-sztrájk első „áldozata": Lakos Imre Demszky Gábor főpolgármesterhez írt levelében január 15-i hatállyal lemondott a közösségi közlekedési tanácsnoki pozíciójáról. Indoklása szerint a pozícióval nem jár se hatáskör, se intézkedési jogkör, s nincs érdemi tárgyalási pozíciója sem a folyamatokban.
Már használhatják a buszsávot az autósok a sztrájk idején - tudatta közleményében tegnap este
Horváth Csaba kormánybiztos. A kijelölt sávot azok az autósok használhatják, akiknek kocsijában
még legalább két utas ül.